Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    La relació escola-família i la seva influència en els infants

    Redacciómarç 16, 20174 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Infants jugant al pati d'una escola bressol
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    L’escola és l’entorn privilegiat on les relacions interpersonals són inevitables, és un lloc de trobada i d’interacció constant en el dia a dia, entre famílies, professorat i criatures.

    La relació creada i establerta entre l’escola i la família és d’enorme importància per a la petita infància, i la influència que aquesta relació pot exercir en el seu desenvolupament és més significativa i transcendental del que se sol creure.

    Sabem que la família és el primer context de socialització, on nens i nenes participen i es desenvolupen activament. També sabem que, a més, en un determinat moment la família decideix que ja pot obrir-se a un nou context: l’escola, confiant la complementació de la seva educació al seu professorat.

    Quan això succeeix, la criatura no és un ésser passiu i, com a constructora activa de les seves relacions personals, travessa una fase d’autorització i de construcció de llaços privilegiats amb els adults amb els quals es relaciona habitualment a l’escola.

    Aquests llaços es recolzen en la inclinació, vincle afectiu fonamental en els primers anys de vida. La Dra. M. Ainswort (1913-1999) ho va definir com una “vinculació afectiva que es desenvolupa a través de la interacció amb la figura de referència biològica o no”. Això es pot explicar de la següent manera: el nen i la nena creen vincles amb les persones sensibles i receptives a les interaccions socials que romanen com a educadores consistents i estables, el que passa tant a l’escola, com a la llar.

    Aquests vincles són necessaris per donar un suport emocional ferm, que permet a les criatures sentir-se confiades i segures per fer els passos necessaris en la descoberta del món, tot sol·licitant ser guiades i acompanyades.

    Per la singularitat de l’etapa dels zero als sis anys i els vincles afectius que es creen, sense oblidar el dret a l’estabilitat i continuïtat de les seves relacions personals, cal que reflexionem sobre la importància d’establir una unió entre l’escola i la família, perquè puguin créixer sense crispacions, conflictes o ambigüitats i ho facin d’una manera amable i harmònica amb si mateixes i amb el medi –físic, cultural i social– que els envolta.

    La vida psíquica d’un nen i nena comença per la satisfacció de les seves necessitats autèntiques, no només fisiològiques (alimentació, higiene…). Necessiten amor, afecte i estima, integració en un grup, possibilitat d’explorar i interactuar en l’entorn que els envolta. A més necessiten relacionar-se entre si i amb el medi físic i humà en què viuen. Si perceben en els seus dos àmbits de relació i entre les seves persones de referència un clima de confiança, escolta, respecte, companyonia i un benestar recíproc, els estarem nodrint de sentiments positius que seran la base d’una vida afectiva i emocional sana i equilibrada, molt valuosos per a les relacions que s’establiran en el futur amb els seus iguals i altres persones.

    Conformar una atmosfera càlida en la qual els nens i nenes puguin sentir-se a gust, conrear el seu benestar i créixer en harmonia, requereix un compromís de totes les parts implicades en el seu acompanyament (professorat i família). Tenir cura de la relació entre la família i el professorat ha de ser una prioritat per enfortir el desenvolupament integral dels nens i nenes, per la qual cosa és important buscar moments per a la comunicació i l’intercanvi mutu. Dialogar sobre aspectes del creixement, aprenentatge i criança d’en Joan, la Leire o l’Ariadna, ens permet conèixer-los millor i respondre a les seves veritables necessitats.

    Per acabar, l’escola ha de ser oberta, un lloc de trobada respectuós, democràtic i participatiu que ofereixi moltes oportunitats i espais on les famílies puguin participar, intercanviar i compartir amb el professorat, concedint molt valor als moments quotidians (excursions, activitats del dia a dia a l’aula, període d’adaptació amb la família, entrades i sortides…). I la família ha de ser conscient de l’enorme potencial que el seu petit o petita està a punt de desplegar, confiant en l’escola i el seu professorat com el terreny apropiat on pot fer-ho, i sentir-se membres partícips i protagonistes, i fins i tot, transformadors, de la vida escolar. Participar i gaudir de les experiències i vivències de l’escola amb els seus fills i filles és la forma més bella d’implicació en el seu aprenentatge i educació.

    —

    Ainsworth, MD (1989).Attachment beyond infancy. American Psychologist, 44, 709- 716.

    Bowlby, J. (1969) El vincle afectiu. Buenos Aires: Paidós.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Entrevista
    José Gimeno Sacristán: “S’ha d’avaluar els docents, però no amb els resultats dels seus alumnes”
    Next Article
    Actualitat
    HazteOir col·loca un nou missatge trànsfob al seu autobús per dur-lo a Barcelona
    Redacció

    Related Posts

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025

    Opinió
    Maria Zambrano i l’agonia d’Europa

    maig 20, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}