Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Simó crida a “fer pinya” per apuntalar el sistema educatiu davant la davallada de PISA

    Ana Basantadesembre 11, 20234 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Anna Simó en roda de premsa | A.B.
    Anna Simó en roda de premsa | A.B.
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    La consellera d’Educació, Anna Simó, ha cridat la comunitat educativa a “fer pinya” davant els resultats de l’informe PISA que alertaven d’una davallada a Catalunya “perquè hem d’apuntalar un sistema educatiu que té molt bons fonaments, però també punts que trontollen”.

    Així s’ha pronunciat Simó sis dies després de conèixer-se els resultats de PISA, que situaven Catalunya a la cua d’Espanya i dels països de l’OCDE en les tres àrees que avalua: matemàtiques, lectura i ciències.

    La consellera aposta perquè hi hagi més inversió continuada en les polítiques d’educació i per focalitzar en els punts més febles del sistema. Una de les mesures previstes pel departament és la creació d’una agència d’avaluació de polítiques públiques que treballi amb evidències i amb rigor científic.

    En aquest sentit, ha destacat que s’han d’analitzar no només els resultats de PISA sinó també els de competències bàsiques, que ja apuntaven una millora en els centres amb més complexitat. “En educació no hem d’improvisar”, ha assenyalat, i ha remarcat que, si bé s’està invertint en els sectors claus, els resultats no són ràpids però comencen a donar els seus fruits.

    Aquesta agència de prospectiva i anàlisi de polítiques educativa, que ja contempla la Llei d’Educació de Catalunya (LEC), hauria de ser una realitat el juny del 2024 i suposarà “canvis de fons” des del pròxim mes de gener pel que fa a l’actual organisme que s’ocupa de l’avaluació, el Consell Superior d’Avaluació del Sistema Educatiu.

    Preguntada per quins tipus de canvis, ha defensat el secretari de Polítiques Educatives i ha dit: “Ignasi Garcia Plata és part de la solució, no és part del problema”, després de la polèmica de la setmana passada per haver relacionat els baixos resultats de PISA amb una “sobrerepresentació” d’alumnat vulnerable estranger en la mostra.

    En aquest sentit, Simó ha explicat que es va comentar com a “possibilitat” que hi hagués un error en la mostra, però “es va veure que no era cert i l’endemà, el departament va emetre un comunicat rectificant”.

    El secretari de Polítiques Educatives s'ha posat en contacte amb els responsables de PISA (INEE). El Departament D'Educació els ha traslladat la confiança completa a la qualitat i rigor de les proves.

    — Educació (@educaciocat) December 6, 2023

    La pobresa infantil i la segregació escolar són, per a Educació, dos dels factors més importants a batre i, pel que fa a la segregació, Simó ha considerat que hi haurà avenços en els pròxims tres o quatre anys: “La segregació escolar en aquest país serà història”, ha sentenciat.

    Més mesures

    Simó ha desgranat una desena de mesures per millorar els resultats acadèmics i, a més de la creació de l’agència d’avaluació, ha apostat perquè hi hagi més acompanyament en els centres, sobretot en els que tenen més marge de millora, i una manera de fer-ho és amb proves diagnòstiques en tots els centres perquè tothom conegui el seu propi termòmetre i identifiqui on ha de focalitzar els esforços.

    Millorar la formació docent en didàctica de matemàtiques i de lectura és una altra de les propostes, així com reforçar els plans educatius d’entorn i les extraescolars amb l’objectiu que hi hagi més equitat i immersió, són algunes de les apostes.

    També ha proposat fer un “pacte per unes polítiques educatives resilients” amb acords entre formacions polítiques i dotació econòmica com a mínim dues legislatures més és una altra de les propostes, així com un “compromís de país per la inclusió que impliqui les entitats i tots els actors que hi tenen a veure”.

    Altres mesures són acordar amb el món local com treballar en la gratuïtat i universalitat del 0-3, baixar les ràtios, reforçar les plantilles, que hi hagi més aules d’acollida accelerada el curs 2024-25 semblants a la prova pilot impulsada a Barcelona, reduir l’abandonament escolar amb l’objectiu d’arribar al 10%, i potenciar l’educació afectivosecual i la coeducació, així com la prevenció de l’assetjament escolar.

    En la seva compareixença, Simó ha dit que “Educació no pot fer-ho tot i no pot fer-ho sola”, per la qual cosa ha destacat que es tracta de propostes transversals que compten amb altres àrees del Govern, com ara drets socials, cultura i esports.

    Simó ha volgut donar un missatge de tranquil·litat a les famílies perquè “tinguin confiança en el sistema educatiu, que té uns pilars molt sòlids, i en els docents”, als qui també s’ha dirigit per posar en valor la serva feina: “Tindreu suport per fer-la en calma i condicions”.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Anna Simó Departament d'Educació Informe PISA PISA Proves PISA
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    L’autonomia de centre en la selecció de l’equip docent, clau per garantir la qualitat educativa
    Next Article
    Opinió
    Una escola i una llengua fortes!
    Ana Basanta
    • X (Twitter)

    Periodista i escriptora. Des del gener del 2023, directora del Diari de l'Educació. Llicenciada en Història i en Ciències de la Comunicació. Especialitzada en temàtiques socials. Autora dels llibres "La aldea del silencio", "Días que valieron la pena", "Doctor, no voy a rendirme" i "Líbano desconocido", entre d'altres.

    Related Posts

    Reportatge
    Incerts passos cap a l’educació inclusiva

    maig 29, 2025

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Actualitat
    Així serà el batxillerat des del curs 2026-27

    abril 16, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}