Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Migrants musulmans a Espanya: el tercer país de la UE on assoleixen una menor formació, per darrere de Grècia i Itàlia

    Un informe alerta que el 30% de la població musulmana d'entre 18 i 24 anys són joves que abandonen l'escola. Aquesta taxa és més de tres vegades superior a la mitjana de la població general a la UE-27
    Bernat Ferreroctubre 29, 20244 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | GettyImages
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Els migrants musulmans que arriben a l’Estat espanyol tenen un 69% de probabilitats que els seus fills acabin l’etapa escolar obtenint el títol d’ESO com a màxim. Uns índexs de baixa formació educativa només superats per Grècia (82%) i Itàlia (70%). Així mateix, només un 4% obtindrà un títol universitari, proporció que en el conjunt de la societat espanyola s’eleva fins a més del 35%, segons que ressalta l’últim informe de l’Agència dels Drets Fonamentals de la Unió Europea “Being Muslim in the EU. Experiences of Muslims“, que centra la mirada en les experiències dels migrants musulmans i els seus fills en 13 països europeus.

    Si bé el general de la població espanyola presenta una estructura de “rellotge de sorra” -amb un 38-39% de població amb estudis bàsics, un 36-37% de població amb estudis superiors i un 25% de població amb estudis intermedis-, aquesta situació no es dóna entre la població migrant musulmana. En aquest cas, la forma és de “piràmide”, amb una base d’allò més àmplia (69%), una part central relativament equiparable a la mitjana de la societat (27%) però una cúspide pràcticament anecdòtica del 4%.

    | Agència dels Drets Fonamentals de la Unió Europea

    “En general, gairebé un terç (30%) dels enquestats musulmans d’entre 18 i 24 anys són joves que abandonen l’escola. Aquesta taxa és més de tres vegades superior a la mitjana de la població general a la UE-27”, alerta l’informe. També detalla que la taxa d’Abandonament Escolar Prematur (AEP) entre els nois musulmans és superior al de les noies, en una proporció del 37% respecte al 22%.

    L’estudi també exposa que gairebé la meitat (43%) dels enquestats que com a màxim tenen el graduat bàsic treballen en ocupacions elementals, però que 1 de cada 10 dels que han completat l’educació terciària també ho fan. “Això apunta a la sobrequalificació entre els enquestats musulmans i a la possible dificultat de reconèixer les qualificacions obtingudes a l’estranger als països de residència dels enquestats”, es destaca. “La taxa de sobrequalificació és, de mitjana, del 41% per als enquestats musulmans i del 22% per a la població general de la UE-27”, avisa.

    De fet, més de la meitat dels musulmans a l’Estat espanyol que responen l’enquesta treballen en feines elementals (57%), la proporció més alta de la UE. A Grècia la proporció baixa al 36%, i a Itàlia al 34%. La proporció més baixa de musulmans desenvolupant tasques elementals es troba a Alemanya (16%).

    Poder disposar d’un habitatge en condicions també és clau per garantir l’èxit escolar. A Espanya, un 31% dels enquestats musulmans asseguren que tenen dificultats per mantenir la seva llar calenta, molt per sobre del 17% del conjunt de la societat espanyola, i lluny del 9% de la mitjana europea.

    A Catalunya, de fet, l’alumnat d’arrel marroquina es troba molt majoritàriament en situació de vulnerabilitat: dels 23.685 infants escolaritzats que provenen del Magreb, un 76,4% del total tenen detectada una necessitat educativa especial (18.094), eminentment per ‘situacions socioeconòmiques desafavorides’ i ‘situacions socioeconòmiques i/o socioculturals desafavorides’, i majoritàriament s’escolaritzen en escoles públiques: 15.183, enfront a 2.911 que van a escoles concertades.

    Contràriament a aquestes dades, els musulmans d’Espanya i Itàlia asseguren que van ser els que van experimentar els nivells més baixos de discriminació racial directa, trobant-se Àustria, Finlàndia i Alemanya a la part contrària d’aquesta classificació.

    L’enquesta va tenir lloc entre l’octubre de 2021 i el setembre de 2022 a una mostra representativa de  9.604 ciutadans musulmans en 13 països de la UE. A l’Estat espanyol, concretament es van entrevistar 729 persones provinents de països del Magreb i 381 de països subsaharians.

    “Estem assistint a un preocupant augment del racisme i la discriminació contra els musulmans a Europa. En comptes de sembrar divisió en les nostres societats, hem de garantir que tothom a la UE se senti segur, inclòs i respectat, independentment del seu color de pell, origen o religió”, va asseverar la setmana passada la directora de l’Agència, Sirpa Rautio, durant la presentació de l’informe.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    migració musulmans
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous ArticleEl país que va oblidar les seves autores
    Next Article
    Opinió
    El desenvolupament psicomotriu dels 0 als 3 anys: un procés clau per al creixement integral
    Bernat Ferrer

    Related Posts

    Opinió
    L’educació antiracista no és opcional, és imprescindible  

    març 20, 2025

    Actualitat
    Nikole Hannah-Jones: «Tots els pares creuen en la igualtat, fins que afecta al seu fill»

    desembre 30, 2024

    Opinió
    Migrats del Sud Global, matriculats en escoles segregades: el Nord Global vol “aprendre a viure junts”?

    desembre 4, 2024

    1 comentari

    1. Joan M Girona on octubre 29, 2024 9:45 am

      Com se sap que són musulmans? La religió és quelcom individual i privat. Seria més correcte identificar-los per país d’origen, per exemple

      Reply
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}