Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    Jordi Saez Pueyo

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Calen nous marcs conceptuals i metodològics en segregació escolar

    Alba Caballé i Riverafebrer 8, 20238 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | GettyImages
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    L’esforç realitzat en els últims anys per part diferents institucions i administracions per construir un sistema educatiu més just i equitatiu és evident, destacant alguns resultats (increment de la detecció d’alumnat vulnerable, la planificació de l’oferta i de les assignacions amb criteris d’escolaritat equilibrada,  publicació del Decret 11/2021, etc.). També cal posar en valor el treball de suport estadístic sobre el qual s’han fonamentat els avenços, sense el qual la segregació escolar no estaria a l’agenda política. Ara és, però, el moment de continuar avançant metodològicament i conceptualment, avaluant i proposant nous marcs de treball i noves metodologies que permetin millorar les actuals polítiques.

    Els processos de segregació espacial són el resultat d’un procés dual: es formen grups de persones que comparteixen determinades característiques, mentre que de forma paral·lela, es produeix una separació dels grups, que ocupen espais diferents en el territori. El resultat és una distribució espacial en què les possibilitats d’interacció i intercanvi entre els grups són mínimes, si no inexistents. La segregació escolar, entesa com la concentració i distribució de l’alumnat en els centres educatius segons determinades característiques és, sense dubte, un procés de segregació espacial.

    La segregació escolar a Catalunya es produeix principalment en relació a les característiques socioeconòmiques de l’alumnat

    La segregació espacial, que com a tal és un fet objectivable, pot ser reprovada o desitjada en funció de la interpretació que es realitza a partir de determinats contexts social, culturals i polítics. Malgrat que aquesta la valoració se sol fer en base les conseqüències, la intervenció efectiva és sobre les causes que generen i perpetuen els processos de segregació. I donat que els elements que provoquen la segregació són multifactorials, qualsevol actuació sobre ella ha de ser transversal i en xarxa, entre administracions i dins d’aquestes, amb la complexitat i dificultat que això implica.

    La segregació escolar a Catalunya es produeix principalment en relació a les característiques socioeconòmiques de l’alumnat, tot i que les adscripcions culturals o religioses de les famílies també intervenen, afegint complexitat al fenomen. El resultat, com en tota segregació espacial, és la manca d’interacció entre els diferents grups, i concretament en la segregació escolar, també s’observa una disminució en l’èxit educatiu i les oportunitats educatives de l’alumnat procedent de famílies d’entorns socialment i econòmicament desafavorits. I com succeeix en tots els processos de segregació espacial, la polarització espacial dels diferents grups retroalimenta la segregació, generant-se un cercle viciós de complicada resolució.

    La signatura del Pacte contra la segregació escolar a Catalunya (PSEC) per part de la majoria de municipis de més de 10.000 habitants, i del 75% dels municipis amb més de dos centres que imparteixen els mateixos ensenyaments, demostra l’augment de la preocupació de la societat sobre la segregació, així com la consolidació en l’agenda política d’accions per minimitzar o revertir-ne els efectes.

    L’escolaritat equilibrada és una molt bona eina, des d’un punt de vista tècnic, per reduir una distribució no proporcional entre dos grups en la xarxa de centres

    Una de les polítiques sobre la qual es posa especial èmfasi és la de l’escolaritat equilibrada. Aquesta es basa en la distribució de l’alumnat en els centres educatius de forma proporcional a la dimensió de cada un dels grups sobre el total. Els grups són dos: alumnat amb necessitats educatives específiques (discapacitat física, intel·lectual o sensorial, i/o amb desavantatge derivat de l’entorn social i econòmic que comprometi l’aprenentatge), i l’alumnat ordinari.

    L’escolaritat equilibrada és una molt bona eina, des d’un punt de vista tècnic, per reduir una distribució no proporcional entre dos grups en la xarxa de centres, augmentant la barreja dels grups, i facilitant una millor eficiència dels recursos (en reduir-se la ràtio d’alumnat per docent, per exemple). A partir d’aquests elements (i alguns altres), es busca augmentar també els aprenentatges de l’alumnat vulnerable.

    Tanmateix, voldríem posar sobre la taula diferents qüestions. La primera és la necessitat d’aplicar eines que permetin validar si l’escolarització equilibrada té un efecte més enllà de la mixtura social. Cal avaluar si hi ha una interacció entre els grups (a partir de tècniques qualitatives i quantitatives existents, de fàcil implementació), i si els aprenentatges i èxit educatiu entre l’alumnat classificat amb NEE augmenta.

    La segona qüestió té a veure amb el fet que en el procés d’assignació de l’alumnat en els centres educatius entra en consideració altres elements que a vegades es contradiuen amb el de l’escolaritat equilibrada. L’escolaritat equilibrada té per tant diverses limitacions, i així ho demostren experiències en municipis que fa anys que implementen polítiques d’escolaritat equilibrada de manera molt compromesa, sense aconseguir revertir la complexitat de determinats centres educatius.

    L’escolaritat equilibrada ha de ser una de les mesures de l’equitat educativa, però reconeixent les seves limitacions i millorant-ne l’anàlisi

    També cal ressaltar que els estudis acadèmics sobre segregació espacial (i recordem que la segregació escolar ho és), demostren la impossibilitat de desvincular-la dels processos de segregació social i residencial. Així doncs, qualsevol intervenció sobre la segregació escolar ha de tenir aquest marc de referència, en tant que els tres processos estan interrelacionats i tenen relacions causals. Tanmateix, i aquest no és un tema menor, la plasmació de les diferents segregacions respondran i es concretaran en el territori segons casuístiques específiques, fent que l’extrapolació de l’anàlisi i de les polítiques entre municipis sigui complicat, si no impossible.

    És per això que les polítiques de redistribució d’alumnat han d’anar emmarcades i acompanyades d’altres accions que actuïn no només sobre els processos generadors de la segregació, sinó sobre els elements estructurals del sistema educatiu; alguns d’aquests elements són l’estratificació del sistema, les dobles i triples xarxes de centres, la gestió del personal docent (des de la remuneració a la selecció i la formació), les pràctiques pedagògiques, etc. La literatura sobre aquestes variables és abundant.

    Un altre factor que debilita la diagnosi i posterior intervenció en matèria d’escolaritat equilibrada és el seu tractament metodològic. No entraré en el debat sobre els efectes de classificar a l’alumnat, o la conveniència d’agrupar l’alumnat vulnerable amb qui està en risc d’estar-ho, o en les equivalències entre els conceptes de vulnerabilitat social i vulnerabilitat econòmica. Però sí que voldria compartir alguns elements.

    En primer lloc, cal destacar que l’indicador majorment utilitzat com indicador de la segregació escolar (un índex de dissimilitud) es realitza a partir de l’alumnat de nacionalitat estrangera, tot i que la distribució de l’alumnat es fa en base l’alumnat classificat amb NEE. D’aquesta manera s’assimilen els dos conceptes, quan l’anàlisi en diferents municipis demostra una correlació molt baixa entre les dues variables, especialment a secundària, on el percentatge d’alumnat amb NEE pot arribar a ser el doble que l’estranger (a més de no ser coincident), o en municipis on la població estrangera no té un perfil de vulnerabilitat.

    En segon lloc, cal emfatitzar que els índexs de dissimilitud només es poden comparar entre ells quan els grups que intervenen en el seu càlcul són iguals en la mida i en la proporció entre ells, i això no passa pràcticament mai, ni tan sols en un mateix municipi d’un any a un altre. Si bé els índexs de dissimilitud tenen l’avantatge de ser fàcils de calcular i de ràpida interpretació, són útils en la mesura que demostren la diferència, en termes generals, de la distribució entre dos grups en un espai i moment concret, però no estan pensats per fer comparatives temporals o interterritorials.

    Els índexs de dissimilitud només es poden comparar entre ells quan els grups que intervenen en el seu càlcul són iguals en la mida i en la proporció entre ells

    El càlcul de l’índex de forma agregada per etapes educatives diferents o de municipis, és també metodològicament problemàtic. I d’igual manera, i malgrat l’ús habitual de la lectura dels índexs de dissimilitud com un percentatge, aquesta s’ha de fer amb prevenció, en tant que l’índex no és, en cap cas, un percentatge. De fet, el càlcul en més d’una desena de municipis de Catalunya de la correlació entre el percentatge d’alumnat assignat en un centre per sobre de la mitjana d’alumnat amb NEE del municipi i l’índex de dissimilitud, resulta en una correlació nul·la.

    Addicionalment, l’establiment de relacions causals entre la constitució d’OMEs i/o de les Unitats de detecció i els índexs de dissimilitud per municipis, porta a sobrevalorar el potencial d’intervenció dels instruments sobre els quals actualment gravita la política de l’escolarització equilibrada (com les CGA, OME i les UdaNee), i  no té en compte les diferents estructures i dinàmiques organitzatives i territorials que hi ha darrera.

    L’escolaritat equilibrada ha de ser una de les mesures de l’equitat educativa, però reconeixent les seves limitacions i millorant-ne l’anàlisi. Calen més i noves accions, però també s’escau una transformació dels elements estructurals del model educatiu, i una coordinació de les polítiques transversals en matèria de segregació social, residencial i escolar. Per aquesta nova mirada és necessària una aposta política que al seu torn es recolzi en un ferm suport social a les polítiques redistributives.

    Només la confluència d’aquests factors permetrà aportar solucions reals a les dues problemàtiques que plantejàvem a l’inici de l’article: la interacció dels diferents grups socials i l’èxit educatiu i igualtat d’oportunitats educatives de tot l’alumnat, independentment de les seves característiques socials, econòmiques, culturals o religioses.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió Polítiques educatives Segregació segregació escolar
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Coeducació i educació afectivosexual en el nou decret d’ensenyament infantil
    Next Article
    Actualitat
    On són les universitats més cares?
    Alba Caballé i Rivera

    Doctora en Geografia (UAB), Màster en Gestió i Direcció de RRHH (UOC) i Postgraduada en Estudis d’Impacte Ambiental (UPC). Consultora i tutora del Grau d’Economia i Empresa de la UOC. Tècnica del Servei de Planificació i Avaluació de l’Àrea de Presidència de la Diputació de Barcelona

    Related Posts

    Opinió
    #Francohatornat, quan la història es converteix en meme

    juny 6, 2025

    Opinió
    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    juny 6, 2025

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}