Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    L’art de celebrar amb art

    Inma Buñuales Rodriguez

    Podem fer servir la IA com a cercador? Desinformació i eines per fer una bona cerca

    Paula Miguel (Verificat)

    Per què no parlem de Palestina?

    Joan M. Girona

    Magisteri, ascensor social en crisi

    Josep Callís i Franco

    La Metamorfosi Educativa. Un canvi paradigmàtic cap a la transformació del sistema educatiu

    Francesc Imbernon
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Un dret humà, un bé públic i una responsabilitat col·lectiva

    Martí Teixidógener 25, 20215 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    iStock
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    L’educació és el procés que guia, acompanya, el desenvolupament personal i social dels infants menuts fins a la majoria d’edat, acordada en els divuit anys. La cultura personal és l’assolida en els anys de l’educació a la que segueix la formació professional o universitària. La formació com a pòsit del procés d’educació s’ha de seguir alimentant tota la vida amb la cultura: observació, escolta, lectura, pensament, pràctiques i acció creativa.

    Som hereus d’Israel, de Grècia i de Roma. D’Israel hem rebut l’actitud de contemplar, d’escoltar i interioritzar. De Grècia hem rebut la concepció de pensament i la representació en imatges. De Roma hem rebut l’organització de la ciutat i l’exploració del món. Mirem d’alliberar-nos dels excessos i contradiccions de cadascuna d’aquestes civilitzacions. Ens convé veure la complementarietat: Tradició (Israel), Paideia (Grècia), Humanitats (Roma), tres formes coincidents en la finalitat d’incorporar les criatures a la cultura.

    Així, l’educació que segueix amb la formació ens implica personalment a tots durant tota la vida. Ens implica també socialment atès que tots som model educatiu per als petits infants i adolescents. Els patrons de comportament rebuts en la infància, orientats a unes o altres finalitats, és conserven tota la vida. Patrons de comportament són els hàbits (alimentaris, d’activitat i descans, d’higiene), les relacions (observació de l’entorn, tracte amb els adults i amb els més petits), els valors (materials, pragmàtics teorètics, ètics, relacionals). És, doncs, responsabilitat de la família i de l’escola, dels mitjans de comunicació, de les persones públiques i de tots els ciutadans.

    Tots eduquem. L’educació té una triple composició: acció – pensament – decisió.

    Tots hi participem directament però la complexitat de la vida social ha dut a professionalització i especialització del què podem considerar el sistema educatiu.

    Acció. La realitzem tots i de forma intencional la família i l’escola. Mares-pares i mestres-professors. L’acció intencional ha de ser decidida després de pensada. establiments escolars, entitats de lleure, programes de mitjans de comunicació i espectacles.

    Pensament. Fonamentar l’educació en el coneixement científic i orientar-la segons les finalitats  decidides a la vista de la diversitat de les filosofies. S’hi especialitzen la universitat, institucions de formació i societats científiques i de recerca.

    Decisió. Orientacions comunes per al conjunt social o polític, prou fonamentades en coneixement científic per guiar l’acció pràctica. Correspon a les administracions públiques. És la política educativa concretada en disposicions legals i assignació econòmica.

    L’educació com a funció social exercida per la societat adulta comporta regular bé el balanceig entre tradició i innovació. És un balanceig dinàmic, segons l’entorn i les necessitats dels infants. Volem donar per superat el fonamentalisme de la tradició que va contribuir a aplegar tribus i grups en pobles. Però hem d’evitar també l’enlluernament de la innovació que tant contribueix al progrés tecnològic. El coneixement de l’educació l’aporta la pedagogia com a ciència normativa empírica iniciada per Comenius el 1635 i sistematitzada per Herbart el 1804. Els coneixements sobre l’humà i l’aprenentatge aportats per les ciències de finals del segle XIX ençà (psicologia, biologia, sociologia, antropologia i darrerament neurociència cognitiva) ha de ser integrat per la pedagogia i fer propostes, contrastades amb la pràctica docent, per a la renovació pedagògica. La renovació pedagògica és l’acció que dia a dia fan mestres i professors per respondre a les necessitats educatives de tots i cadascun dels infants o joves.

    Tots eduquem, però és necessària una jerarquia tècnica si no volem retornar sovint als mateixos problemes i les mateixes preguntes. D’entrada, cal explorar la història de la pedagogia, especialment dels darrers 150 anys, per conèixer sistemes, mètodes, tècniques i procediments que han estat eficaços i són consistents si sabem ajustar-los als referents de la nostra realitat. Dins el triangle tridimensional acció – pensament – decisió, sabent quina és la dominant de la nostra dedicació, cal estar atent a les aportacions d’altres. A l’escola o l’institut la funció principal és la docent, però convé que n’hi hagi d’especialitzats en pedagogia. A la universitat es formen els professionals docents, però cal que la majoria de formadors tinguin experiència docent directa. A l’administració educativa cal prendre decisions jurídiques i econòmiques, però no poden burocratitzar les decisions pedagògiques.

    En un marc d’unitat del col·lectiu docent educador cal aportar la diversitat de formació de cadascú per millorar la dinàmica de l’equip professional. Cal conèixer la diversitat de perfils professionals organitzant-se amb  una jerarquia tècnica eficaç.

    mestre, mestre pedagog, mestre psicòleg, mestre comunicador, mestre musical, professor, professor pedagog, professor psicòleg, professor comunicador, professor biòleg, professor historiador, professor físic, professor filòsof, professor economista…, professor de música, professor d’esport, professor tecnòleg.
    
    

    L’educació és aprendre a ser 

    Aprendre a ser comporta: aprendre a fer (acció), aprendre a conèixer (estudi), aprendre a viure junts (conviure).

    Heus aquí que som duts més enllà d’un simple canvi de sistema, per radical que sigui.  Els que canvien de naturalesa són els termes mateixos de la relació entre societat i educació. Una configuració social  que situï l’educació en el lloc que li atorgués aquest rang mereixeria un nom propi: el de “Ciutat educativa”

    Tota la ciutat educa. L’informe Unesco 1972 Aprendre a ser va parlar per primera vegada de ‘ciutat educativa’. Posteriorment s’ha impulsat el moviment de Ciutats Educadores. A Barcelona 1990  es va aprovar la Carta de les Ciutats Educadores. I el 2020 s’ha renovat amb la nova Carta de les Ciutats Educadores.

    La ciutat educadora viu en un procés permanent que té com a finalitat la construcció de comunitat i d’una ciutadania lliure, responsable i solidària, capaç de conviure en la diferència, de solucionar pacíficament els seus conflictes i de treballar pel “bé comú”; una ciutadania conscient dels reptes que afronta actualment la humanitat i amb coneixements i habilitats que li permeten de fer-se corresponsable de la cerca de solucions que exigeix el moment històric que vivim.

    Fem de la diada anual de l’educació una ocasió per prendre consciència i difondre que TOTHOM EDUQUEM! TOTS I TOTES!

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    2025, any de caducitat del treball infantil
    Next Article
    Entrevista
    Juan Milián (PPC): “No ens agrada el paternalisme estatista que vol que tothom faci el mateix de la mateixa manera”
    Martí Teixidó

    Mestre i pedagog. President de la Societat Catalana de Pedagogia – IEC (2007-2019). President de la Comissió de deontologia del Col·legi de Pedagogs de Catalunya (2011-2018). Mestre, director (1968-1982), inspector d’educació (1982-2016), professor associat d’universitat (1992-2012).

    Related Posts

    Opinió
    El lleure d’estiu, un dret de primera pendent

    maig 9, 2025

    Opinió
    L’Anella Verda: pedalar cap a un futur sostenible

    maig 7, 2025

    Opinió
    L’art de celebrar amb art

    maig 7, 2025

    1 comentari

    1. Jaume Cela Ollé on gener 28, 2021 12:25 pm

      Un gran article. Gràcies per recordar-nos les coses que dius.

      Reply
    Reply To Jaume Cela Ollé Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.