Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Què diuen les i els docents dels seus problemes

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    “Històries de l’escola”: una mirada sobre l’educació a Catalunya

    Yeray García

    El Pacte Nacional per la Llengua no canvia el model d’ensenyament de les llengües

    Martí Teixidó

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc

    L’art de celebrar amb art

    Inma Buñuales Rodriguez
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    PISA demostra que la despesa social sí que funciona

    Natalia Chientarolijuny 12, 20157 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Alumnes de l'escola Emiliano Zapata en Guaquitepec, Mèxic. Foto: Salva Campillo / Ayuda en Acción
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Aquest és un article publicat a eldiario.es

    Quan apareixen els resultats de la prova internacional educativa més famosa i polèmica, l’informe PISA, torna a agitar-se el debat sobre el mediocre resultat dels estudiants espanyols i el lideratge -moltes vegades qüestionat- de països asiàtics. A Llatinoamèrica passa una cosa semblant. Els titulars se centren en el pobre lloc aconseguit pels representants de la regió, sempre a la cua del rànquing. Però una anàlisi a llarg termini demostra que les polítiques d’inclusió social tenen efectes positius sobre l’educació. I les dades de PISA ho corroboren.

    El llibre America Llatina después de PISA. Lecciona aprendidas de la educación en siete países (2000-2015) reflexiona precisament sobre les polítiques socials i educatives que s’han adoptat a la regió en els últims 15 anys i com es reflecteixen en els resultats de l’examen de l’OCDE.

    “Llatinoamèrica és la regió que més va créixer en resultats i taxa d’escolarització. A més, va millorar els seus nivells d’equitat. Això suposa una evolució superior a la de la resta de regions”, resumeix Axel Rivas, autor del llibre. Aquest sociòleg del Centre d’Implementació de Polítiques Públiques per a la Equitat i el Creixement (CIPPEC) analitza la situació de l’Argentina, Brasil, Xile, Colòmbia, Mèxic, Perú i Uruguai, que representen el 76% de la població de la regió i el 86% del seu PIB.

    Entre ells destaca el cas del Perú, amb una millora exponencial dels seus resultats educatius. Malgrat tot, això no es veu amb un simple cop d’ull al rànquing de PISA. Precisament, aquí Perú apareix en l’últim lloc, el 66. A la resta no li va gaire millor. El primer a la classificació és Xile, que apareix en el lloc 52. El segueixen Mèxic (54), Uruguai (56), Brasil (59), Argentina (60) i Colòmbia (63).

    “La qüestió és que el punt de partida era molt més baix. El que cal avaluar és com ha estat l’evolució tenint en compte els seus propis resultats”, explica Rivas.

    Variació de la taxa neta de cobertura en el nivell secundari i del resultat de les avaluacions PISA, per regió 2000-2012. / CEPPAL
    Variació de la taxa neta de cobertura en el nivell secundari i del resultat de les avaluacions PISA, per regió 2000-2012. / CEPPAL

    L’evolució social també és educativa

    Entre 2000 i 2013 el PIB per habitant a l’Amèrica Llatina va créixer un 30,4%, a un ritme anual del 2,09%. L’esperança de vida va passar de 68 anys el 1990 a 74 en 2010. I la mortalitat infantil va baixar de 52 a 23 nens cada 100.000 habitants. Les fortes polítiques socials de governs majoritàriament d’esquerres van canviar també el panorama educatiu. “Es va expandir l’accés a tots els nivells, va créixer el finançament estatal i es van reconèixer drets de poblacions excloses i marginades”, destaca l’especialista. A més, es van sumar anys d’escolaritat obligatòria en tots els països (la mitjana actual són 13 anys, contra 10 de l’any 2000).

    També es va fer un esforç especial en la incorporació de la tecnologia a l’escola. Països com Uruguai han aconseguit que cada nen compti amb un ordinador a classe. I una cosa semblant ha passat al Perú i l’Argentina, on s’han lliurat 4,7 milions d’ordinadors. A més, tots els països han desenvolupat plataformes de desenvolupament de continguts i de connexió i avaluació per a docents i alumnes, cosa especialment important en països que han de salvar grans distàncies com el Brasil.

    Però potser l’assoliment més important d’alguns d’aquests països ha estat la incorporació massiva d’alumnes a les aules. Al Perú, per exemple, l’avanç en aquest sentit és enorme. La taxa neta d’escolarització en l’escola secundària va passar del 58,9% al 79,8%. El quintil més pobre (el grup menys afavorit econòmicament) va duplicar la seva cobertura (del 35 al 72%). Països com Xile o l’Argentina també van tenir grans avenços en aquest sentit, amb un 80 i 78% de joves de l’quintil més pobre assistint a classe.

    Evolució en els resultats PISA i en equitat, per regions. / CIPPEC
    Evolució en els resultats PISA i en equitat, per regions. / CIPPEC

    Aquesta incorporació no està exempta de problemes, però en termes generals ha estat un èxit. En països com l’Argentina, en els quals els resultats no han evolucionat de forma significativa, es tendeix a comparar el nivell educatiu actual amb aquell que la va fer famosa al continent per la seva excel·lència. Però diversos experts consultats coincideixen que aquest primavera educativa que es va donar en els anys 40 i 50 representava un sector molt petit de la població, que era el que estava escolaritzat.

    El més destacable és que les millores en la regió han estat més grans en l’estrat d’alumnes més pobres que en la mitjana. “Els més pobres de Llatinoamèrica són els que més van augmentar el seu rendiment en PISA”, destaca Rivas. “Molts d’aquests alumnes segurament han ingressat per primera vegada a l’educació secundària. Molts d’ells han estat també la primera generació d’estudiants secundaris en les seves famílies. Han arribat a conèixer un nivell educatiu que històricament estava reservat per a les classes mitjanes i altes d’Amèrica llatina” , afirma Rivas en el llibre.

    Variació de la taxa neta de cobertura en el nivell secundari i del resultat de les avaluacions PISA, per regió 2000-2012. / CEPPAL
    Variació de la taxa neta de cobertura en el nivell secundari i del resultat de les avaluacions PISA, per regió 2000-2012. / CEPPAL

    PISA no és infal·lible

    “En qualsevol cas, les conclusions que puguin treure d’aquestes dades s’han de prendre amb cura, per no caure en una sèrie de recomanacions basades en dades que no són unívoques”, adverteix l’autor. Per exemple, l’experiència indica que a Mèxic els incentius als col·legis i professors per rendiment no van funcionar. En la mateixa línia, Xile va deixar de publicar rànquing de centres. “L’èxit no passa per la persecució negativa de docents i escoles”, sosté l’autor.

    “PISA té problemes per adaptar-se als països més pobres”, explica Rivas. Per això l’estudi de CIPPEC té en compte també altres exàmens internacionals i locals. I s’esmenta una iniciativa que tendeix a reconèixer la situació específica de països com els llatinoamericans enfront de nacions molt més desenvolupades: PISA for development, PISA per a països en vies de desenvolupament.

    Entre altres coses, PISA no mesura les competències de la població de 15 anys sinó d’aquells joves escolaritzats que es troben en el curs que els correspon per edat, cosa que no sempre passa en aquests països. A Mèxic, el cas més extrem, el 29% dels joves de 15 anys està fora de l’escola. La repetició de cursos i l’abandonament primerenc segueixen sent molt alts a la regió, i són els principals desafiaments de cara al futur. L’evolució és lenta, i a aquesta velocitat és difícil posar-se al ritme dels països d’altres regions més desenvolupades.

    Amb algunes diferències, la política dels governs en els països analitzats ha donat especial importància a l’educació, augmentant en la majoria dels casos la inversió en termes percentuals -excepte al Perú, però amb un creixement espectacular del PIB-. I també amb diferències, els resultats avalen la idea que la despesa social reverteix en millores educatives. El que l’estudi de CIPPEC destaca com ‘bo demogràfic’ pot ser la gran oportunitat per a Amèrica Llatina, on la població en edat escolar està disminuint en la majoria dels països, i encara les caixes jubilatòries no són tan grans.

    Això permet implementar canvis i fer grans esforços d’inversió. “Passat aquest període els països tindran un marge més estret per canviar els seus destins. Seran més proclius a continuar en el cercle que ha governat gran part de la seva història: ser dominats, pobres, productors de matèries primeres per als països rics, mantenir enormes desequilibris de poder i democràcies de baixa qualitat”, resumeix Rivas. L’educació pot ser la veritable clau.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Desigualtats Llatinoamèrica PISA Polítiques socials
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    HUMOR: Jugar al carrer
    Next Article
    Opinió
    L’estiu no és tan divertit en el món dels trastorns
    Natalia Chientaroli

    Related Posts

    Reportatge
    Científiques que inspiren vocacions

    febrer 11, 2025

    Actualitat
    Qui tem l’OCDE a Catalunya

    febrer 3, 2025

    Opinió
    La millor política escolar hauria de ser la política social

    gener 31, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.