Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Què diuen les i els docents dels seus problemes

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    “Històries de l’escola”: una mirada sobre l’educació a Catalunya

    Yeray García

    L’art de celebrar amb art

    Inma Buñuales Rodriguez

    El Pacte Nacional per la Llengua no canvia el model d’ensenyament de les llengües

    Martí Teixidó

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Període d’adaptació a Infantil: ho estem fent bé?

    Redaccióoctubre 18, 20165 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Hora del pati a L'Escola Eduard Marquina / Foto: Carmen Secanella
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    “Ara mateix la meva aula és un infern dolorosíssim. Els nens allà aparcats, plorant com salvatges i no els pots atendre a tots, en fi, horrible. Tinc 14 criatures, de les quals moltes no arriben a l’any encara, 14. El suport que està per tres classes i gairebé no ve, en fi, estic sola amb 14. Jo, amb aquest amuntegament, no puc. És inhumà, em sembla maltractament infantil”.

    El que està descrivint una companya, educadora de 0-3, és el principi de curs en la seva escola, el període d’adaptació. Una cosa que, malauradament, es viu de forma semblant en molts altres centres d’Infantil, siguin escoles o col·legis. Diversos factors porten a la situació descrita: d’una banda, els centres i els seus claustres tenen dificultats a l’hora de consensuar i organitzar un funcionament més respectuós, quan no manifesten falta de sensibilitat generalitzada i de professionalitat; de l’altra, les famílies no disposen, sovint, del temps o la flexibilitat laboral suficient per acompanyar els seus fills i filles, o no ho fan per no ser conscients de la transcendència d’aquest despreniment respectuós i graduat.

    Alguns prefereixen denominar el període d’adaptació com a procés i altres com a període d’incorporació. En tot cas, suposa que criatures i famílies s’enfronten a una novetat, a un canvi i, moltes vegades, a la primera experiència de separació. És important tenir això en compte, conèixer-ho i respectar-ho profundament. Per aconseguir aquest respecte, cal entendre una sèrie de conceptes claus. El primer és l’afecció i la necessitat de vincles segurs amb figures d’afecció per a un creixement equilibrat i sa. Després tenim la combinació dels conceptes de seguretat i d’autonomia, ja que aquesta última neix d’un fort sentiment de seguretat interna i externa. La por, la inseguretat o les mancances emocionals dificulten el fet de saber desenvolupar-se sense la família i el de confiar en un mateix. El concepte de resignació també és clau perquè a vegades es confon amb adaptació. Un nen o nena deixa de plorar després d’un temps, per instint de supervivència. Això no vol dir que estigui adaptat des del benestar, vol dir que s’ha resignat al fet que no es cobreixin les seves necessitats, amb tot el que això implica en la construcció de la seva personalitat i del seu caràcter. Per acabar, cal empatitzar amb el sentiment d’abandonament, que és el que poden arribar a viure nens i nenes en aquests moments de separació, encara que sigui qüestió de minuts o hores. L’abandonament causa sensació de desolació, estrès i solitud, un estat nociu per a un desenvolupament ple.

    Des de les escoles i col·legis podem treballar per flexibilitzar i millorar aquestes condicions. És necessari que l’escola s’adapti als nens i nenes i no només a l’inrevés. Cal recordar que la presència de les famílies és fonamental. Són la font principal de seguretat per a les criatures en aquest període i la seva presència planificada i acordada, permet que estableixin un bon vincle amb la seva nova figura de referència, la qual els acompanyarà en el despreniment i ajudarà a construir tolerància i obertura cap als nous espais i persones. El procés s’ha de plantejar sense presses, adaptat a cada cas, respectant els ritmes, sense judicis ni comparacions. Sempre és millor si és progressiu, sigui al principi en presència de les famílies, o després quan aquestes ja es retirin. És convenient dosificar els elements de novetat cada dia: temps de permanència, llocs i espais, persones, materials i/o activitats, etc. La prioritat en aquestes primeres setmanes ha de ser l’observació de necessitats en les persones per donar respostes adequades i assentar unes bases sòlides.

    També és essencial qüestionar algunes creences tradicionalment relacionades amb l’adaptació. Un exemple d’això és el plor. En un període d’incorporació respectuós amb les necessitats de cada un, pot no haver-hi plors, o haver alguns, però sense el caràcter d’esquinçament que vam presenciar amb freqüència. El plor és una resposta natural i sana a una situació d’estrès, por o dolor; la seva intensitat o continuïtat ens avisa que la criatura no es troba llista per progressar en la separació.

    Pel que fa a la forma d’acomiadar-als matins, la criatura sempre ha de ser conscient de la retirada dels seus pares, per no viure-la com un engany, però no hi ha normes de temps o procediments; quan la criatura estigui preparada, el moment fluirà de manera natural.

    I finalment, tota criatura té dret a una incorporació de qualitat, el més respectuosa possible, sigui quin sigui el context: primera escolarització a mitjan curs o amb quatre anys. Que algunes criatures estiguin acompanyades pels seus pares i altres no, pot dificultar la gestió del grup, però no és excusa per negar aquesta oportunitat i necessitat de presència als que sí que en tenen. Hem d’adaptar-i oferir el millor acompanyament emocional possible, individual i grupal, en cada context.

    En definitiva, si volem millorar l’inici de curs, i per tant, la resta de l’any i de l’escolaritat, és imprescindible sensibilitzar la mirada cap a aquests processos vitals i organitzar-se en l’àmbit de centre i d’aula. La responsabilitat d’una adaptació o incorporació reeixida no pot ni ha de recaure exclusivament en els infants més petits. Entre l’ideal i el real, un canvi sempre és possible. Siguem els i les professionals que la infància necessita i donem-li a l’inici de curs la dedicació i la calidesa humana a les que tots i totes tenim dret.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    0-3 adaptació bressol criatures escola família opinió separació
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Riscos i avantatges del WhatsApp entre els nostres infants i joves
    Next Article
    Actualitat
    Podcast | Alumnes de l’escola Bogatell de Barcelona organitzen una campanya de donació de sang
    Redacció

    Related Posts

    Opinió
    El bullying que no fa soroll

    maig 16, 2025

    Opinió
    Greus fets de violència sexual cap a una menor d’edat sota la guarda de l’administració

    maig 14, 2025

    Opinió
    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    maig 14, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.