Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Recerca educativa i formació pedagògica del professorat

    Martí Teixidómarç 23, 20234 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    La recerca en educació és bàsica, qualsevol ciència que aporti coneixement a l’objecte d’estudi d’educació es pot considerar ciència de l’educació. Les més evidents: filosofia, biologia, psicologia i sociologia i avui cal considerar particularment neurociència, antropologia, comunicació de massa i mediologia. Són explicatives i aporten coneixement de fonamentació o confirmació de pràctiques pedagògiques eficaces no atribuïbles sols a l’art personal del docent sinó generalitzables. Són coneixements de recerca bàsica que no tenen aplicació directa sinó a través de la pedagogia.

    La pedagogia, ciència nuclear, fa una elaboració integrada dels coneixements d’educació sintetitzant principis, balancejant les antinòmies o tensions i identificant els referents a considerar. Aporta orientació a les contradiccions evidents i a la diversitat de situacions contextuals. Com a didàctica, se centra en els processos d’ensenyament-aprenentatge, preveu recursos i elabora instruments i dissenya organitzacions. Però la pedagogia és ciència teòrico-pràctica i no té credibilitat si no aporta alternatives aplicables i verificables. La pedagogia és, en certa manera, enginyeria social en favor de les persones, res a veure amb la seva instrumentalització.

    Els equips pedagògics han d’aportar propostes concretes, models empírics o projectes integrats que es verificaran per l’evidència

    La pedagogia com a pensament, invenció i acció solament pot ser ben desenvolupada per docents amb experiència, posem d’uns deu anys, que acumula molta pràctica reflexionada. Els pedagogs, els equips pedagògics, han d’aportar propostes concretes, models empírics o projectes integrats que es verificaran per l’evidència. Dic evidència, en singular, perquè la centro en el procés d’ensenyament-aprenentatge i no en les evidències de resultats que persegueixen les organitzacions econòmiques.

    Formació del professorat és un concepte ampli. D’entrada, per accedir a professor cal una formació científica general que avui no tenen la majoria d’aspirants a mestre o professor. Falla la ciència i cultura de l’educació bàsica presonera de les múltiples especialitats i mal resolta fent batxillerats especialitzats que aparten de determinats camps de coneixement. Fins als divuit anys, cal consolidar una cultural àmplia que caracteritzarà la formació de la persona sobre la qual es construirà una especialitat o professió. I avui, encara més, doncs, sembla que s’haurà de canviar d’activitats i d’especialitat durant els quaranta anys de vida activa. A la falta de formació científica s’afegeix la falta de modelatge. Trobar en l’itinerari escolar alguns professors cultes que obren preguntes i interessos amb la seva pròpia actuació, embolcalla una formació sòlida. El modelatge ha de seguir en la formació universitària, però ¿com serà possible si, de cada deu formadors, un o cap ha estat docent en actiu durant deu anys pel cap baix?

    Cal afavorir les dedicacions compartides entre centres i universitat sense que suposin una sobrecàrrega horària que ho redueixi a uns pocs voluntaristes.

    A la Universitat Autònoma de Barcelona la dra. Pilar Benejam, formadora en didàctica de les ciències socials, es va mantenir vinculada sempre a la docència en escola o institut dedicant-hi un dia setmanal amb estudiants en pràctiques. Ho van seguir col·legues: Montserrat Casas, Joan Pagès… però no s’ha generalitzat. A la mateixa universitat el dr. Martí Teixidó, inspector d’educació, sense deixar la supervisió d’escoles i instituts va fer formació pedagògica i de política de l’educació com a professor associat. Ho van seguir col·legues: Jesús Viñas, Quim Núñez… però no s’ha generalitzat. Cal afavorir les dedicacions compartides entre centres i universitat sense que suposin una sobrecàrrega horària que ho redueixi a uns pocs voluntaristes.

    La universitat fa formació acadèmica i professional i cal que hi accedeixin els professionals. No es tracta tant de dur la recerca de la universitat als docents com d’incorporar els docents a la recerca impulsant i contrastant les seves pràctiques. Entre els formadors i els recercadors de la universitat cal incorporar els professionals docents amb formació superior en pedagogia. Els docents amb sòlida formació pedagògica són els que han de ser promocionats a directors pedagògics, supervisors de l’educació, recercadors pedagògics i formadors de professorat. La recerca educativa no s’ha d’originar en les publicacions científiques i en les tendències conegudes d’altres països. Moltes de les tesis doctorals sobre educació delimiten un tema o autor, el tracten científicament, serveixen sols per a l’acreditació acadèmica i no aporten res d’innovació educativa. Cal investigar el que es necessita, no dur a l’escola allò que ha estat fàcil d’investigar. Comporta partir d’observació i coneixement directe de la nostra realitat i de la identificació de necessitats per arribar a fer propostes d’acció verificables empíricament amb metodologies integrades com recerca-acció, innovació participant o etnografia educativa per a les quals els docents amb experiència –com ja va dir Peter Woods- són els millors investigadors.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    docents formació opinió pedagogia
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Els meus alumnes, la meva responsabilitat
    Next Article
    Opinió
    Què fem amb l’abandonament escolar?
    Martí Teixidó

    Mestre i pedagog. President de la Societat Catalana de Pedagogia – IEC (2007-2019). President de la Comissió de deontologia del Col·legi de Pedagogs de Catalunya (2011-2018). Mestre, director (1968-1982), inspector d’educació (1982-2016), professor associat d’universitat (1992-2012).

    Related Posts

    Entrevista
    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    maig 30, 2025

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}