Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Què diuen les i els docents dels seus problemes

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    L’art de celebrar amb art

    Inma Buñuales Rodriguez

    “Històries de l’escola”: una mirada sobre l’educació a Catalunya

    Yeray García

    Per què no parlem de Palestina?

    Joan M. Girona

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Nous currículums: igualtat d’oportunitats?

    Marc Puigdomènech Ramióabril 6, 20224 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Getty Images
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Durant les darreres setmanes, el debat al voltant de l’educació ha anat més enllà dels fòrums habituals. Tothom defensa els seus arguments, i cal creure que s’expressen de bona fe. Ningú té com a objectiu destruir l’educació a Catalunya. D’acord que hi ha interessos confrontats, però se suposa que la bona voluntat hi és per totes les parts. El problema és que, com en molts àmbits, en educació el camí de l’infern també pot estar empedrat de bones intencions.

    Si ens centrem en els nous currículums, el Departament d’Educació al·lega que té un marge limitat per la Lomloe. És ben cert que no tots els mals de què s’acusa la Generalitat són responsabilitat seva, encara que s’aprovés amb el vot favorable o l’abstenció dels partits que integren el govern. Ara bé, hi ha un aspecte que, si bé ja el preveu la llei, s’està impulsant més enllà per voluntat política: l’autonomia de centre. A primària, s’augmenta fins a 1.050 hores de gestió autònoma en tota l’etapa (més de 5 setmanals), mentre que a secundària s’introdueix amb 560 hores (4 hores setmanals), en detriment de matèries com català, castellà, matemàtiques i anglès.

    A priori, la idea de dotar els centres d’autonomia perquè s’adaptin a les necessitats dels alumnes i es potenciï l’aprenentatge basat en projectes (ABP) sona bé. Sembla una bona idea, del segle XXI, en contrast amb la vella idea del professor franquista assegut darrere la tarima, fent recitar la llista dels reis gots. És una innovació fàcil de vendre, progressista, innovadora, d’esquerres… Però les coses, a la vida, mai són tan senzilles.

    L’escola franquista fa dècades que no existeix; la gran majoria de docents combina metodologies, adaptant-se en cada cas, intentant fer-ho el millor possible

    D’entrada, l’escola franquista fa dècades que no existeix. No conec cap docent així, ni de lluny. Evidentment, cadascú té un estil diferent; el professorat també és divers. Hi ha qui és capaç de gamificar de forma excel·lent; d’altres a qui l’alumnat valora les classes magistrals; persones que tenen més facilitat per a coordinar projectes en equip, etc. De fet, la gran majoria de docents combina metodologies, adaptant-se en cada cas, intentant fer-ho el millor possible. Per això, el procés d’introducció de l’ABP a través d’hores de projecte, que sovint es ven com a solució màgica, pot acabar esdevenint contraproduent. Si una cosa demostren els estudis que s’han fet al respecte és que no hi ha una sola manera correcta d’ensenyar, com no n’hi ha una de sola d’aprendre.

    I sí: dic ensenyar, “comunicar a algú coneixements teòrics o pràctics”. Ensenyar és necessari, un avenç històric des d’un punt de vista social i democràtic, imprescindible per al desenvolupament personal. Les competències també ho són, és clar. No cal establir falses dicotomies: els dos enfocaments, sovint enfrontats, són perfectament compatibles. No n’hi ha prou de disposar de coneixement, sinó que cal saber utilitzar-lo. Ara bé, per fer-ho, abans és indispensable haver-ne rebut, entès i memoritzat. La neurociència així ho demostra, com la mateixa pràctica diària amb l’alumnat.

    Qui ens garanteix que els fills de classe treballadora tindran accés a projectes similars als de casa bona? Les diferències socials en educació ja són ara considerables, un mal ús de l’autonomia de centre les pot agreujar

    Però la qüestió ultrapassa el debat sobre un mètode d’aprenentatge o un altre. Hi ha quelcom que va més enllà: perquè t’interessi una cosa, abans cal haver-la conegut. Si volem que infants i joves tinguin interès a desenvolupar una carrera, en l’àmbit que sigui, hem de posar-hi les condicions i fer-ho amb igualtat d’oportunitats per a tothom. Per això, la tan lloada autonomia de centre és perillosa. Adaptar aquestes hores a les condicions de l’entorn, malgrat que es faci de bona fe, pot comportar repercussions nefastes. Per dir-ho clar: qui ens garanteix que els fills de classe treballadora tindran accés a projectes similars als dels fills de casa bona? Les diferències socials en educació ja són considerables actualment, però un mal ús de l’autonomia de centre les pot agreujar encara més.

    Si volem lluitar contra la segregació escolar, per una igualtat d’oportunitats real per als joves del nostre país, el sistema educatiu ha de tenir uns paràmetres compartits entre tots els centres amb finançament públic. Cal garantir-los a l’escola, a l’institut i a la selectivitat, aquesta eina tan injustament vilipendiada que permet tractar tothom per igual. Els bons estudiants de barris humils han de rebre una formació que els pugui obrir les mateixes portes que a aquells que gaudeixen de privilegis de classe. Han de tenir l’oportunitat d’assolir el lloc que mereixen, competint amb les millors condicions possibles. Això passa per una educació pública, en català i de qualitat. És de justícia i ens convé a tota la societat.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Currículum opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    El moviment per l’escola inclusiva parla de “decepció, impotència i ràbia”
    Next Article
    Actualitat
    Catalunya ja escolaritza més de 2.500 infants i adolescents arribats d’Ucraïna
    Marc Puigdomènech Ramió

    Related Posts

    Opinió
    El Pacte Nacional per la Llengua no canvia el model d’ensenyament de les llengües

    maig 13, 2025

    Opinió
    El lleure d’estiu, un dret de primera pendent

    maig 9, 2025

    Opinió
    L’Anella Verda: pedalar cap a un futur sostenible

    maig 7, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.