Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Iolanda Segura: “La nova llista d’adjudicació de places és un nyap i torna a contenir errors”

    Ana Basanta

    Avaluar per incloure, incloure per avançar

    Pau Gaitán

    Niubó cessa el subdirector de plantilles pel caos de l’adjudicació de places docents

    Ana Basanta

    Absentisme, abandonament i fracàs escolar: quan el sistema no sap cuidar

    Francesc Imbernon

    Com parlar amb una persona que creu en teories de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » Nou programa d’orientació educativa amb 60 places d’educació social i 240 d’integració

    Actualitat
    Nou programa d’orientació educativa amb 60 places d’educació social i 240 d’integració

    Ana Basantajuliol 30, 20254 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | GettyImages
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    El Govern ha aprovat un nou programa d’orientació educativa amb 300 noves places professionals, distribuïdes entre 60 d’educació social i 240 d’integració social, en el marc d’una prova pilot de dos anys i dins del decret d’orientació educativa, actualment en tràmit.

    Es tracta d’un programa temporal que es posarà en pràctica entre l’1 de setembre del 2025 i el 31 d’agost del 2027. El nou model orientador consisteix en acompanyar l’alumnat i les seves famílies, especialment en contextos de més vulnerabilitat social, mitjançant la incorporació de professionals d’atenció educativa amb perfils socioeducatius per tal de contribuir a la prevenció de l’abandonament escolar prematur i promoure el benestar de l’alumnat, segons s’explica al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya (DOGC).

    Aquesta actuació, que es durà a terme en coordinació amb els equips docents, té com a finalitat “garantir una orientació personalitzada i equitativa, que afavoreixi la participació, el vincle, l’aprenentatge i la continuïtat formativa de tot l’alumnat, tant dins com fora del centre educatiu”.

    Hi haurà una part d’avaluació per comprovar la qualitat, eficàia i sostenibilitat del nou model, així com per tenir proves dels resultats i indicadors del procés, i poder identificar fortaleses, debilitats i àrees de millora. El finançament d’aquest programa provindrà de recursos del Fons Social Europeu, en un 40%, i dels crèdits generats per transferència del capítol II del Departament d’Educació i Formació Professional, en el 60% restant.

    El CEESC demana més presència de professionals

    El Col·legi d’Educadores i Educadors Socials de Catalunya (CEESC) es va reunir amb membres del Departament dimecres passat, després de l’aprovació del nou programa un dia abans, que substitueix el que hi havia fins ara amb 85 educadors i educadores socials.

    La trobada va comptar amb la secretària de Millora Educativa, Josefa Beltrán; la directora general d’Atenció a la Família i Comunitat Educativa, Laura Brunet, i la directora general d’Educació Inclusiva, Susana Tarapiella, entre altres representants del Departament. Per part del CEESC hi han participat el vicepresident, Albert Font-Tarrés, i el gerent, Xavi Campos, de la corporació professional.

    Segons ha explicat el CEESC en un comunicat, l’oferta d’aquestes 60 places es publicarà properament al Portal ATRI, donant un termini no inferior als 10 dies per presentar-hi candidatures. El calendari amb el qual treballa el Departament és que l’inici del nou programa sigui a data de 15 de setembre, sempre condicionat a les corresponents gestions administratives entre diferents àrees del govern i dins del propi Departament.

    Amb la mirada fixada en el desplegament del decret i amb la perspectiva posada fins a l’any 2032, la previsió és la incorporació d’educadors i educadores socials a l’etapa de Secundària, mentre que la presència de TIS (tècnics i tècniques d’integració social) es concentrarà als centres de primària. 

    Des del CEESC, s’ha reiterat al Departament d’Educació i Formació Professional la importància que la figura de l’educador/a social s’estengui al conjunt de centres escolars per tal de donar resposta a les necessitats detectades pel conjunt de la comunitat educativa.

    Així mateix, el CESC lamenta que la presència de l’educació social en els centres educatius “no es consolidi i augmenti en concordança amb tot el que reclamen les valoracions de l’experiència anterior. Al contrari, amb aquest canvi es concreta la pèrdua de 25 de les 85 places existents fins al curs actual, que ja eren insuficients”.

    “El programa exigirà iniciar un nou procés de selecció de professionals, la qual cosa no afavoreix la continuïtat de la tasca socioeducativa ni del vincle ja establert amb alumnes, famílies i comunitats educatives”, afegeix el Col·legi, que també sosté que el fet de vincular el seu perfil professional al decret apunta “un bri d’esperança, en clau d’esdevenir, al llarg termini, una figura estructural del sistema”. Les dues parts s’han emplaçat a una nova reunió al setembre, un cop engegat el programa, per plantejar coordinacions en relació amb el seu seguiment i avaluació.

    Crida a la mobilització

    Per part seva, el col·lectiu Treballadores en lluita ha fet una crida a la mobilització tot argumentant que la nova iniciativa del Departament suposa l’eliminació de 103 places d’integració social i 25 d’educació social, així com contractacions temporals fins al 2027, i aquest dijous a les 11 hores s’ha concentrat davant la seu del PSC de Barcelona, amb suport dels sindicats CGT i CNT.

    “Aquest model no garanteix continuïtat, estabilitat ni resposta real a les necessitats dels centres educatius”, assenyalen en una nota informativa. “Les treballadores TIS i ES exigim places estructurals JA!”.

    “No acceptem la pèrdua de més de 100 llocs de treball. No a les retallades encobertes. No a la precarització!, afegeixen. Treballadores en lluita destaquen que les TIS i les ES són imprescindibles per a l’educació inclusiva i comunitària i anima a sumar forces per defensar els llocs de treball i els drets dels infants i joves.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    ceesc Educació social Educador educadores educadors socials integració Integració social orientació Orientació educativa
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Anàlisi
    Com parlar amb una persona que creu en teories de la conspiració
    Next Article
    Anàlisi
    Els 10 articles més llegits del curs 2024/25
    Ana Basanta
    • X (Twitter)

    Directora del Diari de l'Educació. Llicenciada en Història i en Ciències de la Comunicació. Especialitzada en temàtiques socials. Autora dels llibres "La aldea del silencio", "Días que valieron la pena", "Doctor, no voy a rendirme" i "Líbano desconocido", entre d'altres.

    Related Posts

    Anàlisi
    Compromís educatiu, més enllà de l’aula

    juliol 15, 2025

    Actualitat
    Professionals de 50 centres educatius demanen estabilitzar els equips socials a escoles i instituts

    juliol 8, 2025

    Opinió
    Indignació

    juliol 3, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}