Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Què diuen les i els docents dels seus problemes

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    “Històries de l’escola”: una mirada sobre l’educació a Catalunya

    Yeray García

    El Pacte Nacional per la Llengua no canvia el model d’ensenyament de les llengües

    Martí Teixidó

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc

    L’art de celebrar amb art

    Inma Buñuales Rodriguez
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Per què necessitem un Decret d’Orientació Educativa?

    Pau Gaitán i Ismael Algabamarç 27, 20234 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | Foto cedida pels autors
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    En un moment en què ens qüestionem si el sistema educatiu de Catalunya disposa de prou capacitat per fer front a l’assetjament escolar, els plans d’acció tutorial i l’orientació educativa dels centres es configuren com a aliats a l’hora de prevenir i gestionar situacions d’aula no desitjades.

    La societat avança a un ritme molt ràpid: l’accés a la informació de manera immediata, la necessitat de participar activament en allò que ens afecta directament o indirectament o els nous models de relació entre iguals que han aportat les xarxes socials, ha derivat en el fet que des dels centres educatius hàgim de replantejar-nos el nostre paper dins d’aquest ecosistema. L’orientació educativa, interpretada des del punt de vista de l’acompanyament social, acadèmic, personal i, evidentment, professional, així com l’acció tutorial, en totes les etapes educatives, esdevenen funcions vertebradores i de corresponsabilització entre la comunitat que acompanya als i les alumnes en el seu procés de formació.

    Tot i que aquests principis no són nous, hi ha una resistència evident d’un percentatge, cada cop menor, del professorat al viratge de l’escola o institut cap a un model d’educació transversal de bona part del desenvolupament de l’alumne, que enyoren els temps en què la institució es limitava a la transmissió de coneixements. I és en aquest punt on hi ha un plantejament sobre el grau de responsabilitat a l’hora d’erradicar aspectes d’extrema gravetat com és l’assetjament escolar entre iguals. Per aquest motiu, comptar amb un pla d’acció tutorial, una orientació educativa i un projecte de centre que contempli ambdós conceptes com a fonaments de l’espai acadèmic ajuda (i molt!) a poder fer una lectura objectiva de la realitat de les nostres aules. Des de la creació de vincle, la interacció amb el centre i l’entorn, l’actuació docent des d’una perspectiva d’acompanyament o la reflexió i la projecció dins i fora de l’entorn escolar, podem deduir que sobren els motius per a valorar l’acompanyament com a arma a l’hora de lluitar contra l’assetjament.

    Quan la dinàmica de grup és positiva, és molt més fàcil detectar i treballar sobre aquelles situacions que suposen un perill per a l’alumne

    En el nostre cas concret, com a Institut Escola, comptem amb les oportunitats que sorgeixen de la convivència entre diferents etapes educatives, tot generant sinergies i projectes conjunts. És molt el que es pot construir conjuntament amb aquesta col·laboració i si ho contrastem amb les necessitats actuals de desplegament del nou currículum, disposem d’una visió compartida dels docents d’Educació Infantil, Primària i ESO, són garantia de coherència competencial i avaluativa i d’acció tutorial pensada a curt, mitjà i llarg termini. Hi ha tres pilars fonamentals que podem entendre com a bàsics, en la lluita contra l’assetjament en l’àmbit escolar:

    1. L’acollida: El correcte treball en xarxa entre etapes i ensenyaments des d’abans de l’arribada de l’alumne al centre (i les famílies), un cop hi hagi arribat i un temps posterior, és la base d’una orientació i acció tutorial de qualitat al servei de la prevenció i gestió de conflictes.
    2. L’acció tutorial i l’orientació educativa al servei de les mesures preventives: Tant l’acció tutorial com l’orientació educativa vetllen pel desenvolupament integral de l’alumnat, entre aquest, el desenvolupament d’unes dinàmiques socials positives en la comunitat, començant per l’aula.
    3. Educant en democràcia, generar espais de participació com a prevenció: L’auto i la coavaluació, l’autoregulació i l’autogestió d’alguns espais de centre, suposen una barrera de contenció davant de l’assetjament escolar. Quan la dinàmica de grup és positiva, és molt més fàcil detectar i treballar sobre aquelles situacions que suposen un perill per a l’alumne.

    Queda clar que és impossible abordar la realitat multifactorial que defineix l’assetjament escolar, però està clar que si ens dotem d’una infraestructura preventiva, serà molt més senzill detectar i actuar en conseqüència. Per aquest motiu, i molts d’altres, és necessari una guia, un Decret d’Orientació Educativa. Un decret que especifiqui, reguli i vetlli per l’aplicació d’una orientació educativa amb sentit i que sigui coherent amb el desenvolupament humà de l’alumnat amb qui convivim amb l’actualitat. I no només això, sinó que doni orientacions i recursos sobre el desplegament d’aquesta als centres educatius. Amb un Decret d’Orientació Educativa s’estarà vetllant perquè aquesta orientació es faci, més i millor, en uns temps on cobra més protagonisme.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    assetjament Assetjament escolar opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Anàlisi
    Jan desemmascara els superrics despietats
    Next Article
    Opinió
    Sobre la reforma de la formació inicial del Magisteri. Què hi ha del que és meu? o Quin professorat per al segle XXI?
    Pau Gaitán i Ismael Algaba

    Related Posts

    Opinió
    El bullying que no fa soroll

    maig 16, 2025

    Opinió
    Greus fets de violència sexual cap a una menor d’edat sota la guarda de l’administració

    maig 14, 2025

    Opinió
    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    maig 14, 2025

    1 comentari

    1. Teresa Pla Saavedra on març 31, 2023 6:35 pm

      La majoria de Directors, professors, orientadors, psicolegs, etc… no tenen la seva vida personal resolta. No es viuen amb equilibri ni harmonia. Per exemple, podrien viure,s sense feina, en solitud, i cercant.estimuls psicosocialsafectius sense cap feed.back, d,una manera empoderada, assertiva i sense alterar.se emocionalment ???

      NO.

      ALESHORES, NO ESTAN PREPARATS PER EDUCAR.

      Molts professors es fan la trabeta entre ells per bajenades. NO ESTAN PREPARATS PER EDUCAR.

      Molts psocolegs nomes omplen paperassa a nivfll burocratic, i la seva vida peesonal fa pena.NO ESTAN PREPARATS X EDUCAR.

      IDEM INSPECTORS, CAMBRAYS I FUNCIONARIS DL DEPARTAMENT.

      FASTIC TOT PLEGAT.

      Reply
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.