Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Fonamentar les polítiques educatives en evidències

    Lluís Font i Espinósoctubre 6, 20234 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    iStock
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    El sistema educatiu al nostre país té problemes seriosos. Una evidència d’aquesta situació és el nivell d’abandonament escolar prematur (AEP). Es tracta d’un indicador que mesura el percentatge de població de 18 a 24 anys que no acredita estudis postobligatoris ni està cursant cap mena de formació. A Catalunya la xifra s’enfilà al 16,9%, el 2022, mentre que el conjunt d’Espanya tingué un 13,9% i la Unió Europea, un 9,6%. La rellevància de l’AEP rau en dos factors. En primer lloc, pel fet de ser un indicador extern i independent del propi sistema educatiu, que s’obté a través de l’enquesta de població activa trimestral, de la qual se’n fa una mitjana anyal. No és el cas del fracàs escolar, mesurat a partir del percentatge d’alumnes que es graduen amb relació als matriculats a 4t d’ESO. Aquí es podria condicionar la dada resultant, per exemple, modificant les condicions per aprovar el darrer curs de l’ensenyament obligatori.

    En segon lloc, l’AEP reflecteix diverses problemàtiques en una sola dada: els alumnes que abandonen l’escolaritat a 3r d’ESO, amb 16 anys i successives repeticions; els que acaben 4t i no l’aproven; els qui es graduen i no segueixen estudiant i, finalment, els alumnes que abandonen el 1r curs del CFGM (un 40%) o el 1r curs de Batxillerat (un 24%). Molts d’ells acaben engrossint els rengles dels anomenats ni-ni, una expressió desafortunada pel seu caràcter pejoratiu, els quals no treballen ni estudien. La cronificació de l’atur juvenil al nostre país, en part, n’és deutora. L’anàlisi detallada de la problemàtica de cadascun dels col·lectius afectats ens dona moltes pistes de quin és l’estat de la qüestió i de com donar-hi respostes solvents. Per posar un exemple, l’abandonament a 1r del CFGM té molt a veure amb l’oferta de cursos de les diverses especialitats de FP i la seva distribució territorial, així com amb l’orientació educativa i professionalitzadora prèvia.

    A Espanya, des de la transició del franquisme a la democràcia s’han succeït diverses lleis orgàniques sobre educació

    Catalunya necessita que es fonamentin les polítiques educatives en evidències, en l’estudi aprofundit dels indicadors més objectius i rellevants. A més de l’AEP, tenim els resultats de les proves de competències bàsiques, i la seva comparativa diacrònica, les proves PISA i les internacionals de comprensió lectora. Afegida a aquestes dades quantitatives, hi ha tota la informació qualitativa procedent dels docents, de les famílies, dels propis alumnes i de les institucions que intervenen en l’acte educatiu. Feta l’anàlisi exhaustiva, la recerca nacional i internacional aporta alternatives i solucions a la problemàtica existent, les quals s’han d’adaptar al context del nostre país. La pedagogia comparada esdevé un instrument privilegiat en el procés de millora de la qualitat educativa, per fer possible l’èxit educatiu de tots els alumnes a partir de les circumstàncies personals i socioculturals de cadascú. Com a plasmació d’aquest esperit, el Departament d’Educació hauria de tenir en compte recerques com la publicada recentment per la UNESCO, intitulada Technology in education: a tool on whose terms?

    En aquest sentit, és convenient recordar que l’estabilitat del marc regulador de l’educació resulta necessària per evitar que la innovació degeneri en caos. A Espanya, des de la transició del franquisme a la democràcia s’han succeït diverses lleis orgàniques sobre educació. Talment una rèplica de l’alternança en el poder de conservadors i liberals durant la Restauració borbònica, els successius governs socialistes i populars han anul·lat la llei marc anterior per fer-ne una de nova, d’acord amb els seus postulats ideològics. Els estudis internacionals acrediten que l’estabilitat, en educació, és un factor clau en la qualitat educativa, això sí, mentre no comporti l’immobilisme. A Catalunya la situació és diferent. El 2009 s’aprovà al Parlament la Llei d’Educació de Catalunya (LEC), amb el vot favorable d’un ampli espectre dreta-esquerra. Aquesta llei, no sols regula l’educació al Principat, sinó que conté uns principis inspiradors de les polítiques educatives, fruit d’un consens molt ampli. Els diversos governs, plurals ideològicament, tenen l’obligació de desplegar-la amb els matisos corresponents. La despesa i la inversió s’han de centrar en els pilars de l’educació recollits a la LEC, per millorar-ne la qualitat i garantir la igualtat d’oportunitats.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    abandonament escolar Abandonament prematur opinió Polítiques educatives sistema educatiu
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Anàlisi
    Superar la disfuncionalitat del sistema educatiu i la dualitat ocupacional per a un treball de qualitat
    Next Article
    Anàlisi
    Un viatge entre amigues
    Lluís Font i Espinós

    Related Posts

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    1 comentari

    1. Marçal Serafí Quintairos on octubre 7, 2023 7:36 pm

      Excel.lent diagnóstic.
      Dona de ple al centre dels greus problemes de l’educacio a Catalunya i planteja solucions imaginatives, valents i molt encertades, una mica difícils d’implementar per la destrossa de l’adminstració Gonzales C.

      Reply
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}