Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    ‘El Diari de l’Educació’ lidera un manifest “per un debat educatiu responsable i respectuós”

    Redacció

    Hem millorat. Els resultats PISA desorienten

    Joan M. Girona

    El menyspreu al professorat

    Rosa Cañadell

    En defensa de la renovació pedagògica

    Joan Domènech

    Canviem el batxillerat, plegats i en veu alta

    Fanny Figueras
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » Programes de formació i inserció, quan no s’és prioritari

    Opinió
    Programes de formació i inserció, quan no s’és prioritari

    Redacciójuliol 2, 20204 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Proves d'accés als cicles formatius de grau mitjà
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    D’aquí una setmana (a data d’escriure aquestes línies) començaran les proves d’accés a  la universitat i segur que en sentirem a parlar i molt en forma de titulars, telenotícies, vídeos, impressions i mil i una opinions diferents.

    I probablement està justificat que sigui així, ja que uns quaranta mil alumnes es matriculen[1] aproximadament cada any entre juny i setembre d’aquestes proves. Crec que des de qualsevol punt de vista s’entén que logísticament siguin prioritàries davant la resta de procediments que l’administració educativa ha de fer front.

    Aquest any l’alumnat de batxillerat té per endavant un repte gens fàcil, això no ho pot negar ningú, que és enfrontar-se a aquestes proves just després del confinament i de tots els problemes que ells, famílies i professorat han hagut d’esquivar. Per sort, l’administració ha estat allà i els ha donat un cop de mà: des de com a mínim el 24 d’abril, que se saben les dates de les proves, se sap que s’allarguen els dies disponibles per fer-les a fi d’espaiar-les durant el dia i se sap també que es realitzaran nous criteris per flexibilitzar les opcions en els enunciats de les proves.[2]

    Totes aquestes mesures són positives i comprensibles, alhora que, com deia, justificades. Ara bé, arriba un punt en què la comprensió es transforma en suspicàcia sobre quin és realment el  motiu de tanta prioritat en uns i tan poca en altres. I m’estic referint a un conjunt d’alumnes que aquests dies també ha hagut de fer front a unes proves. I com en el cas dels de batxillerat, també s’hi jugaven el futur educatiu.

    El passat dia 25 de juny es van celebrar les proves d’accés als cicles formatius de grau mig[3], organitzades pel Departament d’Educació. Aquestes proves estan pensades per aquell alumnat que sense tenir el títol de l’ESO pugui continuar el seu itinerari formatiu accedint a un cicle mitjà. L’únic requisit és tenir 17 anys (com a mínim) i no tenir una titulació equivalent a les proves. Consisteixen en, ni més ni menys, que 7 exàmens: català, castellà, anglès, matemàtiques, socials, naturals i tecnologia (tot i que hi ha certes exempcions)

    Una  de les vies d’accés a aquestes proves, em permeto la llicència de dir majoritària, és a través dels programes de formació i inserció (PFI), uns programes on sovint tant l’alumnat com el professorat tenen la sensació de ser els últims micos del sistema.

    Potser, i només potser, perquè el seu alumnat està format per aquells als quals el Sistema (així amb S majúscula) no ha funcionat: alumnes amb famílies molt complexes, alumnes en centres de menors, alumnes menors estrangers, nouvinguts de fa menys d’un any i tot un reguitzell de situacions difícils de resumir.

    O potser, algú podria pensar, és perquè són unes proves amb moltes menys matrícules. Un no-expert en estadística com jo, fent una cerca ràpida no he sabut trobar quantes persones es van matricular l’any passat a aquestes proves d’accés, però sí he trobat que els alumnes matriculats a cursos de PFI l’any passat eren uns set mil a tot Catalunya. D’aquests, no tots es presentaran a les proves d’accés, però un bon grapat ho faran, majoritari probablement, més si seguim les indicacions donades pel mateix Departament on diu que la finalitat dels PFI és “proporcionar a aquests joves la possibilitat d’incorporar-se de nou al sistema educatiu per continuar estudis de formació professional”. [4]

    Arribats a aquest punt és on, si més no, resulta sorprenent o suspicaç la pràcticament nul·la repercussió, ja no als mitjans de comunicació (al dia a dia no hi cap tot), sinó del mateix Departament per a com a mínim publicar una nota informativa aclarint si aquestes proves, que originalment s’havien de fer el 8 de maig, patien alguna modificació o alguna revisió dels criteris.

    Res fins el dia 11 de maig, quan, a través de la pàgina ordinària del Departament, es notifica la nova data de les proves. Finalment les proves es van realitzar el dia 25 de juny, totes en un sol dia (a les PAU els hi dediquem un dia més que abans), confirmant-ne l’assistència a alguns dels alumnes un dia abans via correu electrònic (24 de juny, festiu), sense espaiar-les en el temps i amb una novetat: en alguns exàmens els alumnes no havien de realitzar tots els exercicis sinó triar-ne d’entre unes opcions.

    I aquí rau la diferència en no ser prioritari: quan a uns se’ls explica dies, horaris i detalls de les “noves proves” amb pràcticament un mes i mig d’antelació, i als altres ni tan sols se’ls informa que a les “noves proves” podran triar 5 de 8 exercicis.

    Vull pensar que la diferència és per motius logístics, no sigui el cas que la logística amagui algun altre tipus de prioritat.


    [1] http://universitats.gencat.cat/web/.content/01_acces_i_admissio/pau/documents/informes_i_estad/pau_estadistiques_2019.pdf

    [2]https://www.ccma.cat/324/aixi-sera-la-selectivitat-2020-puntuacions-adaptades-i-enunciats-amb-mes-opcions/noticia/3007128/

    [3] http://ensenyament.gencat.cat/ca/serveis-tramits/proves/proves-acces/gm-fp/

    [4] http://queestudiar.gencat.cat/ca/estudis/pfi/info-general/ (més…)

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Cinema en curs… abans, durant i després del confinament
    Next Article
    Actualitat
    Mestres, us presentem El Lliure del futur
    Redacció

    Related Posts

    Opinió
    Keep calm: els joves no són ultres

    desembre 17, 2025

    Opinió
    Divulgació sobre neurodiversitat: del discurs buit al coneixement útil

    desembre 16, 2025

    Opinió
    Qui és el centre de l’educació, l’alumnat o el professorat?

    desembre 15, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.