Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Urgeixen a aprovar un nou decret de concerts per evitar la segregació escolar

    Ana Basantafebrer 22, 20234 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Un centre amb una elevada concentració d'alumnat d'origen estranger | Foto: VS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    La Fundació Bofill ha presentat un informe sobre la situació de l’educació concertada a Catalunya i ha alertat que l’actual decret de concerts, que aquesta setmana fa 30 anys de la seva aprovació, ha quedat obsolet i impedeix el desplegament d’algunes mesures contra la segregació escolar, com la planificació de l’oferta educativa.

    Segons l’estudi Educació posposa l’aprovació d’un nou decret de concerts imprescindible per combatre la segregació, mentre el sector concertat escolaritza un 11% de l’alumnat estranger, la xarxa pública n’acull el 20%. “Aquests desequilibris de composició social són presents a tots els municipis de Catalunya que tenen escoles concertades i públiques”, indiquen les mateixes dades.

    Dins dels centres concertats, hi ha diferències. Així, el 53% té “una composició equilibrada amb el seu entorn” i el 44% “ha reduït la ràtio per evitar la sobreoferta de places tant com ho va fer l’escola pública, tot i no tenir-ne obligació”.

    L’organisme remarca que l’escola pública no pot assumir tot el pes de les mesures de reducció de l’oferta que seran inevitables en els pròxims cursos a causa de la davallada demogràfica. I alerta: “Si no s’avança cap a una planificació conjunta dels llocs escolars dels centres públics i concertats, l’ajust de places per fer front a la segregació suposarà una reducció de l’oferta pública”.

    L’entitat posa diversos exemples de la diferent distribució. L’assignació de matrícula viva (un cop ha començat el curs) continua derivant-se majoritàriament als centres públics. “El 71% dels centres concertats rep menys matricula viva que la mitjana dels municipis on estan ubicats, una tendència d’assignacions que fa créixer la complexitat de la xarxa pública”, assegura l’estudi.

    Un decret “obsolet”

    Per això, urgeix a l’elaboració d’un nou decret de concerts. El 2019 es va iniciar, però encara no ha vist la llum, i la fundació creu que acabar la legislatura actual sense aquesta nova norma “intensificarà les diferències de composició entre xarxes i dins del sector concertat”.

    “La regulació del sector concertat és un element central a l’hora d’abordar les desigualtats en la distribució de l’alumnat, i és encara un repte pendent. El decret de concerts, vigent des de fa 30 anys i molt anterior a la Llei d’Educació (2009), avala una aplicació parcial i desigual de part de les mesures previstes en el Pacte contra la Segregació escolar per part dels centres educatius concertats. Aquest marc regulador ambigu i obsolet afavoreix que hi hagi desigualtats importants entre xarxes de titularitat i dins del sector concertat”, afegeix.

    En aquest sentit, considera que l’actual decret de concerts de l’any 1993 és un fre per reduir la segregació escolar, i reclama desenvolupar un de nou que reculli els principis de coeducació i corresponsabilitat de tots els centres del Servei d’Educació de Catalunya. No obstant, els tràmits de l’aprovació del nou reglament estan “congelats” des del 2020.

    Subvencions poc eficaces

    Des de la Fundació Bofill, remarquen que el Departament d’Educació ha augmentat el finançament a l’escola concertada per l’escolarització de l’alumnat NESE (Necessitats Específiques de Suport Educatiu) en 12 milions d’euros per l’any 2023, el doble que el curs anterior, per promoure la distribució equilibrada de l’alumnat. No obstant, aquesta quantitat no està lligada a mesures d’equilibri social, com la regulació de les quotes o l’ajust de l’oferta.

    “Aquest increment només té sentit si els recursos serveixen de manera efectiva per eliminar les barreres d’accés i combatre les desigualtats entre centres. Sense avançar cap a canvis estructurals en el model de finançament, preveure mecanismes de control sobre els efectes d’aquestes dotacions sobre la segregació i garantir que es compleix de manera efectiva l’accés a les activitats i la permanència al llarg dels anys de l’alumnat, les subvencions no seran eficaces”, adverteix l’informe.

    Demana que l’augment pressupostari vagi acompanyat de regulacions “clares” sobre corresponsabilitat i mesures de control del compliment dels seus deures. “Cal que el Departament d’Educació aprovi un nou decret de concerts per garantir la programació integrada de l’oferta educativa de tots els centres finançats amb fons públics”, conclou.

    En la presentació de l’estudi, el director de la Fundació Bofill, Ismael Palacín, ha indicat que “estem en un moment d’urgència, hi ha un problema greu de segregació escolar i comencem un compte enrere”.

    Segons Palacín, els centres concertats que “realment estan escolaritzant alumnes pobres i immigrants resulta que estan obtenint pràcticament el mateix suport econòmic que altres centres que no són corresponsables i s’estan desvinculant d’aquesta política pública”.

    D’altra banda, l’experta en polítiques contra la segregació escolar Maria Segurola ha destacat que hi ha casos en què les mesures contra la segregació escolar han estat exitoses, i ha posat com a exemple l’experiència de Terrassa, que és la ciutat que més ha reduït la segregació escolar en els últims cinc anys.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Fundació Bofill Necessitats especials segregació escolar
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Reportatge
    Observació entre docents, una potent eina de formació
    Next Article
    Opinió
    La moral i el XatGPT
    Ana Basanta
    • X (Twitter)

    Periodista i escriptora. Des del gener del 2023, directora del Diari de l'Educació. Llicenciada en Història i en Ciències de la Comunicació. Especialitzada en temàtiques socials. Autora dels llibres "La aldea del silencio", "Días que valieron la pena", "Doctor, no voy a rendirme" i "Líbano desconocido", entre d'altres.

    Related Posts

    Entrevista
    “A ‘Divulvadoras’ convertim les dones en protagonistes del relat”

    març 7, 2025

    Opinió
    L’existència errònia d’un mot

    març 6, 2025

    Opinió
    El perill d’un concert sense perill

    febrer 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}