Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Aida C. Rodríguez: “Cal una política ambiciosa per garantir el lleure inclusiu i equitatiu per a tots els infants”

    Yeray García
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Com s’adquireix l’experiència docent?

    Jaume Carbonellnovembre 2, 20175 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Imatge d'una mestra de l'escola Sant Rafel de la Selva del Camp / © Sandra Lázaro
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    “Som treballadors volàtils immersos en formes de treball temporals amb multitud de projectes alhora, externalitzacions i competitivitat extrema, ja ho saben. El resultat és una alienació que provoca la pèrdua de sentit de pertinença a una empresa o un lloc; en aquest context, que no esperi ningú que la gent cooperi amb els altres; impera el campi qui pugui”, afirma Richard Sennett al seu llibre Juntos (Anagrama).

    La precarietat laboral, a més de les retallades salarials i de l’empitjorament de les condicions de treball, suposa la inestabilitat i la reducció de l’ocupació temporal, parcial i segmentada fins a la mínima expressió. A Espanya, menys d’un de cada 10 empleats temporals van passar a tenir un contracte indefinit el 2016. Això és particularment greu entre els joves –en l’anomenada generació dels millennials, nascuts a partir dels anys 80–, on la desocupació arriba al 44,5%.

    Hi ha persones que fins i tot no arriben a saber en què i per a què treballen. Les conseqüències d’això són la fragilitat i superficialitat de les relacions humanes, el curt termini, la manca de projectes duradors, els vincles febles amb la feina, la pèrdua de sentit de pertinença a una empresa. El precariat, la nova classe social en ascens, està òrfena, per tant, de nexes de cooperació i solidaritat: d’un relat propi. I per descomptat, de la necessària formació contínua –un dret dels treballadors– i de la sòlida adquisició d’experiència. ¿Qui està disposat a formar persones que avui comencen a treballar en un sector i demà seran desplaçades a un altre totalment diferent, quan no directament a l’atur? ¿Quina experiència professional adquiriran quan tot just disposaran de temps per familiaritzar-se amb les tasques que requereix qualsevol lloc de treball? ¡Que lluny queden aquells temps en què l’aprenent aprenia pacientment al costat del mestre artesà!

    Així passa en el lliure mercat, al qual és abocat cada dia més personal laboral o funcionari de la sanitat, l’educació o altres professions relacionades amb l’atenció a les persones, per allò de la subcontractació i l’externalització de serveis, a causa de la insuficiència del pressupost –una opció política que deixa d’optar per allò que és prioritari– o del fals mite de la major flexibilitat i eficiència de l’empresa. Una de les vies, sens dubte, per les quals el neoliberalisme estén el procés de privatització. Aquí tot discorre segons les pautes abans exposades.

    ¿Què passa, tanmateix, en relació a l’adquisició d’experiència, en els diferents trams de l’escola pública? Les rèmores i debilitats se situen en tres moments de la trajectòria docent.

    1. En la formació inicial. Hi ha un problema previ: ¿Quants dels actuals formadors han trepitjat una aula en els últims anys? ¿Quants estan al dia del que es cou quotidianament als centres i de les seves innovacions més recents?

    Lamentablement, el currículum formatiu, en la majoria dels plans d’estudi, segueix impregnat d’un fort component academicista. D’altra banda, el període de pràctiques, insuficient i amb una tutorització bastant epidèrmica, no s’articula amb les classes teòriques impartides a la universitat. Es tracta de dos mons desconnectats, sense vincles de col·laboració.

    2. L’accés a la docència. L’estrena a l’aula es produeix des d’una gran indefensió. ¿Quantes preguntes es fa el professorat novell sobre què fer davant nombroses situacions relacionades amb la gestió de l’aula, el necessari treball col·laboratiu o la relació amb les famílies? Una infinitat de dubtes que no tenen espai per plantejar-les durant els seus estudis de Magisteri. Hi ha casos en què els docents, en el seu primer dia de classe, s’han d’enfrontar a un grup sense gaire coneixement previ i sense pautes, a més; no és estrany que li assignin el grup més conflictiu. En altres casos, on hi ha un projecte i un cert criteri pedagògic, a cada mestre novell se li assigna un tutor del centre que l’orienta durant tot el curs, dedicant-li un temps setmanal. És una manera que l’aprenent aprengui al costat del mestre artesà. Encara que també és desitjable que en els primers compassos de la carrera professional –o potser mai– no es perdi el contacte amb la universitat. Aquest és el repte: aconseguir un doble acompanyament teoricopràctic, per part d’ambdues institucions.

    3. En la formació permanent. L’educació de la futura ciutadania és massa important per fiar-la únicament a la formació inicial: més encara en una època de canvis tan ràpids en la producció del coneixement, en l’oferta de noves formes d’ensenyar i aprendre, en la proliferació de recursos tecnològics i d’un altre tipus i en els variats i complexos de socialització infantil i juvenil. Les modalitats formatives són diverses i tant serveix la formació en el propi centre com el treball en xarxa entre el professorat de diversos centres. La clau és endevinar quina és la més adequada en cada moment per generar la necessària reflexió sobre la pràctica, sempre amb el propòsit de generar un sòlid coneixement sobre la pràctica que permeti el creixement docent i la millora de l’aprenentatge de l’alumne. L’experiència no es mesura per la seva quantitat –¡com han arribat a malgastar alguns docents seus molts anys de docència!– sinó per la seva qualitat, per la manera en què es viu, s’enriqueix i es dóna poder. En com l’experiència es reorganitza i es reconstrueix contínuament.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Docència formació innovació opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Intersecció entre educació comunitària, expressions artístiques i la política: una aposta per la Justícia Global
    Next Article
    Actualitat
    “Quan s’imposa el silenci és quan els nens s’imaginen que el conflicte és molt més greu”
    Jaume Carbonell
    • X (Twitter)

    Related Posts

    Opinió
    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    juny 6, 2025

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025

    Opinió
    Carles Capdevila

    juny 3, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}