Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La inestabilitat de les plantilles penalitza els centres de màxima complexitat

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    València es reafirma en l’organització per àmbits a 1r d’ESO, malgrat les crítiques

    Pablo Gutiérrez de Álamojuny 9, 20225 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    La nova consellera d’Educació, Cultura i Esport valenciana, Raquel Tamarit | Foto: Educació GVA
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Malgrat que sindicats, associacions professionals i Conselleria de Educació valenciana s’han assegut a la taula per parlar durant un dia i mig sobre el decret curricular de secundària, les postures en els dos punts fonamentals no s’han acostat en absolut. Els àmbits a 1r d’ESO es mantindran de manera obligatòria el curs vinent, i els i les alumnes hauran de cursar obligatòriament «projectes interdisciplinaris», la qual cosa suposarà dues hores lectives més a la setmana.

    Al País Valencià els àmbits a 1r d’ESO es van posar en marxa el curs 2020-2021, com a forma de facilitar el trànsit de la primària a la secundària, pensant especialment en aquell curs en el qual els alumnes de 6è s’havien passat pràcticament quatre mesos confinats a casa i sense ensenyament presencial. A 2n d’ESO ja passen a ser voluntaris. En aquests dos darrers cursos, l’obligatorietat dels àmbits ha sorgit d’unes instruccions d’inici de curs. A partir del vinent, amb la seva introducció en el nou decret de currículum, els àmbits guanyen força jurídica.

    Al començament, els àmbits (que ja estaven contemplats en la LOE) es van acceptar pràcticament sense resistències, si bé de seguida va néixer el Col·lectiu No als Àmbits Imposats. Amb el pas del temps el rebuig ha anat en augment. Aquest col·lectiu ja reuneix un miler de docents de tota la comunitat, i d’aquí fa uns mesos ha nascut l’Associació OCRE. Uns i altres bàsicament demanen que aquesta metodologia no sigui una obligació. A la vegada, els tres principals sindicats de docents (STEPV, CCOO i UGT) s’han anat alineant amb aquest mateix posicionament. Asseguren que no estan en contra dels àmbits, sinó de la seva imposició, i demanen que cada claustre pugui decidir si els aplica o no.

    A Madrid, de fet, CCOO ha portat als tribunals el decret d’Isabel Díaz Ayuso precisament pel contrari, perquè prohibeix els àmbits a secundària. Aquesta idea de la líder popular, almenys per les mesures cautelaríssimes posades en marxa pel Tribunal Superior de Justícia de Madrid, suposa una contravenció de la normativa estatal que sí que permet aquest tipus d’organització.

    Contra l’autonomia de centres

    A València, algunes fonts consideren que, per la mateixa regla de tres, el decret valencià podria ser recorregut davant la justícia perquè atempta contra l’autonomia de centre a l’hora d’organitzar-se com millor li convingui i, d’altra banda, perquè contradiu la Constitució quan estableix la llibertat de càtedra per al professorat. En qualsevol cas, els sindicats consultats no comenten res sobre aquest particular.

    El decret de currículum s’ha d’aprovar en les pròximes setmanes. Irene Murcia, professora de matemàtiques i presidenta de l’Associació OCRE, es mostra relativament esperançada amb el fet que la Conselleria doni el seu braç a tòrcer, davant l’evidència que ara hi ha una unitat sindical contra la imposició dels àmbits, així com sobre l’ampliació de l’horari els tres primers anys de la secundària per implementar els projectes interdisciplinaris com una assignatura més.

    Sobre aquests projectes, des de la Conselleria d’Educació es defensa que es dona una bossa de dues hores als centres (de 1r de primària fins a 3r d’ESO) perquè puguin organitzar aquests projectes com millor els convingui, amb la mirada posada en què puguin desenvolupar continguts que queden al marge del currículum, com poden ser temes d’educació afectiusexual o dels Objectius de Desenvolupament Sostenible o qualsevol altra que trïi el mateix alumnat, amb la idea que l’alumnat sigui el centre de l’aprenentatge.

    Tant Irene Murcia com les fonts sindicals preguntades asseguren que cal que la Conselleria dediqui molts més esforços en personal i material, a més de formació, perquè l’organització per àmbits pugui donar-se amb garanties educatives per a l’alumnat. Malgrat això, la presidenta d’OCRE insisteix que és necessari que siguin els claustres els que decideixin.

    Àmbits sí, però no imposats

    Aquesta podria ser la postura generalitzada del moviment sindical educatiu al País Valencià. Almenys, per a STEPV, CCOO i UGT. Els tres sindicats estan a favor que es puguin organitzar els centres a secundària per àmbits. Francesc Cayo, responsable de pública en CCOO, assegura que aquesta és la postura del sindicat, però el que no veuen bé és que aquesta organització no la decideixi el claustre, sinó l’administració. Els agradar perquè «té potencialitats» i pot ajudar al pas des de primària a secundària.

    Des de STEPV, Marc Candela, responsable d’Acció Sindical, es posiciona en la mateix sentit. Creu que l’autonomia de centre hauria de prevaldre a l’hora de modificar l’organització dels centres educatius de secundària, encara que, com a responsable del sindicat, opina que, efectivament, els àmbits poden ser interessants per als instituts.

    Des de la UGT, Kilian Corda recorda que el seu sindicat va ser el primer a pronunciar-se en contra de la imposició i que des del principi ha estat al costat de la Plataforma contra els Àmbits Imposats i, ara, de l’Associació OCRE. S’alegra també que la resta de sindicats hagin canviat de parer i s’acostin a les seves postures i espera que, de cara a la negociació de les instruccions d’inici de curs, pugui haver-hi canvis.

    Des de la Conselleria d’Educació insisteixen que l’organització per àmbits es mantindrà perquè l’entenen com a positiva. Això sí, prefereixen no fer més valoracions fins que tot el procés de negociació acabi, ja que també han de parlar amb els representants de les famílies, l’alumnat o la patronal de la concertada. I queda conèixer l’avaluació de l’experiència. Fa uns mesos, la Conselleria va explicar que l’havia aturada per no carregar als centres amb més burocràcia, mentre que ara explica que s’està fent en aquests moments, si bé que l’anàlisi no seria complet fins que no es comptés amb una sèrie de diversos cursos.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Àmbits país valencià
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Dir és massa fàcil (I): els despatxos
    Next Article
    Actualitat
    Final de curs agitat, amb la vista posada en el 5 de setembre
    Pablo Gutiérrez de Álamo
    • X (Twitter)

    Periodista especializado en educación. Director de El Diario de la Educación. Antes en Periódico Escuela

    Related Posts

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Reportatge
    Científiques que inspiren vocacions

    febrer 11, 2025

    Anàlisi
    El 70% dels adolescents de 14 anys tenen accés il·limitat a pantalles en el seu temps lliure

    novembre 13, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}