Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Anàlisi
    Qui té por de les pantalles? Consideracions sobre l’edat del primer mòbil

    11 o 16 anys? L’evidència científica ens diu que no hi ha una edat adequada universal per tenir mòbil
    Paula Miguel (Verificat)octubre 30, 20245 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Oleksandr P | Pexels
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    L’edat d’accés dels infants a les pantalles és un dels debats que més converses ha generat al voltant de les tecnologies digitals en els últims anys. Actualment, la majoria dels adolescents aconsegueixen un mòbil propi amb 11 anys, encara que sovint aquest no és el primer cop que fan servir un dispositiu. 

    L’ús de tecnologies digitals s’ha convertit en una part integral del dia a dia dels infants i adolescents i és comprensible que les famílies vulguin limitar els riscos als quals poden estar exposats els seus fills i filles endarrerint l’arribada del primer mòbil. Tenim molta informació a l’abast, tanta que de vegades costa no sentir-se so sobrepassat, especialment quan hi intervenen molts factors que no entenem. Davant del desconeixement, ens hem d’aturar i ser curosos amb les decisions que prenem sobre la tecnologia. 

    Anem pas per pas. Què ens diu realment l’evidència científica sobre perills de les pantalles? Aquest febrer, el Col·legi de Metges de Barcelona (CoMB) va publicar La protecció digital de menors i adolescents on establien una base científica i proposaven recomanacions dirigides a administracions, operadors, desenvolupadors i famílies. El CoMB cita una metaanàlisi —un estudi que sintetitza les dades i els resultats de diferents estudis clínics, en aquest cas 42, amb més de 18.900 participants— publicada a JAMA Pediatrics que trobava que els infants que passen més temps davant de les pantalles poden presentar retards en el desenvolupament del llenguatge. L’estudi del CoMB també parla dels riscos associats a la vista i relaciona el temps prolongat en activitats de prop (on s’inclou l’ús de pantalles) amb un major risc de desenvolupament de miopia en infants. 

    Davant tota aquesta evidència, cal formular una pregunta clau: quina és la millor edat per tenir el primer mòbil? En un vídeo per eduCAC, Núria Aragay Vicente, psicòloga clínica i experta en addiccions no tòxiques, explica que no hi ha una edat concreta per tenir mòbil. I és que l’evidència científica no ha pogut establir una edat adequada per fer-lo servir sense risc. L’any passat vam publicar un article sobre aquesta qüestió en què parlàvem d’un estudi a Nature Human Behaviour. El treball argumentava que les diferències en el desenvolupament durant la infància i l’adolescència, juntament amb la varietat d’usos dels dispositius, no permeten definir una edat adequada des d’un punt de vista científic.

    A la guia Les Tecnologies digitals a la infància, l’adolescència i la joventut, la Generalitat de Catalunya proposa prohibir les pantalles completament fins als 3 anys i anar escalant progressivament: mitja hora fins als 6 i una hora màxim de 7 a 12. L’any 2019 l’Organització Mundial de la Salut (OMS) va publicar un informe que insistia en el fet que els infants menors de 2 anys no havien de tenir pantalles en cap cas i entre 2 i 5 es recomanava una hora al dia com a màxim. L’Informe de l’OMS se centrava en el sedentarisme i en la necessitat que els infants poguessin tenir estones d’oci més actives. 

    “Els riscos de les pantalles” és un concepte que engloba tant que ja no diu gran cosa. Una pantalla no ha de ser necessàriament perillosa, sinó que el potencial, tant positiu com negatiu, depenen de l’ús i del context de cada individu. “Pantalles” en general també és un concepte massa ampli —que inclou mòbil, ordinadors, televisió, tauletes, etc.— i l’evidència canvia per a cadascun. En el cas de les xarxes socials, dèiem, s’han associat amb una pitjor salut mental i major propensió a patir depressió i dur a terme activitats de risc, però són un factor més entre molts altres desencadenants possibles. L’Associació Americana de Psicologia, després de revisar l’evidència fins a l’abril de 2023, afirmava que els riscos associats a les xarxes —com ciberassetjament o sèxting—són majors si es comencen a usar entre els 10 i els 14 anys, que a partir dels 18. 

    A banda de les limitacions de l’evidència, aquest camp de recerca depèn exclusivament d’estudis observacionals. És a dir, l’observació dels hàbits d’un grup i l’anàlisi de com afecten un factor concret de la seva salut. Extreure relacions de causa-efecte amb aquest mètode és difícil perquè hi ha moltíssims factors que poden afectar la nostra salut i condicionar els resultats.

    Estar ben informats per prendre bones decisions

    Compro mòbil per al meu fill abans que comenci l’institut? I un ordinador? És millor o pitjor? Hem d’implementar l’ús de mòbils a l’aula? I a l’hora del pati? De veritat és tan dolent donar el mòbil al meu fill petit quan està molt esverat? Primer de tot, calma. Volem respostes fàcils, simples i ràpides a totes aquestes preguntes, però basar les nostres decisions en què diuen els experts requereix temps i reflexió. 

    No ens podem deixar emportar per l’allau de titulars alarmistes que omple les nostres pantalles de tant en tant. Abans de pensar en si l’infant o l’adolescent està preparat per assumir la responsabilitat d’un mòbil, cal que l’adult es pregunti si està preparat per acompanyar-lo en el procés. Tenir el temps per estar atent a la seva activitat, conèixer quines aplicacions existeixen, quines xarxes socials, per a què serveixen… Estar ben informats no només ens ajuda a no entrar en pànic i prendre bones decisions, sinó que també ens permet tenir una actitud més activa i positiva.  En un altre vídeo per eduCAC, Núria Aragay Vicente diu “hi haurà etapes on l’infant és més petit i haurem d’establir nosaltres les normes, i a mesura que van creixent haurem de negociar, pactar i parlar amb ells.” Ha de ser un procés conjunt, potser no quan l’infant té 5 anys, però sí a mesura que es fan grans perquè no es tracta només de prohibir, sinó de donar les eines adequades per fer un ús saludable de les tecnologies.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    dispositius mòbils mòbils
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    El desenvolupament psicomotriu dels 0 als 3 anys: un procés clau per al creixement integral
    Next Article Gairebé 8.000 alumnes que al juny cursaven ESO han sortit del sistema aquest setembre​
    Paula Miguel (Verificat)

    Related Posts

    Anàlisi
    Com es construeix una teoria de la conspiració

    maig 28, 2025

    El paper de les entitats en els projectes d’ApS

    maig 27, 2025

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025

    2 comentaris

    1. Pingback: Educar o regular: reflexions sobre pantalles i educació del Debat Verificat  – El Diari de l'Educació

    2. Pingback: Educar o regular: reflexions sobre pantalles i educació del Debat Verificat  - Diari de la Sanitat

    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}