Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    Ana Basanta

    Javier González: “L’Associació Escola Benaiges continua gràcies al suport de la gent”

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Una escola i una llengua fortes!

    Àlex Rocas Jordidesembre 12, 20237 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    A les portes del nou curs escolar 2023-2024 ens arribava la trista notícia de la mort inesperada de M. Carme Junyent, lingüista i activista per la llengua. No podem iniciar aquest editorial sense expressar el nostre condol per aquesta pèrdua. Sens dubte, la seva mort és una gran pèrdua per al món acadèmic i per a la necessària defensa de la pervivència del català a tots els àmbits, no només a l’escola. A més de la seva tasca com a professora i investigadora, va publicar nombrosos llibres sobre la situació del català i va presidir el Consell Assessor Lingüístic, que va elaborar unes propostes per impulsar l’ús de la llengua catalana als centres educatius.

    L’estiu de 2022, vam tenir l’honor que acceptés de pronunciar el discurs inaugural a la 49a Escola d’Estiu, en què argumentava el seu posicionament sobre la mal anomenada «llengua inclusiva». Ho va fer des de la claredat i l’erudició d’una gran professional dedicada a l’estudi de les llengües amenaçades arreu de món, a la Universitat de Barcelona. En pau descansi.

    A la Revista del Col·legi núm. 147, editada el novembre de 2021, vam posar l’accent en la situació del català, amb l’editorial, l’article de fons sobre la salut del català de Miquel Àngel Pradilla i l’entrevista a Joaquim Arenas, pare de la immersió lingüística. Posteriorment, al número 148 de la Revista, editada el febrer de 2023, vam entrevistar Francesc Xavier Vila, expert en sociolingüística i actual secretari de Política Lingüística, per saber l’opinió sobre la situació del català i els objectius del Pacte Nacional per la Llengua, eina indispensable per afrontar els reptes que planteja la situació del català en hores difícils i activar estratègies. És urgent i irrenunciable sumar-se a aquestes estratègies per revertir la situació, individualment i col·lectiva. Per descomptat que no es pot retrocedir ni un pam en el model d’immersió lingüística de l’escola catalana, perquè és la primera garantia ―encara que no l’única― de preservació de la nostra llengua. Per això, caldrà afinar molt bé en la redacció final del Projecte de decret del règim lingüístic del sistema educatiu, que desplega el títol II de la Llei 12/2009, d’educació, sobre el règim lingüístic del sistema educatiu  de Catalunya, així com les disposicions legals promulgades amb posterioritat a la Llei 12/2009, en concret el Decret llei 6/2022, que regula el projecte lingüístic de centre, i la Llei 8/2022, sobre l’ús i l’aprenentatge de les llengües oficials en l’ensenyament no universitari. En el tràmit d’informació pública, aquest Col·legi professional ha fet algunes aportacions orientades a preservar i millorar la immersió lingüística, a exigir el domini de la llengua catalana als docents, així com a l’ús normatiu establert per l’autoritat acadèmica de la llengua, que en el cas del català és l’Institut d’Estudis Catalans.

    L’embat contra la llengua catalana amb una clara voluntat anihiladora ha agafat un nou impuls. Només cal veure les primeres accions que han emprès els nous governs d’algunes comunitats autònomes de l’àmbit territorial de parla catalana: censures, arraconament de la llengua catalana a tots els àmbits, negació de la unitat de la llengua… i el que encara haurem de veure, potser. Mentrestant els tribunals continuen sentenciant desoint qualsevol criteri pedagògic. Més que mai, doncs, hem d’eixamplar l’ús i el coneixement de la nostra llengua, i en l’àmbit escolar haurem de garantir, d’una banda, uns nivells oral i escrit elevats i, de l’altra,  que la llengua sigui impartida per docents que acreditin un ple coneixement de la llengua catalana i la seva didàctica. Ningú no ho farà per nosaltres. El Col·legi, pel seu ideari i la seva història, signa irrenunciablement aquest propòsit.

    L’embat contra la llengua catalana amb una clara voluntat anihiladora ha agafat un nou impuls

    També volem una escola més forta. És urgent recuperar el reconeixement social no només de la institució, sinó sobretot de la professió docent i dels equips directius. Massa sovint hem assistit a un menyspreu o, si més no, a una posada en qüestió sistemàtica de la feina dels docents, del tot impensable en altres professions. Sembla que, en educació, tothom s’hi atreveix i tothom en sap. Cal apoderar objectivament els docents i els equips directius per recuperar l’autoritas necessària per afrontar els reptes de present i de futur al voltant de la professió docent i de l’educació. I cal redefinir les simetries de la comunitat educativa. Això només serà possible si institucions, professionals, administracions i la comunitat educativa ens hi comprometem i treballem coordinadament per sumar esforços en aquesta direcció.

    Però aquest apoderament exigeix ineluctablement assegurar que el professorat accedirà a l’aula amb una sòlida formació inicial i la voluntat d’acréixer i renovar la seva competència professional amb una no menys sòlida formació contínua. Els límits d’un docent són els límits de la seva formació i, per tant, avui la docència ja no es pot exercir pensant només en la formació inicial. No només: també s’ha d’exercir amb un ethos compartit. Begoña Román, doctora en Filosofia per la Universitat de Barcelona i membre de la Comissió deontològica de la professió docent del Col·legi, ho descrivia amb claredat: «Dintre de l’aula el docent és el responsable, i no pot fer el que vulgui, ni molt menys inflexiblement el que toca. El fet d’haver-se de guanyar l’autoritat ―ja no se li reconeix a priori― l’obliga a actuar amb coherència amb el que se n’espera; com ell alhora espera sentir el suport dels companys i l‘equip directiu. Afrontar la realitat i fer-se’n càrrec no hauria de quedar en l’ètica personal o en l’organitzativa, ni molt menys en l’arbitrarietat de cada docent. El codi deontològic pot fer de full de ruta i de brúixola. Perquè la confiança en la professió depèn de com cadascú l’exerceix, cal acotar límits i promoure bones pràctiques.» No cal perdre de vista que l’exercici de la docència no és una activitat individual aïllada sinó comunitària, cooperativa, la qual li dona una identitat i un caràcter propis.

    Una escola forta també requereix acotar les responsabilitats intrínseques a la seva missió. L’escola és un espai comú de confluència de la societat, de manera que a l’escola se’n manifesta tota la complexitat. És lògic, doncs, que s’hagi convertit en un nucli estratègic d’implantació de les polítiques públiques, no tan sols les pròpies de l’educació, sinó també les d’atenció social o les sanitàries. Però amb quins recursos? Sovint la manca de recursos especialitzats s’ha pretès substituir atribuint als docents i als equips directius responsabilitats per a les quals no han estat formats, en detriment de la missió principal dels professionals de la docència, que és formar l’alumnat en coneixements, capacitats i competències. És necessari reconduir-ho i dotar dels recursos especialitzats necessaris per atendre aquesta complexitat, perquè mestres i professors puguin exercir la seva professió amb responsabilitat, incloent-hi la detecció precoç de problemàtiques, i alhora exigir que ningú de la comunitat educativa dimiteixi de les seves responsabilitats. La coordinació de polítiques públiques orientades al benestar de l’alumnat en el si de l’escola és coherent i eficaç, però s’ha de fer des de la corresponsabilitat de tots els departaments i amb els professionals adequats en cada cas.

    Des d’aquestes línies volem encoratjar la nova consellera d’Educació, Anna Simó, a afrontar tots aquests reptes amb encert i, com a Col·legi de docents, ens posem a la seva disposició per sumar a favor de la millor educació possible des de la defensa dels seus professionals, mestres, professorat i altres membres actius dels equips que cada dia obren i tanquen les escoles del nostre país.

    Bon curs 2023-2024!

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Català Docència docents escola catalana escoles Llengua llengua catalana opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Simó crida a “fer pinya” per apuntalar el sistema educatiu davant la davallada de PISA
    Next Article
    Anàlisi
    PISA també certifica l’empitjorament de l’equitat del sistema educatiu
    Àlex Rocas Jordi

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Actualitat
    La Diputació de Barcelona s’adhereix al Consorci per a la Normalització Lingüística

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}