Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Selectivitat a la vista: per cada hora d’estudi, quinze minuts de descans

    Elisabet Escrichejuny 7, 20187 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    selectivitat 2018
    Selectivitat 2018: per cada dues hores d'estudi, quinze minuts de repòs
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Planificar bé les matèries, fer descansos per cada hora d’estudi, allunyar-se del mòbil i d’altres elements de distracció són alguns dels consells que donen els experts als milers d’estudiants que aquests dies afrontaran la selectivitat o els exàmens de final de curs. El dia de la prova, recomanen portar rellotge per a controlar el temps, llegir molt bé les preguntes i deixar per al final les que resulten més difícils.

    Un any més per aquestes dates, uns 200.000 alumnes afrontaran una nova edició de la selectivitat. Els primers a fer la temuda prova seran els estudiants de l’Aragó, Castella i Lleó, la Comunitat de Madrid, Navarra, la Comunitat Valenciana i les Illes Balears, que començaran el 5 de juny. Els últims seran els de Galícia, Catalunya i Andalusia, que la faran una setmana més tard, els dies 12, 13 i 14. Cada any es repeteix l’angoixa, la por de quedar en blanc i l’estrès per una prova que l’any passat, a la convocatòria ordinària de juny, van aprovar el 92,39% dels alumnes que s’hi van presentar, segons dades del Ministeri d’Educació. En aquest sentit, la professora dels Estudis de Psicologia i Ciències de l’Educació Modesta Pousada aconsella desdramatitzar-la. “És un examen important, però no ens juguem el ser o no ser del nostre futur. Qui tingui molt clara la seva vocació, encara que no tingui prou nota, acabarà arribant-hi per una via o una altra”, sentencia.

    Per a aquesta experta, una bona preparació de l’examen és bàsica per a afrontar la selectivitat amb garanties d’èxit, un consell que és extrapolable als alumnes que afrontin els exàmens de final d’ESO o batxillerat. En aquesta preparació, hi té un paper fonamental la planificació. “Ha de ser realista, ajustada al temps que es té i el màxim de concreta possible”, explica. Per exemple, si un estudiant planifica estudiar català un matí sense concretar quins temes, com que no té un objectiu concret, probablement es distraurà més. Pousada també aconsella distribuir el temps d’estudi amb prou anticipació. “És millor això que no pas fer dos dies intensius dedicats a la mateixa matèria”, sosté.

    Un element clau en l’estudi és el repàs, que, per tal que sigui més efectiu, s’ha de fer al final de cada jornada d’estudi i un altre cop l’endemà. Pousada subratlla que en les primeres 24 hores després d’un aprenentatge, sobretot en el cas dels més memorístics, l’oblit és més intens. “Una manera eficient de combatre’l és repassar durant aquestes primeres 24 hores”, explica. El dia abans de l’examen, la professora recomana al matí repassar conceptes i a la tarda deixar els llibres i sortir a escampar la boira. I el dia de la prova, és partidària de no estudiar. “La visió d’estudiants amb llibres repassant matèria a les portes de l’aula de l’examen és contraproduent perquè només aconsegueix angoixar més”, sosté.

    A la memorització de la matèria hi ajuden, segons l’experta, els mapes conceptuals, els esquemes o els resums, que permeten a l’estudiant comprendre millor conceptes fonamentals i l’ajudaran a saber explicar amb les seves pròpies paraules el que ha llegit. Si el repàs és clau per retenir conceptes, també ho són els períodes de descans. “Estar sis hores assegut a la cadira no és eficient perquè el nivell de concentració va baixant”, explica la professora d’Educació. Per això aconsella fer sessions d’entre 45 i 60 minuts d’estudi separades per petits descansos de 15 o 20 minuts.

    Per on començo a estudiar? És una de les preguntes que es fan probablement els alumnes un cop acabat el segon de batxillerat. Les matèries que resulten més difícils cal estudiar-les en el moment que rendim més. Això depèn de cada persona, ja que n’hi ha de matutines i d’altres que rendeixen més bé a la nit.

    El mòbil, lluny de la taula d’estudi

    Els experts aconsellen deixar el mòbil lluny de la taula on estudiem. Pousada explica que una manera d’evitar distraccions innecessàries és planificar tot el que necessitem abans de començar a estudiar: papers, llapis, resums, llibre… Si tens davant tots els elements que necessites, evitaràs haver-te d’aixecar de la taula cada dos per tres. “Els distractors són enemics de la concentració; per tant, el nivell de concentració serà més alt com menys distractors tinguem”, explica la professora dels Estudis de Psicologia de la UOC i doctora en Psicologia Amalia Gordóvil, que també destaca la importància d’una bona higiene de la son i una alimentació adequada perquè el cos tingui prou energia per a afrontar la situació. “Aquests factors contribueixen a una millor concentració i en conseqüència a un millor rendiment”.

    I quan arriba el dia…

    De la mateixa manera que s’ha de planificar l’estudi, també s’ha de saber planificar l’examen. Un cop els examinadors ens deixen el full damunt la taula i comença el temps per a fer la prova, Pousada aconsella llegir de dalt a baix totes les preguntes de l’examen. “Així sabrem què se’ns pregunta, si hi ha qüestions relacionades i per on podem començar a contestar”, afirma.

    En aquest sentit aconsella contestar primer el que sabem i deixar per al final les preguntes que ens generen més dubtes. “Començar pel que controlo em tranquil·litzarà i, si no tinc temps de contestar tot l’examen, com a mínim hauré desenvolupat el que tinc millor”, afirma i recomana rellegir també les preguntes i respostes. L’objectiu d’aquesta segona llegida és evitar faltes d’ortografia, rectificar signes de puntuació, detectar frases inacabades i comprovar que es respon exactament al que se’ns pregunta.

    El control del temps també és clau per a afrontar la prova amb garanties d’èxit. Per això, Pousada recomana portar un rellotge. “Hem de ser conscients del temps que tenim i el que ens queda. Si ha passat una hora d’examen, he d’haver arribat a la meitat de la prova”, explica. La prova de selectivitat acostuma a dividir-se en tres dies. Entre jornada i jornada, l’experta aconsella relaxar-se i descansar. Es pot quedar amb algun company per a resoldre algun dubte d’última hora, però per regla general aquests dies és millor estar tranquil.

    I davant la por de quedar en blanc?

    Davant aquesta situació, Gordóvil aconsella prendre’s alguns minuts per a respirar. “La respiració conscient ens ajuda a tenir el control sobre el cos i sobre l’ansietat, i que no sigui l’ansietat la que ens controli a nosaltres”. Per això, Gordóvil també afirma que començar per la pregunta més fàcil ajudarà a rebaixar l’ansietat.

    Gordóvil, que també és psicòloga infantojuvenil i familiar al centre GRAT, explica que l’estrès o l’ansietat són donats per la por del fracàs i un alt grau d’exigència amb un mateix. “Quan aquestes dues variables s’ajunten, l’estudiant tem no poder complir unes altes expectatives que diposita sobre ell mateix i pot aparèixer una por paralitzant”, comenta. Paradoxalment, molts dels alumnes que se senten així, explica, són estudiants excel·lents amb un alt grau d’autoexigència.

    La psicòloga afirma que de vegades aquestes persones tenen una sèrie de pensaments negatius del tipus “no ho aconseguiré”, “no estaré a l’altura i no podré entrar a la universitat que vull” o “decebré tothom”. L’experta afirma que aquests pensaments reforcen emocions com la por. Davant d’aquesta situació, aconsella modificar aquests pensaments per altres més realistes. Per exemple, hi ajudarà que l’estudiant pensi “faré tots els possibles perquè surti bé” o “m’he preparat bé per a arribar fins aquí”, diu Gordóvil.

    Surt de casa amb prou marge de temps

    El dia de l’examen és important anar a dormir aviat per a estar fresc. Els experts asseguren que no té cap sentit passar la nit davant dels llibres i amb cafè o altres begudes estimulants. Per això aconsellen aixecar-se amb prou temps, esmorzar i sortir de casa amb més marge de temps del que és habitual per a evitar contratemps d’última hora.

    Noticia publicada per la Universitat Oberta de Catalunya (UOC)

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    estudi selectivitat 2018
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Ciència ciutadana i aprenentatge servei
    Next Article
    Actualitat
    Les vetlladores eleven queixes per les condicions de les licitacions de cara al curs vinent
    Elisabet Escriche

    Related Posts

    Actualitat
    Comença el curs escolar 2024-25 amb 1,6 milions d’alumnes i més de 82.000 docents

    setembre 6, 2024

    Entrevista
    Miquel Àngel Alegre: “Les trajectòries educatives no poden solucionar-se només des de l’escola, calen polítiques educatives en sentit ampli”

    juliol 11, 2024

    Opinió
    El compromís del moviment feminista amb la coeducació: Primera Escola d’Estiu d’USTEC-STEs (IAC)

    juliol 10, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}