Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    Incerts passos cap a l’educació inclusiva

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Tercer trimestre a distància: reptes, oportunitats i limitacions

    Jose Martín Telloabril 26, 20204 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    iStock
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Com sempre, l’escola és el reflex de la societat. Vivim temps d’incertesa i busquem en la comunicació a través dels mitjans digitals una resposta a un gran problema: educar en l’anomenada distància social. Aquest concepte que ha fet fortuna amb la crisi de la Covid19 ens condueix a una reflexió que reforça la importància de l’educació pública, obligatòria i presencial. Un bé social molt preuat que tan sols té una antiguitat de 50 escassos anys a Espanya. Potser no valorem prou el que suposa que tots els infants tinguin una obligació i unes garanties mínimes de qualitat en l’accés a l’educació i a una socialització en la diversitat. Potser que d’aquesta crisi l’escolarització obligatòria surti revaloritzada.  La dimensió social de l’aprenentatge és insubstituïble i d’un valor incalculable. La personalització que permet una atenció individualitzada no pot deslligar-se de la socialització en grups ben gestionats, diversos i que enriqueixin les vivències de l’alumnat. La tornada a l’educació presencial hauria de portar-nos a un replantejament d’horaris, ràtios, ús de la tecnologia i organització escolar general.

    Ha pres força també el concepte de bretxa digital, que semblava superat gràcies a la proliferació dels telèfons intel·ligents i el model bring your own device, és a dir, que els alumnes podrien fer servir els seus propis equips per multitud d’activitats. La bretxa digital no és res més que la desigualtat social, agreujada per una aposta de les empreses tecnològiques i un ús massiu de la xarxa per l’entreteniment, el comerç i la desinformació, deixant en un segon pla la potencialitat d’aquesta tecnologia per accedir a l’aprenentatge i el coneixement. Ara parlem de cultura digital a les escoles, anant més enllà de les TAC, que ens parla de la necessitat d’aprendre a fer un ús profitós dels recursos que la tecnologia posa al nostre abast. La xarxa s’ha desenvolupat fins a límits insospitats, però no s’ha garantit un accés universal de qualitat. El moment que vivim amb un aïllament social obligat, però hiperconnectat tecnològicament, és el moment de valorar la força de la presència i el contacte humà tan vigorós a les escoles, però també la de racionalitzar l’ús dels dispositius mòbils i reconduir-los cap al seu potencial educatiu, invertint en creació de continguts i eines de qualitat de codi obert impulsats per l’administració, en competència directa amb l’entreteniment que fa molt temps que ho ha aconseguit.

    A més a més, en un període de temps molt breu ha aparegut un control social absolut, lligat indefectiblement a l’ús de la tecnologia, i vivim una retallada de la llibertat sense precedents en pro de la seguretat sanitària global, en la qual es demana una obediència màxima, disciplina i responsabilitat absoluta. D’anar massivament a ocupar l’aeroport hem passat a viure detencions per  estar al carrer. Contradiccions constants i precipitació d’esdeveniments que mostren la fragilitat dels sistemes democràtics i els serveis que poden garantir. L’educació pública és un d’aquests serveis bàsics fràgils que cal defensar i valorar en moments de crisi com l’actual. En democràcia l’exercici responsable de la llibertat individual i el respecte a la igualtat en la diferència van de la mà i han de ser garantides per l’administració pública. Els sistemes democràtics occidentals també sortiran redefinits després de la crisi.

    El tercer trimestre esdevé un gran repte i posa de manifest les limitacions de l’aprenentatge a distància. Un aprenentatge que tothom que hagi dut a terme sap que necessita una responsabilitat i disciplina autoimposada molt gran. En el cas dels infants més petits també implica la necessitat d’un acompanyament bàsic, que no sempre pot ser garantit, tenint present que hi ha tantes realitats com famílies i que l’escola garanteix que s’equilibrin en la mesura de les possibilitats. L’escola és un dels espais on la igualtat pren un significat més fort i serà difícil garantir-ho en la distància. Però la intel·ligència és, en bona mesura, l’adaptació al medi, i l’escola com a institució ha demostrat, en moltes ocasions, com és capaç de donar resposta a tots els reptes que la societat li planteja. En aquests moments es posarà a prova l’autonomia de centre i el treball en equip dels mestres, però també la capacitat del Departament per unificar una multitud de respostes encaminades a donar solucions a la gran diversitat de problemes concrets que es generin a cada centre.

    Aquest nou repte d’un tercer trimestre a distància també tindrà una resposta a l’alçada dels mestres que tiren endavant l’escola pública.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Els ordinadors no abracen
    Next Article
    Actualitat
    Elogi dels infants
    Jose Martín Tello

    Related Posts

    Opinió
    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    juny 2, 2025

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}