Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
Clica aquí i ajuda'ns!
El Govern ha aprovat un nou programa d’orientació educativa amb 300 noves places professionals, distribuïdes entre 60 d’educació social i 240 d’integració social, en el marc d’una prova pilot de dos anys i dins del decret d’orientació educativa, actualment en tràmit.
Es tracta d’un programa temporal que es posarà en pràctica entre l’1 de setembre del 2025 i el 31 d’agost del 2027. El nou model orientador consisteix en acompanyar l’alumnat i les seves famílies, especialment en contextos de més vulnerabilitat social, mitjançant la incorporació de professionals d’atenció educativa amb perfils socioeducatius per tal de contribuir a la prevenció de l’abandonament escolar prematur i promoure el benestar de l’alumnat, segons s’explica al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya (DOGC).
Aquesta actuació, que es durà a terme en coordinació amb els equips docents, té com a finalitat “garantir una orientació personalitzada i equitativa, que afavoreixi la participació, el vincle, l’aprenentatge i la continuïtat formativa de tot l’alumnat, tant dins com fora del centre educatiu”.
Hi haurà una part d’avaluació per comprovar la qualitat, eficàia i sostenibilitat del nou model, així com per tenir proves dels resultats i indicadors del procés, i poder identificar fortaleses, debilitats i àrees de millora. El finançament d’aquest programa provindrà de recursos del Fons Social Europeu, en un 40%, i dels crèdits generats per transferència del capítol II del Departament d’Educació i Formació Professional, en el 60% restant.
El CEESC demana més presència de professionals
El Col·legi d’Educadores i Educadors Socials de Catalunya (CEESC) es va reunir amb membres del Departament dimecres passat, després de l’aprovació del nou programa un dia abans, que substitueix el que hi havia fins ara amb 85 educadors i educadores socials.
La trobada va comptar amb la secretària de Millora Educativa, Josefa Beltrán; la directora general d’Atenció a la Família i Comunitat Educativa, Laura Brunet, i la directora general d’Educació Inclusiva, Susana Tarapiella, entre altres representants del Departament. Per part del CEESC hi han participat el vicepresident, Albert Font-Tarrés, i el gerent, Xavi Campos, de la corporació professional.
Segons ha explicat el CEESC en un comunicat, l’oferta d’aquestes 60 places es publicarà properament al Portal ATRI, donant un termini no inferior als 10 dies per presentar-hi candidatures. El calendari amb el qual treballa el Departament és que l’inici del nou programa sigui a data de 15 de setembre, sempre condicionat a les corresponents gestions administratives entre diferents àrees del govern i dins del propi Departament.
Amb la mirada fixada en el desplegament del decret i amb la perspectiva posada fins a l’any 2032, la previsió és la incorporació d’educadors i educadores socials a l’etapa de Secundària, mentre que la presència de TIS (tècnics i tècniques d’integració social) es concentrarà als centres de primària.
Des del CEESC, s’ha reiterat al Departament d’Educació i Formació Professional la importància que la figura de l’educador/a social s’estengui al conjunt de centres escolars per tal de donar resposta a les necessitats detectades pel conjunt de la comunitat educativa.
Així mateix, el CESC lamenta que la presència de l’educació social en els centres educatius “no es consolidi i augmenti en concordança amb tot el que reclamen les valoracions de l’experiència anterior. Al contrari, amb aquest canvi es concreta la pèrdua de 25 de les 85 places existents fins al curs actual, que ja eren insuficients”.
“El programa exigirà iniciar un nou procés de selecció de professionals, la qual cosa no afavoreix la continuïtat de la tasca socioeducativa ni del vincle ja establert amb alumnes, famílies i comunitats educatives”, afegeix el Col·legi, que també sosté que el fet de vincular el seu perfil professional al decret apunta “un bri d’esperança, en clau d’esdevenir, al llarg termini, una figura estructural del sistema”. Les dues parts s’han emplaçat a una nova reunió al setembre, un cop engegat el programa, per plantejar coordinacions en relació amb el seu seguiment i avaluació.
Crida a la mobilització
Per part seva, el col·lectiu Treballadores en lluita ha fet una crida a la mobilització tot argumentant que la nova iniciativa del Departament suposa l’eliminació de 103 places d’integració social i 25 d’educació social, així com contractacions temporals fins al 2027, i aquest dijous a les 11 hores s’ha concentrat davant la seu del PSC de Barcelona, amb suport dels sindicats CGT i CNT.
“Aquest model no garanteix continuïtat, estabilitat ni resposta real a les necessitats dels centres educatius”, assenyalen en una nota informativa. “Les treballadores TIS i ES exigim places estructurals JA!”.
“No acceptem la pèrdua de més de 100 llocs de treball. No a les retallades encobertes. No a la precarització!, afegeixen. Treballadores en lluita destaquen que les TIS i les ES són imprescindibles per a l’educació inclusiva i comunitària i anima a sumar forces per defensar els llocs de treball i els drets dels infants i joves.