Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Pot un mestre ser amic dels seus alumnes? (el cas del mestre X)

    Anna Torralbogener 11, 20235 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    GettyImages
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    La primera vegada que vaig veure aquell mestre jove (d’ara en endavant el mestre X) gestionar l’aula vaig pensar “un altre amic dels nens, un altre monitor de lleure”. No obstant això, el temps al seu costat ens ha donat a tot el claustre una gran lliçó, una lliçó d’humilitat, de tendresa i de professionalitat que he volgut compartir, doncs considero que hi ha molts mestres X en diferents escoles a qui potser no estem parant prou atenció. I què té d’especial aquest mestre?, us preguntareu. Doncs coses ben simples, que, no obstant, ho canvien tot.

    La naturalesa i la proximitat amb que aquest mestre tracta als nenes i nenes pot, en una primera instància, fer-nos pensar que no es guanyarà el respecte de l’alumnat, que l’aula serà una disbauxa, que allà tothom farà el que li rota. No és normal veure un mestre agafar als seus alumnes i fer-los una clau de judo, fer-los pessigolles, abraçar-los quan cal, contestar-los amb allò que l’alumnat en diuen un “zasca”, dedicar una classe sencera a xerrar de temes diversos (deixant de banda per una estona el currículum), dirigir-se als alumnes amb sobrenoms i acceptar els que li posen a ell, no vetar cap pregunta, ni cap resposta. Doncs, com bé diu ell, tot això són situacions d’aprenentatge que s’han d’aprofitar.

    Quan un entra a la seva aula podria dir que allò és una olla de grills i que allà no s’està treballant: hi ha qui xerra amb el company/a, qui dibuixa en un paper, qui està a la lluna de València… I no, no el veureu castigar ni renyar ningú per això. Ell va fent. Sí, les primeres impressions poden ser enganyoses, doncs resulta que aquest mestre jove, que posa pocs límits a l’aula, que deixa que l’alumnat jugui i es comporti lliurement a l’aula, prepara un material increïble que atrapa a l’alumnat, resulta que finalment acaben tots i totes escoltant-lo perquè és tremendament interessant tot el que diu, resulta que proposa unes activitats súper motivadores que tots i totes volen fer i compartir a l’aula, resulta que crea unes relacions tan estretes i respectuoses amb les diferents particularitats de cadascú, que finalment tothom vol formar-ne i participar-hi també.

    Aquest mestre jove, que posa pocs límits a l’aula, que deixa que l’alumnat es comporti lliurement, prepara un material increïble i resulta que finalment tots i totes acaben escoltant-lo i participant en les activitats que proposa

    Resulta que pel fet de dir les coses bé, sense enfadar-se ni castigar, a la seva aula desapareixen les etiquetes, veus com aquells/es alumnes que venien ensopits o amb falta d’autoestima s’animen, s’integren en el grup perquè resulta que ell ha sabut veure-hi quelcom més i els acceptat com tal com són i els hi ha fet un lloc. Aquest mestre respecta les diferents personalitats com poques vegades he vist, respecta a qui té ganes d’escoltar i a qui no, els dona les eines per sortir-se’n, oportunitats per repetir avaluacions i exercissis quan no se n’han sortit i així demostrar que ho saben fer. A la seva aula tothom té una segona i tercera oportunitat, tot i que això li suposi feina extra. Resulta que, al cap i a la fi, l’alumnat se l’estima tant que s’entreguen a l’estudi i al treball, se l’estimen tant que a l’hora del pati sempre té un cercle de nens i nenes de diferents cursos que el busquen per xerrar; se l’estimen tant, que a final de curs el director rep correus de les famílies demanant que el proper curs el mestre X segueixi sent el mestre dels seus fills i filles.

    Sincerament, mai havia vist un cas semblant a aquest, i sempre he cregut que la meva relació amb l’alumnat era propera. Però aquest mestre jove em va donar una gran lliçó, una lliçó que encara estic aprenent, però que fa que el meu estar a l’aula sigui més relaxat, més comprensiu, i, per tant, més enriquidor i gratificant. Ja no temo ser jo a l’aula, ni fer tonteries, ni explicar com em sento o si m’ha passat alguna cosa. Ja no temo les seves preguntes ni les seves històries, no em cal comportar-me com una profe, parlem de tu a tu i sento la calidesa de tenir-los a prop, de comprendre’ls i de ser compresa, perquè la comunicació és ara més sincera que mai.

    Tant de bo hi hagués més mestres qualificats i amics dels seus alumnes, perquè, al cap i a la fi, és justament aquest tracte el que li obre les portes a tots i cadascun dels i les alumnes, el que li permet crear un canal real per on transmetre la seva passió per allò que ensenya, el que fa creure a tots i totes que qui hi ha al davant és un amic que els vol ajudar.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    La segregació escolar va a la baixa… amb encara molts deures pendents
    Next Article
    Actualitat
    La Intersindical-CSC també convoca vaga a l’ensenyament públic els dies 25 i 26
    Anna Torralbo

    Mestra d'anglès i membre del sindicat USTEC

    Related Posts

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}