Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    No tot són perills per als menors a Internet: la xarxa també serveix per combatre desigualtats

    Redacciófebrer 8, 20185 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    L’ús d’Internet / CC by-sa Montecruz Foto (Flickr)

    Que Internet ha arribat per quedar-se sembla inqüestionable en un país en el qual el 95% de menors d’entre 10 i 15 anys és usuari habitual. Malgrat això, segons dades de l’Institut Nacional d’Estadística, hi ha encara 300.000 nens i adolescents que en els últims tres mesos no han usat un ordinador. I 140.000 que no han tingut cap contacte amb la xarxa, unes xifres que mostren que la bretxa digital a Espanya existeix i que descriuen una realitat en el centre de la qual se situen “els mateixos que sofreixen injustícies offline, els mateixos que en la seva vida sofreixen discriminació” per motius econòmics, d’origen, orientació sexual o discapacitat, entre uns altres.

    Així ho explica Maite Pacheco, directora de Sensibilització i Polítiques d’Infància del Comitè Espanyol d’Unicef, que ha publicat l’informe Els nens i nenes de la bretxa digital a Espanya, segons el qual, els nens de la comunitat gitana, els de origen migrant i els que pertanyen al col·lectiu LGTBI són els més vulnerables als perills de la xarxa, si bé l’altra cara de la moneda és que també són aquells als quals Internet pot suposar una major oportunitat pel que fa a integració i exercici dels seus drets.

    Gabriel Díaz té 19 anys i és activista trans. Com ell mateix explica, Internet el va ajudar a informar-se en el seu camí personal: “Del tema trans jo no coneixia gens i em feia por anar en persona a les associacions perquè era encara menor d’edat”. Va ser la xarxa la que li va permetre acostar-se a més gent que compartia els seus processos “de trànsit” així com als col·lectius LGTBI, i la que li va portar fa quatre anys a fundar un canal de Youtube on compartir la seva experiència i ajudar a més gent a través del seu testimoniatge.

    No tot va ser positiu i, de fet, l’assetjament i les amenaces d’alguns usuaris a Instagram el van portar a haver d’obrir un perfil privat i fins i tot a denunciar. En la seva opinió, l’anonimat fa de “escut” a la xarxa: “Jo no he sofert assetjament cara a cara, però per les xarxes sí”. Malgrat tot, es queda amb els comentaris positius de moltíssimes persones que, segons explica, li han transmès que gràcies a ell i al seu exemple han avançat en els seus propis processos. “Per aquesta part és per la qual segueixo sent visible”, assegura.

    El cas de Gabriel evidencia un altre dels punts on l’informe posa l’accent, el poder de la xarxa com a potent eina contra la desigualtat i com a impulsora dels drets de la infància i l’adolescència. Sortir de l’aïllament, trobar altres referents, sofrir menys solitud o desenvolupar el potencial propi són alguns dels beneficis de l’accés a Internet i que han contribuït a canviar les vides dels col·lectius més vulnerables.

    Nora, estudiant marroquí de 18 anys, afirma que sempre estarà agraïda “a l’existència d’Internet” que, en la seva opinió, té “un paper molt important en la vida dels immigrants”, especialment pel que fa a la connexió amb la família o amb l’aprenentatge d’un nou idioma.

    Però incidir en el positiu no implica obviar altres realitats. Per exemple, que el 52% dels nens i nenes d’entre 9 i 16 anys ha vist imatges sexuals online i offline i que el 32% dels nens i nenes d’entre 11 i 16 anys ha rebut algun missatge de tipus sexual en l’últim any. A més, segons dades recollides en l’estudi, almenys un de cada cinc nens i una de cada set nenes està implicada en casos de ciberbulling.

    Una oportunitat de socialització

    En el cas de la comunitat gitana, hi ha una xifra que crida l’atenció: el 22% dels joves gitanos no tenen Internet a casa per motius econòmics, la qual cosa, entre altres factors, converteix aquesta comunitat en la que té més dificultats en l’accés i ús de les tecnologies. Ana María Segòvia té 27 anys i és activista membre de la Fundació Secretariat Gitano. Explica que per a molts nens i nenes Internet és moltes vegades un “luxe”, i, encara que és freqüent que molts tinguin mòbils, la majoria no disposa sempre de tarifa de dades per connectar-se, la qual cosa els porta de vegades a quedar-se fora del procés formatiu o perdre oportunitats de socialitzar. A això tampoc no contribueix el freqüent discurs d’odi ni “l’antigitanisme” al que aquesta comunitat ha de fer front massa vegades a Internet.

    Com explica Ana María, el repte està a fer que els nens i nenes de la comunitat gitana, però també les famílies, vegin Internet i les xarxes socials com “un dret i una oportunitat d’aprenentatge i de socialització”.

    En aquest sentit, Unicef creu que és necessari reconèixer l’impacte positiu de la tecnologia sobre els drets de la infància, però també treballar en un nou marc normatiu que reguli Internet així com en un major impuls dels protocols i estratègies de prevenció i actuació sobre perills com el ciberassetjament, el sexting, l’accés als continguts no adequats o la falta de privacitat.

    Què més fer per potenciar aquest impacte positiu d’Internet? Educar i sensibilitzar sobre els riscos o promoure la formació de competències digitals tant dels nens com del professorat així com de les famílies. Per Unicef és bàsica la cooperació de pares, mares, educadors, empreses, administracions i, per descomptat, la pròpia infància, especialment la més vulnerable. Solament així es podrà, com diu Ana María, “donar la volta” a la visió negativa freqüentment associada a la xarxa i anar canviant a poc a poc les xifres i, amb elles, les realitats.

    Aquest és un article original d’eldiario.es

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Dia de l'Internet Segura UNICEF
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Del #MeToo al poder del no: què ens diu Kenya sobre educar en la igualtat de gènere
    Next Article
    Actualitat
    Valter de Jesús Leite (MST): “No n’hi ha prou amb dir-li a l’infant que tingui iniciativa, cal generar espais de participació”
    Redacció

    Related Posts

    Anàlisi
    Nostàlgia pels estius dels noranta a l’adolescència

    maig 6, 2025

    Opinió
    ‘Adolescence’ posa el focus en el malestar juvenil: educar en valors democràtics per revertir-lo

    abril 23, 2025

    Opinió
    L’orientació acadèmica i professional: del propòsit a l’acció

    abril 4, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}