Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    Incerts passos cap a l’educació inclusiva

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Crisi i educació a Catalunya (I): Trajectòries escolars molt desiguals

    Jaume Carbonellfebrer 24, 20144 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Jaume Carbonell és exdirector de Cuadernos de Pedagogía i assessor de projectes editorials

    El pensador Zygmunt Bauman, en el seu darrer llibre, ¿La riqueza de unos pocos nos beneficia a todos?, ens explica que des de fa 20 o 30 anys -a diferència del que succeia abans- la distància entre els països desenvolupats i la resta del món està disminuint, i, pel contrari, a l’interior de les societats riques les desigualtats s’estan disparant. Només cal recordar, a tall d’exemple, l’enorme contestació social que va haver-hi per part dels joves immigrants a la banlieu de París no fa gaires anys per denunciar les precàries condicions de vida i i el que ells consideraven una estafa: la integració i mobilitat social que els havien promès a l’escola. També en un informe recent i molt ben documentat d’Intermón-Osfam es posa de relleu aquesta nova circumstància.

    I a Catalunya, i concretament a l’educació, què està passant? Les dades de les diverses fonts també indiquen que a partir  de la crisi del 2008 les desigualtats s’estan accentuant de manera significativa. I a L’Estat de l’educació a Catalunya. Anuari 2013, publicat per la Fundació Jaume Bofill,  s’ofereix un compendi ampli i  rigurós d’estadístiques, comentaris i propostes que dona molt joc per la interpretació i el debat, que és el que fa sovint aquest lobby, un dels més influents en el camp de l’educació. Una de les evidències més clares de la desigualtat educativa és que Catalunya està al grup de països europeus amb més pobresa infantil; l’altre és l’elevada taxa de població jove que ni estudia ni treballa -l’any 2012, el 24,8% de la població de 18 a 24 anys: un jove de cada quatre-, només per darrere de Canàries, Andalusia, Extremadura i Balears.

    La població escolar reprodueix l’estructura sòcioeconòmica de les famílies -l’ascensor social que funcionava els anys de bonança s’aturat amb la crisi- es polaritza en l’anomenada societat escolar dels tres terços que caldria matisar. El primer grup, que representa el 24%,  pertany a l’alumnat que abandona prematurament els estudis sense obtenir l’ESO; la taxa ha disminuït degut a l’atur i el retorn a les aules, però encara som lluny de la mitjana europea (12,8%).  Es tracta del col·lectiu més vulnerable, amb més riscos d’exclusió social  i  amb més dificultats per accedir al mercat de treball.

    El segon grup és el que obté l’ESO o fins i tot el Batxillerat i es desplaça cada cop més cap a la Formació de Grau Mitjà i Superior, uns estudis tradicionalment poc valorats però molt menys costosos que els universitaris -que pateixen un forta pujada de les taxes i una reducció sensible de les beques- i amb possibilitats d’accedir al mercat de treball. És el col·lectiu que ocupa l’oferta majoritària de treballs de baixa qualificació i en condicions cada cop més precàries: la tendència apunta als minijobs alemanys i al model d’explotació laboral xinès.

    I el tercer grup, d’un terç aproximadament, és el dels joves que entren a la universitat, amb un itinerari que, amb postgraus i màsters, cada vegada s’estira més. L’estructura ocupacional ofereix pocs llocs de treball d’alta qualificació -hi contribueix també la disminució de la despesa en I+D-, fet que fa pujar l’atur, l’ocupació en llocs de treball menys qualificats o la creixent emigració a l’estranger.

    L’Anuari de la Fundació Bofill destaca que, malgrat les deficiències i dificultats, l’educació ha millorat en els darrers anys. Ara bé, la persistència de les altes taxes d’atur i la vulnerabilitat de les famílies més pobres, amb la retallada de la despesa educativa en aspectes tan sensibles com les beques de menjador que no arriben a cobrir les creixents necessitats o els suports a l’alummnat amb més dificultats poden crear situacions d’absentisme escolar i fa que creixin les diferències entre els alumnes que van bé i els que van malament. També hi ha altres senyals d’alerta preocupants: la disminució dels ajuts públics a l’escola bressol -no només provocats per la davallada demográfica- que incideix en l’augment de les matrícules i la disminució de la demanda; i el retrocés, també per la falta d’inversions, de les segones oportunitats educatives i de l’oferta formativa al llarg de tota la vida.

    On ens pot portar una política que mentre augmenten les necessitats socials no paren de disminuir les prestacions socials? Fins ara, els efectes de les retallades s’han contingut en part gràcies als grans esforços dels mestres i els sacrificis de les famílies. Però aquests dos matalassos tenen un límit de resistència quan ja s’estan traspassant masses línies vermelles.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Preocupació al Canadà per les pràctiques laborals
    Next Article És perjudicial per als infants passar llargues jornades a l’escola?
    Jaume Carbonell
    • X (Twitter)

    Related Posts

    Opinió
    L’estiu: oportunitat o miratge per als infants?

    juny 3, 2025

    Opinió
    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    juny 2, 2025

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}