Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Què diuen les i els docents dels seus problemes

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    “Històries de l’escola”: una mirada sobre l’educació a Catalunya

    Yeray García

    L’art de celebrar amb art

    Inma Buñuales Rodriguez

    El Pacte Nacional per la Llengua no canvia el model d’ensenyament de les llengües

    Martí Teixidó

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Oratòria i ensenyament

    Manel Beldamaig 23, 20142 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Com tots sabem, per a la vida pràctica és més important saber fer que saber. Els sabers queden relegats als savis i als científics, en canvi, saber fer és bàsic per la nostra vida diària. Per exemple, saber-se el codi de la circulació és interessant, sens dubte, però coincidirem en què saber conduir és quelcom que aprenem amb el volant del cotxe entre les mans.

    La primera cosa que ens hem de preguntar els docents és la següent: en quin grau col.laborem amb els nostres alumnes per què ells sàpiguen fer coses? D’acord amb què cert tramat teòric pot ajudar i donar seguretat  a aquells que volen executar una feina, però ens orientem en les nostres classes cap a la realització de tasques per part del nostre alumnat? O el que aprenen a fer amb nosaltres són únicament  els nostres exàmens?

    Coincidirem, en segon lloc, que una de les tasques diàries que tots realitzem de forma ineludible és parlar. Parlem per a comunicar-nos, per aconseguir parella, per tenir feina, per comprar i vendre, per acaronar als nostres fills, però on hem après a parlar? Qui ens ha ajudat a ser capaços en una àrea tan important? La família, d’entrada, és qui ens hi introdueix. Els primers comptes, les primeres paraules, provenen del nostre entorn directe, dels nostres pares, germans, avis… I l’escola, hi participa? Sí, sens dubte, però no de forma suficient. La preocupació pels temaris teòrics ens allunya de la pràctica general,  com també de la pràctica de la paraula, escrita i oral i a base de teoria no construïble aconseguim alumnat desinteressat i avorrit.

    La pràctica del missatge oral és minimitzada en les nostres aules. Si mirem a la web de TED, podem veure xavals de 10 anys que són capaços de comunicar a una audiència adulta sense cap mena de por, de forma estructurada i, a la vegada, divertida. Quants dels nostres alumnes o quants de nosaltres mateixos som capaços de fer tal cosa?

    La nostra cultura escolar està molt centrada en els continguts i molt poc en els procediments. Estem molt preocupats pel saber (la famosa expressió sobre “el temari”) i molt poc per saber fer (“el projecte”), però les nostres habilitats d’oratòria s’haurien d’explotar de forma prioritària.  I, atenció!, no és una tasca exclusiva de les àrees lingüístiques. La comunicació és imprescindible en qualsevol de les nostres àrees de coneixement.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Entrevista
    Raimon Carreras: “En uns campaments pots viure més experiències que en tot un trimestre a l’escola”
    Next Article Cossos agitats i desatents. Subjectes muts?
    Manel Belda

    Related Posts

    Opinió
    El bullying que no fa soroll

    maig 16, 2025

    Opinió
    Greus fets de violència sexual cap a una menor d’edat sota la guarda de l’administració

    maig 14, 2025

    Opinió
    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    maig 14, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.