Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Una petita i gran escola

    "El treball meticulós i rigorós de Pere Alsina ens descobreix una nova joia de la renovació pedagògica"
    Jaume Carbonelloctubre 31, 20244 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    L’Escola Laica d’Alaior.  Anarquisme, lliurepensament i educació. Pere Alzina Seguí

    “Una aclaparadora majoria d´alaiorencs que assistiren, col·laboraren i mantingueren econòmicament l’Escola Laica d’Alaior eren pacifistes convençuts. I l´Escola educà per la pau. I educà èticament. I oferí un nivell de coneixements alt. Molt alt en alguns casos. Aspiraven a un nou ordre. No al caos. I iniciaren l´experiència educativa des del concepte d´ajuda mútua. Esperàvem molt poc de l’Estat”.

    La cita es refereix  a  la Menorca del primer terç del segle XX, als trenta anys que durà aquest centre. La situació canvia radicalment amb la proclamació de la Segona República i la dignificació de l’escola pública.

    Sempre que es parla de l’Escola Moderna de Ferrer i Guàrdia s’afegeix que també va haver-hi altres escoles racionalistes, però gairebé mai se’n parla i resten en l’oblit. L’autor, un gran mestre, ha rescatat de l’oblit aquesta experiència després d’una llarga i pacient recerca, consultant tota mena de fonts orals i escrites: entrevistes amb alumnes, anàlisi de treballs escolars i de textos de consulta i llibres de text de l’escola, articles de premsa i revistes especialitzades.

    En Pere Alzina destaca les semblances de l’escola d’Alaior amb el projecte ferreriste, però també les seves pròpies singularitats, segons ell encara de més volada. Entre els seus referents hi ha l’ampli moviment renovador que va des de Pestalozzi a La Institución Libre de Enseñanza, el pensament anarquista i lliurepensador i, en el camp de la geografia, la notable aportació de la geografia emancipatòria d’Eliseu Reclus, que estudia a fons la interrelació de tots els fenòmens naturals i la importància cabdal del context social.

    El naixement i consolidació d’aquest centre no hagués estat possible  sense el teixit social del poble i, més en concret, de la societat “Instrucción Popular”, que va tenir l’encert de triar els millors mestres en cada moment. Persones cultes, sàvies i compromeses com Joan Mir, Albà Rosell, Joan Mir i Josep Alberola, molt arrelades i estimades a Alaior i amb les antenes ben atentes als esdeveniments educatius, culturals i socials d’Europa. El republicanisme, l´anarquisme i el progressisme que donava suport a aquest projecte tan engrescador i revolucionari confiaven en el poder regenerafor  de l’educació, a través de la transformació personal i social.  També cal mencionar l’impacte de “El porvenir del obrero”, un diari on es publicaven força articles d’educació que sovint eren debatuts en diferents cercles.

    Aquesta escola laica no era neutral,  apostava per l’educació integral, per una ètica  universalista, pel raonament científic -la ciència era la mestra de la vida- i pel respecte a les persones de qualsevol opció política i religiosa. Un espai de llibertat, saludable, de pau i de conversa, on els alumnes sortien contínuament a conèixer la realitat i on aquesta es colava per la porta gran.

    L’escola organitza exposicions amb els materials elaborats pels alumnes, conferències i jornades de confraternització

     “Els alumnes que hem entrevistat que van assistir a l’escola laica destaquen que, si bé aprenien algunes coses de memòria, el professor sempre els demanava explicacions amb les seves pròpies paraules i amb exemples particulars. Els alumnes afirmen que el mestre Duran els feia pensar, els induïa a la reflexió, no al memorisme. Afirmen que estudiaven les coses en la seva totalitat, a partir de lliçons de coses, a partir de les quals es plantejaven preguntes per després anar deduint regles o classificacions rudimentàries i personals, per després establir comparacions entre elles fins a arribar a una síntesi més teòrica; el plantejament era clarament inductiu: partir de la realitat més propera per arribar a la generalització”.

    L’escola organitza exposicions amb els materials elaborats pels alumnes, conferències i jornades de confraternització amb les famílies, sortides a la natura i visites a jaciments arqueològics, vetllades i festes. L’escola es converteix en local social, espai de tertúlies i centre cultural obert a la població durant el temps de lleure. Els valors que es transmeten en aquests actes sempre giren al voltant del pacifisme, la solidaritat, la tolerància i la unió universal de tots els oprimits.

    L’autor valora la sòlida trajectòria de l’escola d’Alaior com un acte de resistència contra totes les formes de poder i contra tota mena de limitacions. I conclou que el concepte de resistència s’ha d’aplicar avui a tots els àmbits de les nostres vides. I això vol dir pensar, problematitzar, actuar i transformar.

    El treball meticulós i rigorós de Pere Alsina ens descobreix una nova joia de la renovació pedagògica que hauria de ser reconeguda i coneguda pels estudiants de magisteri i per les noves generacions de mestres.

    Nota: llibre editat el 2024 per l’Editorial Ses Voltes Acracia Asociación Cultural  cgtmenorca@gmail.com

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Llibres opinió ressenya
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    III Jornada internacional Memòries Subalternes
    Next Article
    Actualitat
    Només un 22% dels nens i nenes en edat escolar berenen de forma saludable
    Jaume Carbonell
    • X (Twitter)

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}