Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Què diuen les i els docents dels seus problemes

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    “Històries de l’escola”: una mirada sobre l’educació a Catalunya

    Yeray García

    L’art de celebrar amb art

    Inma Buñuales Rodriguez

    El Pacte Nacional per la Llengua no canvia el model d’ensenyament de les llengües

    Martí Teixidó

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    No delataràs: què fer davant les males pràctiques docents?

    Anna Torralbooctubre 9, 20175 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Només l'11% dels docent enquestats considera que la seva professió està ben valorada per la societat / Orange42 (Compfight)
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Els motius pels quals algú es planteja –i fins i tot decideix– ser mestre/a poden arribar a ser molt diferents. N’hi ha que fantasiegen amb una classe en silenci, espatlles alçades i ulls ben atents al professor/a. S’imaginen ells mateixos passejant-se per l’aula, fent un discurs que automàticament es reflecteixi en els quaderns o en la resolució d’una bateria d’exercicis. N’hi ha que visualitzen un escenari totalment antagònic: una classe en ebullició, on l’alumnat ha pres el control de la classe, on els nois i noies es mouen d’un lloc a un altre, accedint a tots els racons de la classe, gestionant i duent a terme la seva feina de manera autònoma. D’altres es decanten per les rialles fresques i espontànies dels petits, pels seus jocs i els seus descobriments. N’hi ha que han posat la seva mirada en aquells amb més dificultats, aquells a qui els tremola la veu quan se’ls fa una pregunta, o aquells altres a qui se’ls escapa la mirada per la finestra perquè les parets de l’aula i el retrunyir de les veus en un espai tancat no els convenç o no agrada.

    En les expectatives inicials de qualsevol docent, és la relació (unilateral, bidireccional, etc.) amb els alumnes el que ens empeny cap a aquesta professió. Són els alumnes, i només ells, els que estan presents en el nostre imaginari. Però un cop dins l’escola, un s’adona que la realitat dista molt de ser així. Ser professor/a implica per igual el contacte amb estudiants que amb adults, tot i que això poques vegades es pensa, poques vegades s’ensenya o s’explica. I què implica això? Implica moltes coses; per exemple, que cal consensuar la feina que es faci a l’aula, la metodologia, els continguts, fins i tot els materials. No hi ha un ensenyament meu, en tant que, generalment, cal acordar-lo amb el que anomenem un “paral·lel/a” (el professor/a de l’altra classe). Per no parlar de molts més acords que impliquen la línia general d’una escola. Amb això vull dir que cap professor és totalment lliure ni amo de l’ensenyament que exerceix. A vegades pot ser beneficiós: treballar al costat d’algú amb qui es té afinitat, de qui s’aprèn i descobreixen coses interessants. Altres vegades, però, ens trobem treballant, colze a colze, amb l’antítesi de nosaltres mateixos; amb l’antagonista de les nostres idees, metodologia i fins i tot principis.

    La feina amb els alumnes pot ser esgotadora: s’ha d’estar al seu nivell d’energia, en disposició i capacitat de manejar els diferents ritmes a l’aula, resoldre i afrontar els conflictes, problemes o dificultats que cadascuna de les personetes que habiten l’aula puguin tenir. Però, personalment, el desgast més corrosiu al qual m’he enfrontat ha estat el de tractar companys/es que em col·loquen davant disjuntives morals i ètiques que rarament es manifesten o s’aborden entre el professorat.

    Què fer quan s’és testimoni de pràctiques més que dubtoses a l’aula? Què fer quan som coneixedors d’actituds que van en contra de la integritat i el respecte cap als alumnes? Hi ha un pacte tàcit de no delatar, de no acusar un company o companya. Una mena de camaraderia entre professors (també n’hi ha en altres col·lectius, com els metges o els polítics, per exemple.) que t’obliguen a mantenir en secret coses que et roseguen per dins, en pro d’aquest suposat respecte que s’han entre si els professors/es.

    Acusar un company/a d’estar fent coses intolerables o, si més no, qüestionar la seva manera de tractar els alumnes, per exemple, està mal vist en la nostra professió. De totes maneres, encara que es volgués fer, tampoc hi ha gaires opcions. Dirigir-se a la direcció del centre a explicar el que has vist és ser una delatora. Si això transcendeix entre el claustre, seràs apartada i mirada amb recel. També se’t podrà titllar d’altiva (“qui s’ha cregut que és?”). Les direccions estan, en aquest context, lligades de mans: sempre serà la seva paraula contra la teva. Això si no es dóna el cas que fan allò tan practicat entre la nostra societat: fer els ulls grossos. Al cap i a la fi, ningú és perfecte, el professor/a en qüestió té plaça fixa (caldria redactar un informe ben lleig i desagradable, i això és ser un traïdor)… En fi, que ningú vol enredar-se en aquests embolics.

    L’única –tampoc definitiva– opció és que els alumnes parlin amb la família i que aquesta faci arribar les seves queixes a direcció o inspecció. En aquest cas, el professor/a pot rebre un avís. Però siguem realistes, estem parlant de tracte, de manera que moltes vegades ni els mateixos alumnes són conscients que estan sent menystinguts. Dir-li a un alumne/a, literalment, que la seva feina és una merda, dir-li idiota, gandul, curts, preparar un mal examen i culpar l’alumnat del seu fracàs en comptes d’assumir les culpes, esbroncar a crit … Si voltes per les escoles, et pots trobar amb coses d’aquestes.

    El més desgastant i frustrant de la meva feina és enfrontar-me a totes les injustícies i al seu encobriment en tot allò que envolta el món de la infància; en tots els abusos, diguem-ho clarament. El que més fa que em qüestioni la meva feina són els adults i la seva predisposició per fer callar les males praxis.

    Fins quan permetrem que el companyerisme estigui per sobre de les bones pràctiques?

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    corporativisme Docència opinió pràctiques docents
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Per què ens odiem? Les bases científiques del sentiment més fosc
    Next Article
    Actualitat
    Autocures a les escoles després de l’1-O: superar la por en comunitat
    Anna Torralbo

    Mestra d'anglès i membre del sindicat USTEC

    Related Posts

    Opinió
    Greus fets de violència sexual cap a una menor d’edat sota la guarda de l’administració

    maig 14, 2025

    Opinió
    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    maig 14, 2025

    Opinió
    El Pacte Nacional per la Llengua no canvia el model d’ensenyament de les llengües

    maig 13, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.