Com llegir amb els que encara no en saben?

Els llibres només han de ser pels que ja saben llegir? Quin interès té llegir a un nadó que no ens entén? Presentem alguns recursos de perquè fer-ho i amb quines pautes

Paula Veciana
 
 

Foto: Gustavo Devito

Foto: Gustavo Devito

A casa, el dia de Sant Jordi ens llevem amb uns regals al menjador. Són llibres que ha deixat el Drac durant la nit. Llibres per a petits i per a grans. Els llibres només han de ser pels que ja saben llegir? Quin interès té llegir a un nadó que no ens entén? Presentem alguns recursos de perquè fer-ho i amb quines pautes, consells per a afrontar la Diada de Sant Jordi amb un bon equipament!

1. Llegir per a parlar millor. Un infant de menys de 3 anys encara està aprenent i perfeccionant el llenguatge i la lectura ajuda a l’adquisició de vocabulari i a la vocalització. Llegir amb ells desenvolupa el que s’anomena l’alfabetització primerenca. Més enllà de les paraules, la lectura de la imatge, a qualsevol edat, forma part de la interpretació del que ens envolta: el portal Leer.es ens dona consells pertriar un llibre d’imatges.

2. Llegir per a fer-se gran. Un llibre és una ocasió per parlar de les coses que passen als infants, ajudar-los a posar nom als seus sentiments i assumir els reptes de créixer: treure el bolquer, anar a dormir sol, deixar el xumet, començar l’escola, … A les biblioteques o llibreries ens poden recomanar lectures per a cada situació.

3. Llegir per a arribar més lluny. Consultar un llibre fa que un infant aprengui i conegui més coses sobre allò que li agrada: els animals, les plantes, una història determinada, … També desenvolupa la seva capacitat de mantenir-se atent, escoltar, observar, amplia els seus horitzons… A més a més, podem llegir en paper o en tauleta i així experimentar amb suports diferents. La Fundación Germán Sánchez Ruipérez ens ofereix unaguia de lectura per als infants més petits (diferenciats segons si són llibres amb música, amb troquelats, de conceptes i d’històries).

4. Hi havia una vegada… Apostem pels contes tradicionals? És una qüestió controvertida, entre d’altres qüestions, pels rols de gènere que transmeten. Gustavo Martín-Garzocreu que ajuden als infants a entendre els seus sentiments i el món que els envolta. El més important és trobar les històries que els agradin i preparar-nos per a repetir-les infinites vegades explicades exactament de la mateixa manera, amb les mateixes paraules!

5, Tenir sempre un llibre a mà. Sempre podem trobar una bona ocasió per llegir, al llit abans d’anar a dormir, aprofitar els trajectes, … Així es crea un hàbit lector, la costum de llegir a casa, d’anar a la biblioteca, de cercar informació sobre el que ens interessa per a saber-ne més, … FAROS ens ofereix alguns altres consells per generar l’hàbit lector a qualsevol edat.

6. Quan llegeixes estàs amb mi! Quantes vegades hem dit als nostres fills “tu ves muntant el joc mentre jo poso la rentadora”. Quan llegim amb els que encara no saben llegir estem només amb ells, els abracem i no han de competir amb les tasques domèstiques. En el difícil equilibri de la conciliació laboral i familiar, quina millor excusa per seure plegats una estona?

Paula Veciana
Sobre Paula Veciana

Coordinadora del programa LECXIT, de la Fundació Jaume Bofill Més articles