Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    La participació dels infants i joves en la governança de les organitzacions socials

    Redacciónovembre 13, 20174 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    La Plataforma d’Infància de Catalunya (PINCAT) va recolzar al 2014 el Pacte per a la Infància de Catalunya i va adquirir el compromís d’impulsar la participació activa dels infants i joves a la Governança de les entitats, ja que els infants, a més a més de participar de les activitats, haurien de tenir l’oportunitat de ser part activa de les estructures organitzatives de les mateixes.

    Com ja és conegut, la convenció sobre els Drets de l’infant, ratificada al nostre país al 1991, recull des de l’article 12 al 15 el dret a la participació dels infants, com a ciutadans i ciutadanes del present, amb dret a expressar-se, a opinar, a associar-se, etc.  Tot i tenir clar que parlem d’un tema de dret, ¿Per què ens costa tant donar veu i espai de participació als infants? El procés que va endegar la PINCAT, al 2015 i fins el dia d’avui, tracta de donar resposta en aquesta qüestió plantejada. A continuació descrivim el procés viscut.

    El primer pas que va fer la PINCAT va ser constituir un grup promotor, format en un primer moment per representants de les 12 entitats socials que es van adherir al projecte. Aquest grup va estar assessorat per la Professora de la Universitat de Barcelona, Ana Maria Novella, experta en processos de Participació amb infants i joves. A partir d’aquest moment es va elaborar un full de ruta per aconseguir desenvolupar l’objectiu marcat, que consistia en la realització d’un parell de trobades amb infants i joves per reflexionar conjuntament sobre el valor de la participació i les seves experiències, i, alhora, incentivar-los en l’impuls de projectes que els impliqués participar a la governança de les seves entitats.

    Alguns dels projectes que es van endegar van ser: la creació de Consells d’Infants en algunes de les entitats,  el redisseny d’alguns espais de presa de decisions de l’agrupament o l’esplai i, fins i tot, l’impuls de projectes que pretenien transformar i millorar la vida, no només de l’entitat, sinó també del barri. Un cop endegat aquests i altres projectes, que s’expliquen en detall al web, es va realitzar una nova jornada de treball, sis mesos després de la primera, per tal de valorar com estaven funcionant els projectes endegats. De nou la PINCAT va reunir a educadors/es, infants i joves per parlar-ne, però aquesta segona trobada va estar liderada pels infants i joves, els quals, van dinamitzar els diferents espais de debat i reflexió. Fins i tot al grup promotor s’havia incorporat un jove que havia demanat formar-ne part.

    Les dues trobades ens van servir per afermar els projectes endegats, per establir relacions entre els infants i joves dels diferents projectes i, a més a més, per debatre sobre els elements facilitadors de la participació dels infants i joves com ara: “que els adults ens escoltin amb atenció”, “que existeixin a les entitats espais de diàleg i vies de comunicació”, “que els educadors estiguin motivats”, “ que la responsabilitat sigui compartida”…, i sobre els elements limitadors de la participació: “No entendre que ens podem equivocar, i criticar-nos si ens equivoquem”, “ “Poca iniciativa i implicació dels infants i joves perquè no estem acostumats a participar”, “que els grans no manin tant”…

    A l’actualitat els projectes continuen endavant i la PINCAT presentarà el proper dia 8 de Novembre les 10 recomanacions per potenciar la participació dels infants a la governança de les entitats, per tal que qualsevol entitat que vulgui potenciar la participació real dels infants i joves les tinguin presents. Els titulars d’aquestes 10 recomanacions són:

    –      Creure en els infants i joves.

    –      Tenir clar a qui va adreçat el procés participatiu.

    –      Implicar als infants i joves des del principi.

    –      Identificar els espais de participació que té o pot crear l’entitat.

    –      A participar, s’aprèn participant.

    –      Accions amb continuïtat i integrades a l’entitat.

    –      El joc com a eina i base de la participació dels infants i joves.

    –      Tothom ha de poder participar.

    –      La cuina de la participació és a foc lent.

    –      Recollir les experiències de participació d’infants i joves i compartir-les.

    Els infants i joves aporten una visió de les coses que només si els ho preguntem ens les podran explicar.  Necessitem la complicitat de la infància en la construcció de la societat actual. Un 21% de la població a Catalunya són infants i joves, per tant, la societat no pot prescindir de la veu, de la mirada, de les idees, de les capacitats constructives d’aquest 21% de la ciutadania.

     

    José Antonio Ruiz és responsable de continguts de Fundesplai i Susagna Escardibul és pedagoga de Fundesplai. Ambdós són coordinadors del grup de Participació d’Infants i Joves de la PINCAT (Plataforma d’Infància de Catalunya).

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Promeses i realitats dels MOOC
    Next Article
    Actualitat
    Crec en una pedagogia atrevida
    Redacció

    Related Posts

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025

    Opinió
    Maria Zambrano i l’agonia d’Europa

    maig 20, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}