Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Què diuen les i els docents dels seus problemes

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    “Històries de l’escola”: una mirada sobre l’educació a Catalunya

    Yeray García

    L’art de celebrar amb art

    Inma Buñuales Rodriguez

    El Pacte Nacional per la Llengua no canvia el model d’ensenyament de les llengües

    Martí Teixidó

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Per davant a l’escola, per darrere a la feina

    Elena Simóngener 9, 20175 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Elena Simón
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    El repartiment desequilibrat de béns, riqueses, poder, veu, temps i espais entre homes i dones de tot el món, la manca de reconeixement cap a les dones i el dèficit de representació cultural, social i simbòlica, fa que no progressem adequadament cap a la Igualtat, encara que existeixen algunes condicions materials i ideològiques que han fet canviar la vida de milions de dones en aquest món d’avui tan multicomplex i difícil d’escodrinyar.

    La filosofia dels drets humans referida a les dones ha donat la volta a un discurs de misogínia i de masclisme institucionalitzat, reglamentat i legalitzat. Només li ha donat la volta al discurs, perquè les pràctiques i les conductes, els pensaments i els actes, les relacions i els costums, en totes les cultures del món, segueixen sent androcèntriques, sexistes, misògines i masclistes.

    Sabem que perquè canviï alguna cosa ha d’estendre’s un nou pensament i el de les dones i homes feministes és aquell al qual em refereixo, en tota la seva pluralitat i en tota la seva amplitud. L’extensió de les noves cosmovisions del que és humà han estat presents en tots els estadis d’evolució de la humanitat i han fet possible amb la seva insistència que es posés en solfa l’esclavisme, la servitud, el colonialisme o l’explotació. Amb aquestes noves idees en cada temps i lloc, acumulades ara i aquí, al planeta multicultural i globalitzat, vivim vides molt diferents a les que ens van precedir.

    ¿No sempre per a bé? Certament. Depèn del costat del món en el qual et trobis: pel que fa al territori, a les religions, a la riquesa, a la raça i ètnia, al sexe i al gènere, al coneixement. Però el que sí que és cert és que hem avançat enormement en la desqualificació de la idea d'”inferioritat natural” d’alguns éssers humans respecte d’altres: els negres, les dones, els pobres, les persones discapacitades…Però hem avançat i podem assenyalar i exigir la correcció –fins i tot davant la llei– dels discursos i les pràctiques de submissió, de la misogínia i del masclisme, del menyspreu i persecució d’algunes poblacions.

    En aquest avanç hi té un paper fonamental l’accés a l’alfabetització, al coneixement, a la capacitació per a diverses tasques que ens permetin guanyar la nostra vida sense ser burros de càrrega o objectes útils per als que tenen poder i diners. En aquest indici d’avanç hi té un paper fonamental l’escolarització, considerada aquesta com un bé que ha d’arribar a tots els pobles del món. Aquest és un dels objectius del mil·lenni, incomplert en la seva totalitat, és clar, però col·locat en el punt de mira del benestar i de la justícia, com un dels seus pilars fonamentals.

    L’accés massiu de les nenes i les joves a l’escolarització canviarà el món a mitjà i llarg termini. Elles ja no podran ser considerades com a simples objectes de transacció ni com a simples màquines sexuals i reproductives. L’educació perllongada obre les perspectives de projectar-se cap a l’exterior i alimenta la llibertat de pensament i d’elecció.

    Aquest procés està sent massa llarg i ple d’obstacles i dificultats, de pals a les rodes, de pedres en el camí, d’assassinats i càstigs per les que vagin una mica més ràpid o una mica més lluny del que estava previst. Però, al mateix temps, està obrint portes i finestres per a les nenes i les joves. Portes i finestres de diversa índole segons en quina posició es trobi cadascuna d’elles respecte a la igualtat: oportunitats, condicions, tracte, exercici efectiu dels drets humans, accés a béns i serveis, possibilitats de transgressió dels preceptes patriarcals.

    Però cal considerar aquí que durant cinquanta anys, la proporció de nenes escolaritzades i de joves universitàries no ha fet més que créixer respecte als seus iguals, els homes, en tot el món. I, sobretot, ha fet que es consideri bo per a elles i per les seves famílies, societats i països. Per aconseguir això va caldre esperar, pressionar, treballar i fins i tot lluitar i immolar-se durant segles. Però una vegada s’han obert les comportes, les nenes i les joves estan responent amb competència i motivació a les oportunitats educatives i de titulació. Avui dia ja són més de la meitat de la població universitària en gran part del món, del món que els permet entrar a la universitat. Això indica que han estat bones estudiants també en els estadis de Primària i Secundària.

    I ara tenim una nova meta i un nou repte: aconseguir que aquest òptim nivell d’escolarització, de qualificació i d’especialització tingui el seu correlat en un òptim nivell d’ocupació, de remuneració i de repartiment de temps de treball i de cures. Les dones d’aquest món, com a éssers humans i complets hem de ser creditores de respecte, solidaritat i reconeixement i que els treballs que realitzem siguin considerats d’igual categoria que els masculins. Assignatura pendent per al segle XXI.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    alfabetització Feminisme gènere Igualtat de gènere opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Fotografies solidàries
    Next Article
    Actualitat
    La renúncia de professors a França es multiplica en pocs anys
    Elena Simón
    • X (Twitter)

    Profesora de Secundaria y Catedrática de Francés. Licenciada en Filología Moderna, ha sido durante más de la mitad de su vida profesora de Instituto. Desde 1980, en que se fundó el Feminario de Alicante, desarrolla tareas de Formación y divulgación de la Coeducación, Lenguaje no sexista, Feminismo y Género. Ha redactado numerosos materiales didácticos con enfoque de género. Es Formadora de Género y Coeducación.

    Related Posts

    Opinió
    El bullying que no fa soroll

    maig 16, 2025

    Opinió
    Greus fets de violència sexual cap a una menor d’edat sota la guarda de l’administració

    maig 14, 2025

    Opinió
    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    maig 14, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.