Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    S’ha acabat la LOMCE? El seu debat i la seva derogació

    Francesc Imbernonfebrer 26, 20164 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Nens i nenes jugant al pati del Josep Carner, amb una pancarta contra les retallades de fons.
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Des de principis d’any, alguns partits, organitzacions i entitats educatives han tornat a demanar la derogació de la LOMCE, sembla que podria ser possible amb l’actual configuració del parlament central. Malgrat tot, darrerament en el camp de l’educació es parla poc o menys de la LOMCE, una llei, acusada amb raó, d’un determinat model ideològic que es basa de forma perfecte amb el motlle d’una modernització conservadora, fruit d’un conjunt de diverses ideologies, totes de caire conservador. I no ens podem permetre el silenci educatiu, el debat i la lluita.

    Fa temps es va signar un acord que deia que quan arribessin al govern alguns partits de l’oposició la derogarien. Ara amb l’agonia del partit que va promoure aquesta fatídica llei intenten convèncer a alguns d’un pacte per preservar-la, amb els seus arguments coneguts de salva pàtries. Únicament li està fent mig cas un partit, però encara no sabem com quedarà tot. La realitat sempre supera el desig. I també s’ha de dir que en algunes comunicats autònomes han pres la decisió de no tirar-la endavant. Sense entrar en detalls a Catalunya -que s’ha mostrat a vegades en contra i a vegades a favor amb les seves accions i legislació- actualment aplica alguns criteris de la LOMCE, com ho demostra que es continua amb el tema de les direccions escolars i les proves diagnòstiques.

    I ja es veu que és impossible aconseguir pactes polítics i socials de l’educació com altres països. Continua vigent la generalització del que jo penso és únicament atribuïble a la prepotència i al menyspreu de tot aquell que no pensa com jo. I així va funcionar el seu debat i la seva promulgació.

    I seria necessari derogar-la i recuperar l’anterior llei i millorar-la. Per què?

    Recordem que no és únicament una llei tècnica, sinó que la LOMCE té una determinada forma de veure la realitat social i l’educació. I voldria recordar-ho perquè es tinguin en compte amb el debat que tornarà a sorgir quan es vagi clarificant el panorama polític.

    No cal repetir que aquesta llei té una visió conservadora d’un context cert i igual per a tots i un currículum únic o tancat que lògicament porta una proposta com proves, repetició, autoritat, oblit de les arts, itineraris, desconfiança en el professorat, el coneixement que serveix únicament per l’empleabilitat, etc. És una gran miopia pensar que fent de l’escola una altra vegada una caserna, els soldats es tornaran disciplinats. És possible que les estructures actuals de l’organització educativa no siguin les adequades (horaris, parets, departaments, tutories, càrrecs, etc.) i que en lloc de reforçar-les a imatge i semblança del passat (matèries instrumentals, segregacions, revàlides, etc.), basant-se en l’autoritat i una forma de veure l’esforç, hauríem de plantejar-nos un canvi gradual d’aquestes estructures per construir l’escola del futur. La seva ideologia regressiva ho impedeix.

    El pitjor de la Llei és que no construeix l’escola del futur, sinó que recupera la mala escola del passat. El que es demana dels governs és que pensi en el futur i ho anticipin. L’escola que es va començar a edificar a la fi del segle XIX va arribar tard al nostre context, i les circumstàncies de la dictadura van truncar el gran salt educatiu fet des de principis del segle XX, gràcies als grans esforços de tots i totes que es dedicaven a l’educació. En les darreres dècades havíem aconseguit més del que esperàvem. Però en lloc de començar a construir l’escola del segle XXI, s’ha tornat cap al passat. S’ha fet una regressió pedagògica molt perillosa.

    No ens podem permetre ni ens ho mereixem una llei com aquesta i encara que no es parli tant com abans hem de continuar lluitant, pregonant, pensant i discutint que s’ha de derogar. Hem de construir una llei que permeti més participació comunitària, un currículum adequat a la realitat actual, noves estructures escolars, introduir de forma reflexiva les noves tecnologies, una millor formació docent, altres estructures educatives i formes diferents de veure el coneixement. Recolzem la seva derogació que sembla que pot ser possible i ajudem a què el que vingui sigui molt millor per l’educació. Ah, i a Catalunya també replantegem l’actual Llei d’educació de Catalunya que en molts aspectes s’assembla. Que altres debats no ens portin a oblidar la importància per un país com és l’educació.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    derogació educació escola llei d'educació llei educativa Lomce opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    La lectura digital interactiva no acaba de convèncer els infants
    Next Article
    Actualitat
    ¡Ave, César!
    Francesc Imbernon
    • X (Twitter)

    Catedràtic de Pedagogia de la UB

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}