El curs escolar comença aquest dilluns al País Valencià, amb 78.659 docents i una previsió de 803.860 alumnes d’Infantil, Primària, Secundària, Batxillerat i FP, una xifra que representa un increment del 0,2% respecte del curs passat i que es nota especialment en les etapes educatives postobligatòries. D’acord amb la consellera d’Educació, Cultura i Esport valenciana, Raquel Tamarit, “això és conseqüència que estem combatent l’abandonament escolar”. També augmenta el professorat, de tal manera que “comptem amb 1 mestre de mitjana per cada 12 alumnes en escoles i 1 professor de mitjana per cada 10 alumnes en instituts”.
Amb tot, el principal focus d’atenció de l’educació al País Valencià segueix sent, per tercer curs consecutiu, la qüestió dels àmbits educatius, entesos com a agrupació de matèries a 1r d’ESO (per exemple: llengua i història). Segons ha defensat sempre la conselleria, els àmbits tenen com a objectiu facilitar la transició de l’alumnat de primària a secundària, ja que es promou el treball interdisciplinari i competencial. La polèmica, de fet, no són els àmbits sinó la seva obligatorietat, i ara fa uns dies el Tribunal Superior de Justícia del País Valencià (TSJPV), atenent a un recurs de la UGT, ha suspès cautelarment l’article del nou currículum de l’ESO que mantenia aquesta obligatorietat. El tribunal dona la raó al sindicat i estableix que no s’ha donat prou temps als centres per preparar-se.
“Res obsta que s’hagi aplicat l’agrupació per àmbits de coneixement en els cursos anteriors atesa la proposta dels centres educatius dins de l’exercici de la seva autonomia, perquè el que se suspèn és l’aplicació de manera obligatòria i imperativa. El que s’ha dit determina que si un centre educatiu considera aplicable l’agrupació, res impedeix que així es realitzi”, diu la interlocutòria del TSJPV.
Davant d’aquest nou escenari, la conselleria ha preferit no presentar recurs i deixar en mans dels centres la decisió de continuar o no amb els àmbits i comunicar-ho a la Conselleria el 6 de setembre com a molt tard. En el cas dels centres públics, la decisió s’ha deixat en mans dels consells escolars i en el cas dels concertats de la seva titularitat. Això ha motivat un nou recurs d’UGT davant del TSJPV, ja que el sindicat entén que, en el cas de la pública, la decisió l’haurien d’haver pres els claustres de cada centre i no els consells escolars. Amb tot, el sindicat demana al TSJPV que, en cas de donar-li la raó novament, no obligui els centres a epetir la deliberació, per no alterar el seu funcionament, sinó que es tingui en compte per futures ocasions.
A favor i en contra
La polèmica dels àmbits ha donat peu al naixement de dues entitats opositores: l’associació OCRE (Observatori Crític de la Realitat Educativa) i la Plataforma de Docents Afectats pels Àmbits Imposats. Aquests dos grups qüestionen la idea que els àmbits són beneficiosos, ja que, sostenen, en la major part de casos no es conceben com a col·laboració entre docents de diferent especialitat sinó que s’està forçant un docent a impartir una matèria que no és la seva, la qual cosa s’acaba traduint en una rebaixa en l’exigència i els continguts. La major part de sindicats de docents valencians es troben en aquesta línia i han celebrat la interlocutòria del TSJPV. Pel que fa als representants de famílies, hi ha una de federació d’AMPA que s’hi mostra favorable (Confederación Gonzalo Anaya) i una altra contrària (Covapa).
A l’altra banda, l’administració educativa valenciana defensa a capa i espasa la mesura. El secretari d’Educació valencià, Miguel Soler, explicava fa uns dies que “el treball per àmbits està donant uns resultats molt positius i les xifres ho demostren després de dos cursos aplicant-lo. S’han incrementat en 5 punts les taxes de promoció de l’alumnat en el Sistema Educatiu valencià. El curs anterior va passar de curs el 89,4 % de l’alumnat de 1r d’ESO, i hem de tindre molt en compte, a més, que hem passat uns cursos molt durs marcats per la pandèmia. El treball per àmbits ha estat clau per a acompanyar l’alumnat d’aquesta etapa educativa”.
Si la decisió dels centres s’ha de llegir en clau de referèndum sobre els àmbits a 1r d’ESO, el resultat és força favorable a la Conselleria, ja que molt majoritàriament els centres han decidit mantenir-los. De tota manera, des d’UGT s’afanyen a dir que, d’acord amb una enquesta realitzada en 172 centres per l’associació OCRE i la plataforma antiàmbits imposats, només el 23% havia decidit mantenir els àmbits per considerar-los una fórmula útil, mentre que un 49% havia optat per fer-ho per raons estricaments pragmàtiques, ja que els horaris i la planificació ja estaven fets, i desfer-ho representava encara un pitjor enrenou.
La gratuïtat d’infantil 2
A banda, la Generalitat valenciana posa l’èmfasi aquest inici de curs en tres mesures que van en la línia d’ajudar les famílies a rebaixar les despeses i promoure a la vegada la igualtat d’oportunitats: l’increment de les beques menjador (en vuit cursos, l’alumnat beneficiari ha pujat un 75%); l’impuls del programa Xarxa Llibres (pel qual prop de mig milió d’alumnes es beneficien del reciclatge de llibres de text); i la gratuïtat a Infantil 2. Segons Raquel Tamarit, aquesta mesura ha tingut un impacte immediat en l’escolarització: “L’any 2015, en Infantil de 2 anys, del total de població de 2 anys, hi havia un 42,8 % d’escolaritzats. Aquest curs tenim un 82,8 % d’alumnat de 2 anys escolaritzat del total de xiquetes i xiquets d’aquesta edat. Hem pujat la taxa d’escolarització 40 punts”.