Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    ‘El Diari de l’Educació’ lidera un manifest “per un debat educatiu responsable i respectuós”

    Redacció

    Hem millorat. Els resultats PISA desorienten

    Joan M. Girona

    El menyspreu al professorat

    Rosa Cañadell

    En defensa de la renovació pedagògica

    Joan Domènech

    Canviem el batxillerat, plegats i en veu alta

    Fanny Figueras
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » Un grup de psicòlegs elabora una guia per ajudar l’alumnat després de la catàstrofe de València

    Actualitat
    Un grup de psicòlegs elabora una guia per ajudar l’alumnat després de la catàstrofe de València

    Afrontar les conseqüències de l'ocorregut la setmana passada a València portarà temps i, segurament, treball especialitzat. Un grup de psicòlogues i psicòlegs ha elaborat un document amb algunes claus
    Pablo Gutiérrez de Álamonovembre 5, 20243 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | GettyImages
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Ansietat, por, angoixa, tristesa o confusió són alguns dels sentiments que noies i nois poden viure després dels esdeveniments viscuts i vists aquests dies a València. Dures imatges que es repeteixen incessantment en els mitjans de comunicació i les xarxes socials poden afectar de manera particular a nenes, nens i adolescents.

    Un grup de professionals de la psicologia ha elaborat una guia en la qual han recollit algunes de les reaccions que poden experimentar les i els joves. Quim Mairal, Paola Bueno, Mònica Cerezo, Lucía Giménez, Aurora Tur, Meritxell Martí, Noelia Fuentes, Laura Gutiérrez, Noelia López, Azahara Saavedra, Aitana García, Fátima Díaz, Daniela Londoño, Maribel Martínez i Dany Blázquez són els qui han redactat una sèrie de diapositives amb informació per al professorat.

    El grup avisa de possibles canvis de comportament com falta o pèrdua de l’apetit, tristesa o plor, pèrdua de l’interès per activitats diàries, desorientació espacial… Es tracta d’algunes qüestions que, avisen, poden donar-se com a reaccions normals a situacions excepcionals i que només han de suposar una preocupació si són preocupants.

    Espai d’alleujament

    El grup de psicòlogues i psicòlegs recorda la necessitat de crear espais en els quals noies i nois puguin parlar de com se senten aquests dies. Aconsellen que les i els joves «sàpiguen que poden comptar amb tu, amb coherència entre el que dius i el que fas».

    També recomanen una escolta sense judicis, fins i tot encara que les perspectives teves i seves difereixin. Destaquen la necessitat que es cuidi també el llenguatge corporal per a donar seguretat i confiança.

    Però també és probable que les i els joves prefereixin afrontar la situació sense parlar de les seves emocions. En aquest cas, les i els psicòlegs recomanen respectar el silenci, oferir diferents maneres d’expressar-se, observar símptomes d’alerta o fomentar el retorn a la rutina perquè puguin tenir una certa sensació de normalitat.

    Suport en el dol

    La possibilitat d’una pèrdua familiar és alta. És necessari tenir en compte, assegura aquest grup de professionals, unes certes dificultats, especialment per tractar-se d’una catàstrofe.

    En aquest sentit, parlen d’oferir suport sense forçar el diàleg, oferir diferents formes d’expressió com el dibuix o l’escriptura, evitar minimitzar la pèrdua amb frases com «tot millorarà aviat» o «altres han passat pel mateix».

    També recomanen enfortir la cohesió dins del grup classe perquè noies i nois es puguin sentir acompanyats pels seus iguals.

    Autocura

    La guia ofereix algunes altres claus per a poder enfrontar i gestionar una situació tan dramàtica com la que està tota la societat vivint, especialment, a València.

    A més de posar el focus en com el professorat pot fer front a això de cara a ajudar i acompanyar el seu alumnat, la guia dedica una certa atenció també a la necessitat que les i els docents vigilin el seu benestar.

    Per sota parlen de promoure el descans i l’autocura, evitar l’exposició constant a notícies o xarxes socials per a rebaixar l’ansietat i l’estrès.

    La guia també suggereix la creació d’espais de suport mutu entre el claustre en els quals es puguin compartir experiències.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    dana emergència educativa
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Més de 13.000 alumnes abandonen el batxillerat i la FP a Catalunya cada any
    Next Article
    Opinió
    Educació 360: una aposta socioeducativa
    Pablo Gutiérrez de Álamo
    • X (Twitter)

    Periodista especializado en educación. Director de El Diario de la Educación. Antes en Periódico Escuela

    Related Posts

    Entrevista
    Cath Larkins: “Escoltar els infants no és suficient, és el començament del procés”

    desembre 12, 2025

    Actualitat
    Conviure amb l’autisme, una altra manera d’aprendre

    desembre 12, 2025

    Opinió
    La Mediterrània que educa i comparteix

    desembre 2, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.