Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Programes de reforç escolar durant l’estiu: una eina efectiva contra la repetició de curs

    Redacciójuliol 18, 20184 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Els deures són una prolongació o repetició del que es fa a l’escola perquè no hi ha hagut temps d’acabar les tasques acadèmiques / CC by Steven Saus (Flickr)
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Programes de reforç escolar durant l’estiu: una eina efectiva contra la repetició de curs / CC by Steven Saus (Flickr)

    La repetició de curs no només és una mesura econòmicament costosa, sinó que a més és una pràctica que d’acord amb els estudis rigorosos sobre la qüestió no té impactes positius ni sobre les actituds ni sobre el progrés educatiu dels alumnes repetidors. Encara més, quan la repetició es dóna durant l’etapa de secundària sol ser un molt bon predictor de l’abandonament prematur dels estudis. Així doncs, la repetició de curs és una situació no desitjable, tant des del punt de vista social com de l’alumne.

    Tenint en compte això, i tot i la millora dels darrers anys, l’alta incidència de la repetició i l’abandonament educatiu prematur en el context català és una situació preocupant. A Catalunya, el 21% dels alumnes de 15 anys han repetit almenys un curs escolar i el 17,1% dels alumnes abandonen prematurament els estudis. Aquestes dades contrasten amb la mitjana de la Unió Europea, on el 15% dels alumnes de 15 anys han repetit i l’abandonament educatiu prematur és del 10,6%. Per tant, Catalunya té un repte important en intentar redirigir aquesta situació. I per fer-ho, calen polítiques públiques que es provin efectives.

    En aquest sentit, la literatura internacional coincideix en que els programes de reforç educatiu durant l’estiu són un terreny prometedor, ja que diverses avaluacions d’impacte rigoroses mostren que les intervencions educatives que es planifiquen i implementen durant l’estiu poden tenir impactes positius en els resultats acadèmics dels alumnes. Això és especialment cert en programes que prioritzen el component acadèmic, compten amb activitats impartides en grups reduïts i tutoritzacions individuals, tenen una durada i intensitat relativament altes (generalment no inferior a 80 hores) i que incentiven la implicació de les famílies.

    Des del curs 2012-2013, el Consorci d’Educació de Barcelona ofereix reforç i suport escolar a alumnes d’educació secundària obligatòria en risc de repetició escolar a través del seu programa Èxit Estiu. El programa es caracteritza per ser conduït per estudiants universitaris, ser de participació voluntària i gratuïta, treballar en grups reduïts i tenir una durada relativament curta, concretament 30 hores durant tres setmanes de juliol.

    L’estiu de 2017, el programa va comptar amb 2079 alumnes participants provinents de 48 instituts públics i 13 centres concertats de la ciutat de Barcelona. Aquell mateix any, a iniciativa conjunta del Consorci d’Educació de Barcelona i l’Institut Català d’Avaluació de Polítiques Públiques (Ivàlua) i amb l’objectiu d’avançar en el coneixement sobre l’efectivitat d’aquest tipus de programes al nostre país, es va apostar per fer una avaluació de l’impacte del programa Èxit Estiu. És a dir, analitzar en quina mesura la participació al programa contribuïa a la millora dels resultats en la convocatòria extraordinària de setembre dels alumnes que hi participaven.

    Els resultats d’aquesta avaluació indiquen que, en el primer any de funcionament, l’Èxit Estiu va tenir un impacte positiu sobre la probabilitat d’aprovar totes les assignatures així com sobre el nombre total d’assignatures recuperades pels alumnes participants. Així mateix, es constata un augment en la probabilitat d’obtenir el Graduat Escolar entre els alumnes de 4t d’ESO. Aquestes troballes es veuen corroborades pels resultats de l’avaluació del programa en la seva edició de 2016-2017. De fet, en aquesta darrera edició també s’observa un impacte positiu del programa en la probabilitat de promocionar de curs en els alumnes de 1r, 2n i 3r d’ESO. Si bé és raonable pensar que aquests efectes sobre la repetició haurien de portar aparellat un impacte positiu en termes de reducció dels nivells d’abandonament educatiu, seran necessàries avaluacions que mirin concretament a aquest aspecte per determinar en quina mesura aquesta hipòtesi es confirma.

    En resum, els resultats d’impacte obtinguts són clarament positius i confirmen els beneficis d’intervencions de reforç i aprenentatge formal durant l’estiu també en el nostre context. Més encara, mostren que un programa d’estiu, conduït per estudiants (i no per professors qualificats) i de baixa intensitat i durada (30 hores) també pot tenir impactes positius en els resultats educatius de l’alumnat de secundària, si més no en el curt termini. Per tant, tot i que és evident que la lluita contra la repetició de curs i l’abandonament escolar difícilment produirà resultats sòlids i sostenibles si no és capaç de combinar diferents programes i accions, sembla clar que els programes d’estiu estan cridats a jugar un paper rellevant en la millora de les perspectives educatives de nens i adolescents.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    abandonament escolar Deures èxit estiu Fracàs escolar Ivàlua opinió repetidors
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Senyora directora, senyor director
    Next Article
    Actualitat
    Menjallibres: la lectura com a vincle entre l’infant, la família i la comunitat
    Redacció

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}