Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    L’èxit de l’escola inclusiva

    Víctor Saura

    El català: la clau que iguala allò que la societat separa

    Pau Gaitán

    Núria Cuxart Ainaud: “Jo intentaria, ja a P3, anar formant els nens en la importància de la cura”

    Carme Escales

    7 claus per triar les extraescolars

    Redacció

    Abordar el conflicte Israel-Palestina a les aules

    Cécile Barbeito
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » L’alumnat amb necessitats específiques supera el 36%

    Opinió
    L’alumnat amb necessitats específiques supera el 36%

    Joan M. Gironaoctubre 6, 20256 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | GettyImages
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    He trobat uns titulars que ho afirmen: l’alumnat amb necessitats específiques o especials representa un 36% a Catalunya (1).

    Uma xifra impressionant que, diuen, ha augmentat exponencialment els darrers tres cursos. Fa pensar. Ha millorat el sistema de detecció? Han canviat els criteris? A qui es refereix la necessitat específica o especial?

    Segons sembla, la xifra inclou criatures i adolescents que tenen dificultats d’aprenentatge per trastorns o capacitats diferents. Però s’hi afegeixen nouvinguts, fills de famílies en risc de pobresa, de diferents orígens culturals, del poble gitano, d’altes capacitats…

    És curiós, encara que no siguin xifres comparables, que la taxa de pobresa a Catalunya és del 34%, una xifra molt semblant a la que comentem. Totes les criatures pobres tenen necessitats específiques? Totes les que pertanyen al poble gitano o han arribat fa poc a Catalunya, també? Si acceptem aquestes xifres hauríem de pensar com repercuteixen en el món adult; trobarem també una tercera part de les persones del nostre país amb alguna suposada deficiència?

    Hauríem de parlar de l’excés de diagnosis que s’està produint. Hi ha un augment considerable, estan apareixent nous trastorns o símptomes, TDAH, alta sensibilitat… Que no tots tenen una validació mèdica; i s’hi afegeix una orientació vers la medicació (que crea addicció més endavant) deixant de banda les teràpies. L’autisme, dins l’espectre autista, és un trastorn, però no una malaltia, és una manera diferent de relacionar-se amb l’entorn i amb les altres persones. Segons com entenguem els trastorns i les diferents capacitats, que tots tenim o podem tenir, donarem una resposta o una altra. Aquí també cal denunciar la manca de recursos: si els centres de salut disposessin de més professionals per fer teràpia no caldria tant consum de pastilles.

    És bo que intentem etiquetar tothom? Sembla que quan hem posat un nom per definir com és cada persona ja estem tranquils, ja podem entendre què li passa i ja podem relacionar-nos-hi amb coneixement de causa. No és bo etiquetar criatures petites (i tampoc adults), portaran la marca al llarg de la seva escolaritat. Cal anar molt amb compte a l’hora de fer el traspàs d’informació quan hi ha un canvi de curs o d’etapa, per mantenir la confidencialitat que ens exigim els adults.

    Potser no hauríem de donar tanta importància a les deteccions de suposades necessitats educatives i tenir molt en compte que totes les persones som diferents, per tant molts comportaments i/o actituds no són res més que expressions de les diferències existents. Quan jo anava a escola el company que es movia molt, que no estava quiet, era un noi mogut, no se’ns acudia pensar que tenia un trastorn mental. Cada criatura escolaritzada té al seu darrere, al seu costat, un entorn familiar, un tipus d’habitatge que, a voltes, desconeixem des dels centres escolars. Hi ha vivendes petites, mal condicionades que no l’ajuden; hi ha grups familiars que no poden ajudar, no en saben (atenció als deures escolars que poden augmentar les desigualtats i baixar l’autoestima dels nens i nenes que tenen pares que no els poden ajudar). Adolescents que treballen, que cuiden germans petits. La diversitat és molt gran i a vegades invisibilitzada, però pot explicar comportaments que ens poden desconcertar. Caldria acollir tothom amb interès i respecte a la seva individualitat.

    Quan dirigia el Programa d’Educació Compensatòria (anys 80 del segle passat) vaig haver de lluitar contra la idea que les diferències eren dèficits que calia compensar. Criatures gitanes i nouvingudes havien d’esdevenir i assemblar-se a la majoria, als “no diferents”. Encara queden reminiscències, diem que als centres escolars es tracta la diversitat quan ens referim a alumnat considerat diferent, oblidant que tothom és diferent, no hi ha alumnat més diferent que altre.

    És bo que es parli de les dificultats d’aprenentatge dels nostres alumnes. És bo sense exagerar (he trobat alguna xifra que sembla més real, un 13%), (2) no buscar explicacions errònies al suposat fracàs escolar. Hi ha una campanya soterrada en contra de l’escolarització de tot l’alumnat als centres escolars ordinaris, i així anar disminuint la quantitat que s’escolaritza als centres d’educació especial, que serien centres d’ajuda al professorat.

    És cert que manquen recursos, és cert que les ràtios que tenim no permeten atendre les necessitats de cadascun i cadascuna del nostre alumnat. Per tant cal fer-hi front, cal prendre mesures. Disminució de la ràtio a 15 criatures o adolescents a cada aula, donar rellevància al paper del tutor o tutora de cada grup, que ha de rebre les ajudes necessàries per poder actuar amb les criatures o adolescents que té a la seva aula. Amb les ràtios més baixes no caldria que augmentessin els professionals que interactuen amb l’alumnat, perquè dificulten que aquest estableixi els vincles estables que necessita amb un adult, tutor o tutora. Els professionals, orientadores, educadors socials, psicòlegs… han d’intervenir indirectament ajudant els tutors, metres, professorat… que amb ràtios més baixes podran atendre millor tothom. Una tasca que també correspon als EAPs. I no oblidem els familiars de l’alumnat: han de ser objecte d’actuacions, explicacions, formació, coordinació, compartint la tasca comuna d’ensenyar i educar els seus fills i filles.

    Necessitem més recursos; evident. Però és molt important com els utilitzem. Fan falta més hores de coordinació i preparació dins l’horari, de formació, hores dedicades a compatir les experiències, més temps per relacionar-nos amb les famílies, l’altra part important de l’educació i l’ensenyament, com hem dit. Necessitem temps per entendre que tothom és diferent, el professorat també, i per tant no hi ha solucions vàlides de manera generalitzada. No atendre les diferències que tenim tots i totes farà augmentar les desigualtats de resultats i de creixement maduratiu de les criatures.

    I, clar, no tot s’acaba o comença a l’escola. La societat sencera n’és responsable. Cal una redistribució de la riquesa, creada amb la participació de tothom, que reverteixi en totes les persones que vivim en aquest país. Cal aconseguir que tothom tingui habitatges dignes i adequats, que mengi correctament, que tingui les necessitats bàsiques cobertes. Com hem dit força vegades, la millor política educativa és la política social ben entesa.

    (1) www.elpuntavui.cat/societat/article/16-educacio/2577049-l-alumnat-amb-necessitats-especifiques-supera-el-36

    (2) https://elpais.com/opinion/2025-09-23/alumnado-especial.html

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    alumnat alumnat divers aprenentatge diversitat necessitats educatives Necessitats educatives especials necessitats educatives específiques nese opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Què vol dir universalitzar les extraescolars?
    Next Article
    Reportatge
    Aliar l’esport contra els trastorns de la conducta alimentària
    Joan M. Girona

    Mestre i psicopedagog

    Related Posts

    Opinió
    Què vol dir universalitzar les extraescolars?

    octubre 3, 2025

    Opinió
    El meu chatbot m’ha deixat

    octubre 2, 2025

    Opinió
    Existeix la neutralitat en l’educació?

    octubre 1, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}