Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Anàlisi
    Superar la disfuncionalitat del sistema educatiu i la dualitat ocupacional per a un treball de qualitat

    Francesc Castellanaoctubre 6, 20234 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    GettyImages
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Un bon moment per a l’ocupació

    Catalunya viu un bon moment econòmic i laboral, amb 3.587.053 persones ocupades el segon trimestre de 2023. Aquesta xifra és una de les  millors de la sèrie històrica, i li permet mantenir-se en la primera posició de les comunitats autònomes d’Espanya en termes d’ocupació.

    Haver assolit una taxa d’ocupació del 72% fa que Catalunya estigui a prop de l’objectiu d’ocupació de la Unió Europea, que s’ha fixat en el 78% per a l’any 2030. L’any 2022 la taxa d’ocupació catalana estava al 70%, per sobre de la de Grècia i Itàlia, però per sota de la mitjana de la Unió Europea (74,6) i de la de França i Portugal, i encara molt lluny de les d’Alemanya (80,7) i de Dinamarca (80,1).

    Dins d’Espanya, Madrid i el País Basc tenen la mateixa taxa d’ocupació que Catalunya, el 72%; Andalusia i València tenen taxes inferiors.

    En definitiva, encara que Catalunya ocupi el primer lloc a Espanya pel que fa al número de persones ocupades, hi ha camí per recórrer encara per assolir la mitjana d’ocupació europea. Cal dir, però, que en els darrers anys Madrid va escurçant el diferencial que manté en relació a Catalunya.

    Millorar la qualitat de l’ocupació

    El nivell de titulació acadèmica de les persones és determinant per l’accés a l’ocupació, encara que això no sempre permet que el lloc de treball que es trobi es correspongui al nivell formatiu assolit. Estar poc format dificulta l’accés a l’ocupació, i sobretot a les bones ocupacions, i si la formació assolida és inferior a la secundària obligatòria limita també l’accés a les polítiques actives, a les eines que permeten corregir el dèficit formatiu. La manca de correspondència entre el nivell de formació i els requeriments del lloc de treball que s’ocupa té unes conseqüències molt negatives per als treballadors i les empreses. De fet, la sobrequalificació implica una subocupació de les persones amb menys formació i un increment de la seva probabilitat de desocupació.

    La reforma laboral ha suposat l’increment del treball per temps indeterminat, també dit fix, respecte del treball per temps determinat, dit temporal, iniciant el camí per a restablir el principi de causalitat; si la causa de la contractació és un treball de caràcter indeterminat, el contracte que li correspon tindrà una duració indeterminada. Aquest fet positiu, però, no ha resolt ni la subocupació de moltes persones amb titulacions superiors, en relació als requeriments del seu lloc de treball, ni tampoc la dificultat creixent de les persones amb poca formació per accedir a una ocupació.

    Augmentar la qualitat del treball, la innovació i la productivitat, el camí

    El sistema educatiu i de formació professional produeix alhora persones molt formades i persones molt poc formades. És un sistema disfuncional que no produeix les formacions mitjanes suficients que necessita l’estructura productiva, provocant grans desequilibris laborals que dificulten la sostenibilitat del model productiu, ja que no impulsa suficientment la necessària innovació.

    Pel que fa a les empreses, el fet que molt sovint deixin la formació de manera exclusiva al sistema educatiu i de formació professional, comporta un cert desequilibri de les formacions respecte de les necessitats, ja que sobrevalora la formació inicial proporcionada pel sistema educatiu en relació a la formació pel lloc de treball, imprescindible aquesta darrera per aconseguir la productivitat que l’empresa necessita per competir en mercats oberts.

    És evident que el cost per readaptar la formació de les persones és significatiu, més alt en el cas de persones amb un nivell baix de formació que no pas en el de les que tenen un bon nivell de formació, però el que és evident és que aquesta formació és imprescindible, tant per a les persones com per al sistema productiu.

    En aquest moment, la prioritat ha de ser que totes les persones tinguin una formació acreditada no inferior a la secundària obligatòria i fer que els empresaris tinguin un paper proactiu en relació a la formació en el lloc de treball. Això requereix d’una reforma del sistema en relació als llocs de treball realment existents, acompanyada d’una bona prospectiva de cara al futur i, sobretot, requereix una actuació pública més propera als ecosistemes territorials de les pimes i micropimes.

    Per últim, cal dir que el diàleg social ha de donar suport efectiu a la tasca de transformació dels sistemes de provisió de la formació i, sobretot, a la implicació de les empreses en la formació de les persones treballadores.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    formació ocupació
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Nova edició d’FPO Dual
    Next Article
    Opinió
    Fonamentar les polítiques educatives en evidències
    Francesc Castellana

    Related Posts

    Entrevista
    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    maig 30, 2025

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    maig 15, 2025

    Entrevista
    Belén López: “El sistema educatiu ha de millorar en tots els sectors, des de l’educació primària fins a la formació professional o universitària”

    abril 17, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}