Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    El Pacte Nacional per la Llengua no canvia el model d’ensenyament de les llengües

    Martí Teixidó

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Què diuen les i els docents dels seus problemes

    Pablo Gutiérrez de Álamo
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Entrevista
    “El mètode Singapur evidencia que les matemàtiques no agraden perquè no sabem explicar-les”

    Sandra Vicentejuny 13, 20185 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Les matemàtiques no agraden perquè no s'entenen / ENRIC CATALÀ
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Les matemàtiques no agraden perquè no s’entenen / ENRIC CATALÀ

    Les matemàtiques són com una pedra a la sabata per a molts estudiants; és un tràngols que molts nens i nenes comencen a patir a la primària i no se’n desfan fins el batxillerat o la universitat. A falta d’una enquesta rigorosa de l’IDESCAT, no és aventurat assegurar que a molts estudiants no els agraden les mates. Però, perquè tenen aquesta mala fama? La resposta és que “ni ho entenen ells ni ho entenen els mestres”, sentencia Pedro Ramos. És un matemàtic i professor de la Universidad de Alcalá, no només en aquesta disciplina científica, sinó també en la Diplomatura de Magisteri de Primària i en el Màster de Formació del Professorat.

    “Ensenyar bé als mestres és gairebé tant important com ensenyar els alumnes”, considera Ramos, que va començar a donar classes a futurs mestres el 2010, feina que compagina amb l’elaboració d’un blog, Más Ideas Menos Cuentas, en el que reflexiona sobre la docència de les matemàtiques i proporciona exemples d’exàmens i consells per a la docència. Des de la frescor i l’humor que tant sovint semblen característiques antagòniques a les d’un professor de matemàtiques, Ramos reflexiona sobre com ensenyar a multiplicar o baixar de l’abstracció numèrica les derivades o equacions.

    “La pregunta estrella quan ensenyes matemàtiques a un nen és: per què? I molts mestres no estan preparats per respondre”, apunta. Per què 3×5 es llegeix “tres per cinc”? Per què això és equivalent a sumar tres vegades cinc objectes? I, encara més difícil: com explicar que també és igual a sumar cinc vegades tres objectes? “Els docents no entenen la formulació bàsica de la multiplicació i són exemples del que els succeirà als nens i nenes quan siguin adults: que interioritzen un concepte que els ha estat repetit fins la sacietat però que no saben explicar. I és en aquests aspectes quan notem els buits de l’educació”.

    Però aquestes mancances no són comunes a tot arreu; de fet, quan es volen buscar solucions a problemes que afecten a les aules, moltes vegades es mira a països com Finlàndia o Singapur, i és precisament en aquest darrer on Ramos va trobar la resposta als dèficits en ensenyament de Matemàtiques. El conegut com a Mètode Singapur ha col·locat el país homònim a la primera posició de les llistes PISA en totes les categories. Així, què té aquest procediment que el fa tan efectiu? “Molts diuen que és una qüestió de disciplina inherent al caràcter asiàtic, però no és ben bé així. De fet, a Singapur et diuen que ells no van inventar res, que és una metodologia occidental, però que han sabut aplicar excel·lentment”.

    La tècnica Singapur es basa en tres etapes que són la del dibuix, la manipulativa i la simbòlica. Així, els conceptes de suma i resta, per exemple, se simplifiquen amb els d’afegir i suprimir des d’una activitat més activa, com és el dibuix. Després es passa al recompte manual i, només llavors, havent assumit prèviament les dues fases, es passa al simbolisme, que seria la matemàtica tal com la coneixem ara.

    “Si no es comprenen les mates als 5 anys, les rebutjaran sempre”

    Pedro Ramos, matemàtic i divulgador del mètode Singapur

    El genetista David Bueno va assegurar en una entrevista que ens precipitem en ensenyar conceptes abstractes, com podrien ser les matemàtiques, ja que fins els 7 anys pot no haver-se desenvolupat les àrees del cervell dedicades a descodificar-los. Ramos es mostra en la mateixa línia i assegura que l’error està en que “comencem molt d’hora amb conceptes com la suma o la resta que, encara que puguin semblar molt simples, són complexos per a un nen de 5 o 6 anys. Estem assentant una base en què no entenen, sinó que memoritzen, conceptes que seran els fonaments de totes les matemàtiques que vindran després”. I el que és encara més greu: “si no es comprenen les mates a aquella edat, es rebutjaran ja per sempre”, sentencia.

    És per això, que una de les claus del mètode Singapur és començar ben d’hora: “si no iniciem aquest canvi pedagògic a la primària, després ens costarà molt canviar els hàbits mnemotècnics ja establerts. I tot i així, els resultats no es veuran fins a començaments de Secundària”, apunta el matemàtic. I és que, una altra de les característiques del mètode és avançar més lent, per a fer-ho en profunditat. “Així ens assegurem que els nens i nenes puguin comprendre i, a més, atenem a la diversitat perquè no es passa a un concepte nou fins que tots hagin entès el primer”, afirma Ramos.

    I tot plegat no significa aprendre menys, perquè si s’afiancen els conceptes bàsics, després nocions més complexes seran més senzilles d’aprendre. La prova està en els exàmens d’accés a la universitat de Singapur: “els nostres alumnes de batxillerat no podrien amb aquestes proves. I potser els de primer de facultat tampoc”.

    El mètode Singapur comença a aplicar-se a Espanya, però molt lentament, tal i com es lamenta Ramos. Aquest endarreriment denota dos carències del sistema educatiu que cal canviar: “per una banda un currículum massa atapeït de coses i mnemotècnic en excés i, per altra, professors poc formats”. Així, considera un error tenir mestres que no entenguin les assignatures que imparteixen i, de cara a secundària, considera essencial tenir matemàtics a les aules que s’hagin format amb el màster en formació del professorat.

    “Per que si alguna cosa ens ensenya Singapur és que la nostra manera d’aprendre i la nostra visió de l’educació no són les més adequades. No hem de limitar-nos a transmetre coneixements sinó a fer que s’entenguin.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    matemàtiques mètode singapur pedro ramos
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    La justícia arxiva la causa contra els professors de la Seu d’Urgell: no hi va haver incitació a l’odi
    Next Article
    Actualitat
    Les famílies presenten un decàleg de mesures contra els guetos escolars
    Sandra Vicente
    • X (Twitter)

    Related Posts

    Actualitat
    La FECC crea grups d’experts per potenciar la lectura, les matemàtiques i la competència digital

    març 21, 2025

    Reportatge
    Jordi Balbín: “Les persones aprenen a diferents ritmes, però tothom pot tenir èxit matemàtic”

    març 19, 2025

    Entrevista
    Carme Colomina: “L’ascens de l’extrema dreta posa en perill la Unió Europea tal com l’hem conegut o l’hem imaginat fins ara”

    febrer 25, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.