Les escoles cooperatives tenim l’oportunitat de promoure projectes pedagògics que integren a la vegada els valors cooperatius amb els reptes que l’escola ha d’afrontar per formar els joves del futur. Cada principi del cooperativisme és una possibilitat per desenvolupar capacitats transversals i competències toves de l’alumnat, immers a aprendre a aprendre, a treballar en xarxa, formar-se amb actituds col·laboratives, d’emprendre projectes amb alts valors democràtics, participatius i de respecte a l’altri. L’escola cooperativa té mig camí fet quan aplica projectes d’aprenentatge mostrant i ensenyant des de l’essència del que som: el nostre model organitzatiu.
Les cooperatives d’alumnes
Com ens organitzem dins de la cooperativa? Sota quins principis ens regim? Com duem a terme la presa de decisions? Com aprenem aquesta manera de fer que ens fa ser persones empàtiques i crítiques amb l’entorn que ens envolta? Com gestionem els conflictes? Com integrem la diversitat d’opinions? Com podem ser resolutius amb els objectius? Com fem palès el retorn social?
Aquestes i moltes preguntes que busquem respostes diàriament i que les traspassem als alumnes, les podem treballar creant una cooperativa d’alumnes com a projecte transversal, centrat en l’economia social i solidària. Tot jugant a emular el que és el nostre dia a dia —el dels adults—, acompanyar l’alumnat en la creació de cooperatives d’alumnes ens permet oferir una formació humanista en emprenedoria, molt necessària perquè el futur professional dels joves, que avui dia es troben encara en el sistema educatiu, dependrà més de si mateixos, i de la capacitat de compartir un projecte amb altres persones, que no pas d’un tercer – empresa o administració- que els hi doni feina.
De temes que puguin girar les cooperatives en tenim per donar i vendre, tants com activitats econòmiques ens puguem imaginar: des de la gestió d’un hort urbà, a la redefinició del pati de l’escola per fer un entorn més sostenible; des de fer de pastissers per amortitzar el cost del viatge de final curs, a com organitzar un servei d’atenció de la gent gran al barri. Però el quid de la qüestió no és aconseguir a què dedicar-se, sinó com es desenvolupa el projecte, el camí cap a l’autogestió i l’autoorganització. Sabem que s’aprèn socialment i aquesta és una activitat necessàriament compartida, que fomenta habilitats socials diverses com la capacitat de comunicació, el lideratge, l’empatia, la negociació i la convicció. La cooperativa, sigui de servei o de producció, té repercussió en la comunitat, i que el resultat sigui compartit la fa molt motivadora al tenir un retorn de reconeixement que impacta positivament en l’autoestima de l’alumnat i en la cohesió del grup.
Una cooperativa d’alumnes permet aprendre valors incorporats en la pràctica, perquè sabem que no s’han d’ensenyar en abstracte si volem que realment aquests valors d’equitat, igualtat, democràcia, honestedat, justícia, solidaritat, transparència, autoajuda i responsabilitat siguin incorporats a l’ètica de la persona. Aquest marc ajuda a la integració de continguts i competències de diverses matèries en un mateix projecte: lingüístiques, artístiques, matemàtiques, socials i personals i d’altres en funció de les característiques concretes de l’activitat que es desenvolupi. No només és tracta d’un projecte interdisciplinar, sinó veritablement holístic.
Però també és interessant pel professorat que acompanya a l’alumnat en aquesta gran aventura. Des d’un punt de vista metodològic, l’activitat els atorga més protagonisme, fomentant la seva creativitat i canviant el rol del professorat a l’aula; en el sentit d’animar, suggerir, acompanyar, orientar i també validar, però deixant que sigui l’alumne qui faci la recerca i construeixi el projecte i, per tant, pugui aprendre a aprendre. Sens dubte, les cooperatives d’alumnes són projectes molt complets que faciliten l’aprenentatge i el desenvolupament de persones i les preparen per a un entorn laboral que, com especificava a l’inici de l’article, cada dia més exigent en competències transversals i habilitats socials.
1 comentari
Magnífic article! Cal potenciar les cooperatives a les escoles. Encara hi ha poques experiències com aquesta.