Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    STEAM: l’art d’aprendre ciència

    Neus Giménez Tursetembre 15, 20154 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Quan pensem en l’alfabetització d’una persona, o en el seu nivell cultural, ens poden venir al cap molts àmbits o referents, però segurament cap d’ells tindrà a veure ni amb la ciència ni amb les matemàtiques. Ara bé, si atenem a la definició de cultura, les ciències i totes les disciplines que se’n deriven formen, de manera indiscutible, part d’aquesta. Segurament, l’educació que hem rebut ha tingut la capacitat de fer la ciència distant i poc connectada amb el nostre entorn i els altres camps del coneixement.

    Per revertir aquesta situació, cal ensenyar i promoure la ciència des d’una nova perspectiva, especialment si acceptem el fet que vivim en una societat altament tecnificada que implica que la ciència, la tecnologia, l’enginyeria i les matemàtiques siguin disciplines bàsiques per entendre i desenvolupar-se al segle XXI.

    A finals dels anys 90, la National Science Foundations (NSF) —l’agència governamental dels Estats Units encarregada d’impulsar la recerca i l’educació de les ciències— va començar a utilitzar l’acrònim STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics) per parlar de la rellevància de la cultura científica en la nostra societat, de la necessitat d’instaurar noves polítiques educatives i de promoure l’alfabetització científica de la població general. Sota el paraigua de l’STEM s’aixoplugaven programes, polítiques i propostes que buscaven desenvolupar noves vocacions científiques entre la joventut per incrementar els nivells de prosperitat i competitivitat econòmica del país.

    Podem compartir o no els objectius de la NSF a l’hora de treballar amb l’STEM (el que va començar com un estalvi de paraules ha acabat sent una marca), però és indiscutible que va suposar un impuls, continuat i encara vigent, per a l’educació científica. La feina feta en recerca, en aplicació i en desenvolupament de recursos per al professorat ha estat enorme i ha demostrat que els resultats en els estudiants són molt positius.

    A Europa la idea de l’STEM s’ha concretat mitjançant el projecte SCIENTIX. En el marc d’aquesta iniciativa, s’ha creat un portal específic amb què es busca crear una xarxa que connecti la comunitat implicada en l’educació científica, per tal que comparteixi estratègies i recursos d’èxit i estructuri propostes polítiques d’impuls i promoció de la cultura científica.

    Recentment, s’ha afegit un nou convidat a aquesta combinació de disciplines: l’art, i això ha donat lloc a l’STEAM. La incorporació de l’àmbit artístic a les quatre disciplines STEM respon a la creixent importància que es dóna al desenvolupament del pensament creatiu. L’èxit de l’STEAM al món educatiu ha estat ràpid i ja existeixen centres de recerca que l’investiguen i institucions i empreses que assessoren el professorat per introduir aquesta interdisciplinarietat a les aules.
    La repercussió i l’impacte d’aquest nou corrent ha fet que la comunitat científica l’estigui considerant i analitzant atentament: per exemple, un dels editors de Scientific American va escriure un article revisant l’evolució de totes les iniciatives STEAM que s’havien dut a terme fins al moment.

    L’STEAM és una tendència creixent als Estats Units, que tot just està arribant a Europa. Els petits i grans projectes que s’estan desenvolupant ens poden ajudar a fer-nos una idea del gran potencial d’integrar aquestes cinc disciplines, per afavorir noves vocacions científiques:

    Al nostre país, l’abril passat es va organitzar el I Congrés Internacional a Barcelona, en què es van poder compartir casos d’èxit locals que es poden consultar a la pàgina web del congrés.

    La contextualització, la integració de disciplines i la relació de totes elles amb el món que ens envolta per dotar-les de sentit, així com el treball creatiu amb els infants, són estratègies que han demostrat ser excel·lents acompanyants d’una educació científica que contribueixi a integrar plenament la ciència, la matemàtica, l’enginyeria i la tecnologia a la cultura.

    Les propostes STEAM ens donen una visió més completa de la ciència, que mai ha estat desvinculada de la creativitat tot i les dificultats que hi ha hagut des de la comunitat científica per transmetre-ho.

    Un últim vídeo per a la reflexió:

    Enllaços d’interès:

    • Edutopia, la fundació d’educació de George Lucas
    • Steam Carnival
    • Scientix, portal europeu de la comunitat per a l’educació científica

     

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Art ciència educació enginyeria innovació matemàtiques STEAM tecnologia
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Independència i educació, un somni?
    Next Article
    Actualitat
    STEAM: l’art d’aprendre ciència
    Neus Giménez Tur

    Related Posts

    Anàlisi
    El valor d’ajudar el talent jove autòcton

    maig 20, 2025

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    maig 15, 2025

    Reportatge
    La Llançadora: Un punt d’orientació i acompanyament per a Adults i Joves a Sant Quirze del Vallès

    maig 8, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}