Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    ‘El Diari de l’Educació’ lidera un manifest “per un debat educatiu responsable i respectuós”

    Redacció

    Hem millorat. Els resultats PISA desorienten

    Joan M. Girona

    El menyspreu al professorat

    Rosa Cañadell

    En defensa de la renovació pedagògica

    Joan Domènech

    Canviem el batxillerat, plegats i en veu alta

    Fanny Figueras
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » STEAM: l’art d’aprendre ciència

    STEAM: l’art d’aprendre ciència

    Neus Giménez Tursetembre 15, 20154 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Quan pensem en l’alfabetització d’una persona, o en el seu nivell cultural, ens poden venir al cap molts àmbits o referents, però segurament cap d’ells tindrà a veure ni amb la ciència ni amb les matemàtiques. Ara bé, si atenem a la definició de cultura, les ciències i totes les disciplines que se’n deriven formen, de manera indiscutible, part d’aquesta. Segurament, l’educació que hem rebut ha tingut la capacitat de fer la ciència distant i poc connectada amb el nostre entorn i els altres camps del coneixement.

    Per revertir aquesta situació, cal ensenyar i promoure la ciència des d’una nova perspectiva, especialment si acceptem el fet que vivim en una societat altament tecnificada que implica que la ciència, la tecnologia, l’enginyeria i les matemàtiques siguin disciplines bàsiques per entendre i desenvolupar-se al segle XXI.

    A finals dels anys 90, la National Science Foundations (NSF) —l’agència governamental dels Estats Units encarregada d’impulsar la recerca i l’educació de les ciències— va començar a utilitzar l’acrònim STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics) per parlar de la rellevància de la cultura científica en la nostra societat, de la necessitat d’instaurar noves polítiques educatives i de promoure l’alfabetització científica de la població general. Sota el paraigua de l’STEM s’aixoplugaven programes, polítiques i propostes que buscaven desenvolupar noves vocacions científiques entre la joventut per incrementar els nivells de prosperitat i competitivitat econòmica del país.

    Podem compartir o no els objectius de la NSF a l’hora de treballar amb l’STEM (el que va començar com un estalvi de paraules ha acabat sent una marca), però és indiscutible que va suposar un impuls, continuat i encara vigent, per a l’educació científica. La feina feta en recerca, en aplicació i en desenvolupament de recursos per al professorat ha estat enorme i ha demostrat que els resultats en els estudiants són molt positius.

    A Europa la idea de l’STEM s’ha concretat mitjançant el projecte SCIENTIX. En el marc d’aquesta iniciativa, s’ha creat un portal específic amb què es busca crear una xarxa que connecti la comunitat implicada en l’educació científica, per tal que comparteixi estratègies i recursos d’èxit i estructuri propostes polítiques d’impuls i promoció de la cultura científica.

    Recentment, s’ha afegit un nou convidat a aquesta combinació de disciplines: l’art, i això ha donat lloc a l’STEAM. La incorporació de l’àmbit artístic a les quatre disciplines STEM respon a la creixent importància que es dóna al desenvolupament del pensament creatiu. L’èxit de l’STEAM al món educatiu ha estat ràpid i ja existeixen centres de recerca que l’investiguen i institucions i empreses que assessoren el professorat per introduir aquesta interdisciplinarietat a les aules.
    La repercussió i l’impacte d’aquest nou corrent ha fet que la comunitat científica l’estigui considerant i analitzant atentament: per exemple, un dels editors de Scientific American va escriure un article revisant l’evolució de totes les iniciatives STEAM que s’havien dut a terme fins al moment.

    L’STEAM és una tendència creixent als Estats Units, que tot just està arribant a Europa. Els petits i grans projectes que s’estan desenvolupant ens poden ajudar a fer-nos una idea del gran potencial d’integrar aquestes cinc disciplines, per afavorir noves vocacions científiques:

    Al nostre país, l’abril passat es va organitzar el I Congrés Internacional a Barcelona, en què es van poder compartir casos d’èxit locals que es poden consultar a la pàgina web del congrés.

    La contextualització, la integració de disciplines i la relació de totes elles amb el món que ens envolta per dotar-les de sentit, així com el treball creatiu amb els infants, són estratègies que han demostrat ser excel·lents acompanyants d’una educació científica que contribueixi a integrar plenament la ciència, la matemàtica, l’enginyeria i la tecnologia a la cultura.

    Les propostes STEAM ens donen una visió més completa de la ciència, que mai ha estat desvinculada de la creativitat tot i les dificultats que hi ha hagut des de la comunitat científica per transmetre-ho.

    Un últim vídeo per a la reflexió:

    Enllaços d’interès:

    • Edutopia, la fundació d’educació de George Lucas
    • Steam Carnival
    • Scientix, portal europeu de la comunitat per a l’educació científica

     

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Art ciència educació enginyeria innovació matemàtiques STEAM tecnologia
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Independència i educació, un somni?
    Next Article
    Actualitat
    STEAM: l’art d’aprendre ciència
    Neus Giménez Tur

    Related Posts

    Opinió
    Tecnocentrisme obscur versus  un nou antropocentrisme

    desembre 12, 2025

    Actualitat
    El repte de fomentar l’ús del català entre els joves

    novembre 25, 2025

    Opinió
    Les arts al centre del sistema educatiu?

    novembre 19, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.