Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    «Si a casa ningú entén res del que t’expliquen a l’escola, el camí el fas sol»

    Víctor Saura

    Sobre las competències bàsiques a Catalunya. Què està passant?

    Francesc Imbernon

    Professionals de 50 centres educatius demanen estabilitzar els equips socials a escoles i instituts

    Ana Basanta

    L’Ajuntament de Barcelona deixa sense feina més de 250 mestres d’Escoles Bressol Municipals

    Alba Moreno Fontclara

    El temps a l’escola, una paradoxa

    Pere Vilaseca Canaleta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » Davant l’odi que creix, educació antifeixista

    Opinió
    Davant l’odi que creix, educació antifeixista

    Nora Sánchez Oussedikjuliol 17, 20253 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | GettyImages
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Durant la primera setmana de juliol, des de la Fundació Neus Català i en col·laboració amb el Col·legi de Doctors i Llicenciats, hem impulsat el curs de formació per a docents “Extrema dreta i discursos d’odi entre els joves: com ho treballem a l’aula?”. Ha estat una experiència intensa i reveladora: inscripcions exhaurides, aula plena, docents compromesos, debats apassionats i, sobretot, una urgència compartida. L’extrema dreta avança i, amb ella, la normalització del racisme, el masclisme i l’autoritarisme entre el jovent.

    No es tracta d’una percepció aïllada, les dades ho corroboren. A l’estat espanyol, un 39,4% dels nois joves d’entre 18 i 24 anys van votar partits d’extrema dreta a les darreres eleccions europees a l’estat espanyol. Segons una enquesta de 40dB publicada fa tot just un any, el 43,6% dels homes joves consideren que cal celebrar un “dia de l’orgull heterosexual”. I a les aules, cada cop més, ens trobem amb comentaris que qüestionen la violència de gènere, amb discursos xenòfobs disfressats d’opinió o amb burles a la diversitat sexual i de gènere. En la primera sessió del curs, la politòloga Helena Castellà i el periodista especialista en dades Roger Tugas ens van ajudar a caracteritzar l’extrema dreta actual i analitzar la proliferació de les seves idees.

    Idees que no sorgeixen del no-res: beuen d’un ecosistema comunicatiu en què les xarxes socials tenen un paper central. David Bou, periodista especialista en extrema dreta i guionista del documental “La Xarxa ultra”, ens va parlar sobre com plataformes com TikTok o YouTube han esdevingut espais privilegiats per a creadors de contingut d’extrema dreta que, des del discurs aparentment fresc o humorístic, introdueixen missatges profundament excloents. L’humor, els mems, l’ús de neologismes com “feminazi” o “woke”, permeten desactivar el pensament crític i naturalitzar discursos d’odi sense que molts adolescents en siguin conscients.

    Cal formar el professorat, sí, però també les famílies, les educadores del lleure, les monitores esportives, els tècnics de joventut

    Davant d’això, cal una resposta col·lectiva, cultural, estructural i valenta. Cal formar el professorat, sí, però també les famílies, les educadores del lleure, les monitores esportives, els tècnics de joventut. Cal transformar les escoles en espais de resistència democràtica i de promoció del pensament crític. Com ens ha recordat l’economista i músic Pau Llonch, impulsor de la cooperativa educativa Versembrant, l’educació no pot ser neutral en una societat desigual: cal generar consciència crítica a través de la cultura, la paraula i l’arrelament comunitari. També la Mirta Lojo, doctora en Ciències de l’Educació, feminista, membre de Rosa Sensat i de Ca la Dona, ens ha ajudat a entendre com el sistema educatiu sovint perpetua desigualtats si no hi ha una voluntat clara de transformació. Cal tornar a posar la democràcia —radical i inclusiva— al centre del projecte educatiu. Només així es pot frenar l’odi.

    Des de la Fundació Neus Català, el Projecte Abril vol ser una eina per a fer-ho possible. Treballem en xarxa amb centres educatius de tot el país, oferim recursos per abordar el masclisme, el racisme o la LGTBI-fòbia, i acompanyem els equips docents que volen fer de l’educació un mur de contenció davant l’extrema dreta. Som hereves d’una tradició antifeixista que beu de l’abril republicà, de la revolució dels clavells, de la lluita persistent de tantes dones i tants homes que van sembrar llibertat.

    Davant l’odi, més educació. I més democràcia.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    antifeixisme contra el discurs de l'odi democràcia Desigualtats diversitat drets Extrema dreta feixisme odi opinió pensament crític
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Anàlisi
    Intel·ligència artificial per al dol i la memòria
    Next Article
    Actualitat
    Torre Pacheco, infància i educadores espantades per la violència racista i les represàlies
    Nora Sánchez Oussedik

    Coordinadora del projecte Abril, secretària de la Fundació Neus Català i professora de la Facultat d’Educació de la Universitat de Barcelona (UB)

    Related Posts

    Actualitat
    Torre Pacheco, infància i educadores espantades per la violència racista i les represàlies

    juliol 17, 2025

    Opinió
    Per un embat republicà cap a una escola nova

    juliol 16, 2025

    Opinió
    L’Ajuntament de Barcelona deixa sense feina més de 250 mestres d’Escoles Bressol Municipals

    juliol 16, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}