Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Les bones escoles necessiten bons directors: UNESCO 24/25

    Manel Perelló Beau

    Consciència fonològica a educació infantil?

    Sílvia Majoral

    Museu de pedagogia o museu d’educació?

    Martí Teixidó

    Ramon Cemeli

    Jaume Cela

    La segregació escolar perjudica la transmissió del català

    Bernat Ferrer
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » Llegeixo amb els ulls

    Opinió
    Llegeixo amb els ulls

    Elisa Ramírez Guerranovembre 3, 20254 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | GettyImages
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Els he demanat una reflexió sobre el llibre que, per majoria de vots, va constituir la lectura grupal del primer trimestre. M’avanço als possibles fulls en blanc pregant-los a aquells que no ho han llegit que m’expliquin per què, que ho escriguin. Potser així podrem trobar un remei per a la següent avaluació. Entre totes les respostes, porto a aquest alberg de dubtes la d’A., que em sap com els grans de la magrana: són dolços i refrescants però tenen per dins un tallet d’amargor aspre que tendeix a quedar-se entre les dents.

    El vaig conèixer dos cursos enrere, amb uns quants centímetres menys d’estatura però la mateixa desimboltura que segueix gastant a quart. És simpàtic –i ho sap–, intel·ligent, espontani. Els estudis no li interessen gaire i procura fer-los escair a la menor ocasió. En realitat, crec que això de doblegar els cantons a corre-cuita i sense mirar enrere és per a ell una necessitat. D’alguna cosa deu estar fugint. Sovint, en aquests dos anys, me n’he recordat, no només perquè me l’he anat creuant pels passadissos, veient com anava sobrepassant la meva pròpia estatura (tampoc no cal molt per a això), sinó per com havia descobert el plaer per la lectura a partir d’un llibre en particular. En aquell curs que ja sembla una altra vida, em va deixar clar des del començament que ell no llegia, que no li agradava, que els llibres no eren per a ell. I no obstant això, El pa de la guerra li va agradar tant que es va comprar la segona part, El viatge de Parvana . Són dos llibres juvenils de Deborah Ellis, breus però molt durs, que retraten la vida a l’Afganistan sota el brutal desgovern dels talibans.

    Potser ell necessitava això per enganxar-se, tragèdies contemporànies en lloc dels relats fantàstics que atrapen altres entre les seves pàgines com a dracs famolencs. Sempre pensava en A. com un dels exemples dels que reneguen de la lectura fins que troben el seu llibre. Però ara estem a quart i ell té el paper al davant per reflexionar sobre una altra novel·la. Em mira amb uns ulls serens, familiars, gairebé alleujats. Sembla que escriure l’allibera d’una càrrega pesada que llastés les espatlles. Em lliura el full quan encara els altres estan concentrats en els seus exercicis: “NO L’HE LLEGIT! No he llegit el llibre, perquè la veritat no m’agrada gens llegir. La lectura és una activitat que em sembla avorrida. Quan llegeixo, llegeixo amb els ulls perquè encara que l’hagi llegit no m’assabento absolutament de res, per exemple d’aquest llibre m’he llegit 2 i els seus coneguts estaven reunits, dels noms dels personatges no me’n recordo cap . (…) No m’agrada llegir coses molt llargues la veritat és que crec que seria més de llibres que et donen poemes a cada full”. A continuació, fa un dibuix d’això darrer: un llibre obert amb dos textos curts a cada pàgina. Un, dos, tres, quatre. Un llibre tiktok, potser.

    M’apropo a parlar amb ell, en veu baixa per no molestar els que segueixen concentrats. Em preocupa la part de “potser canviï la teva manera de veure’m”. Aquesta vegada, per alguna raó, sí que s’ha parat per mirar enrere, aquell passat que compartim. Li explico que jo no el jutjo pel bon o mal lector que sigui, ni pel bon o mal estudiant que cregui ser. Que hi ha milions de persones excel·lents amb resultats acadèmics desastrosos. I viceversa. Ell somriu i m’agraeix. Després reconeix que aquells llibres ni tan sols els va llegir realment, que es va anar saltant pàgines, llegint en diagonal. I que entén el fet que jo no jutgi les persones per les seves qualificacions, però puntualitza: “Vaig ser un pilota i no vull que pensis això de mi”. El més curiós és que mai no ho havia pensat. És ell qui posa nom a la culpa i l’exposa sobre la taula; per poder treure-se-la de sobre, suposo. No tinc clar si la seva confessió és una ostentació de sinceritat o de rebel·lia (aquestes majúscules, aquestes exclamacions), però el felicito per l’honestedat i seguim parlant una miqueta més sobre noblesa i maduresa abans que soni l’alarma que posa fi a la classe.

    Ara, mentre escric, observo amb certa intriga la paradoxa: ha oblidat les vint-i-quatre pàgines d’ahir, però encara recorda molt bé els títols d’aquells dos llibres que mai no va llegir. Quants noms deuen haver poblat i despoblat la seva memòria en aquests dos anys.

    Recullo els fulls dels seus companys i surto de l’aula mentre em pregunto, entre l’escepticisme i l’esperança, quin llibre de poemes li podré oferir. Encara que potser, de moment, li hauria de demanar que els escrigui ell.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Foment de la lectura lectura llibre Llibres opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    “A l’escola no sabem què passa al món”
    Next Article
    Anàlisi
    Docència compartida: sumar esforços per una aula més inclusiva i participativa
    Elisa Ramírez Guerra

    Professora de Llengua i Literatura

    Related Posts

    Opinió
    “A l’escola no sabem què passa al món”

    novembre 3, 2025

    Opinió
    El mite de la IA intel·ligent i el repte educatiu

    octubre 31, 2025

    Anàlisi
    La segregació escolar perjudica la transmissió del català

    octubre 29, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}