Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Apologia d’Europa des de l’institut

    Jordi Satorrajuliol 26, 20232 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | iStock
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Ara fa uns dies hem rebut la bona notícia que l’institut Antoni de Martí i Franquès no només participarà de nou al programa Escoles Ambaixadores del Parlament Europeu, sinó que en serem mentors. Sota la batuta decidida de Maria José Redó i Helena Barberà del seminari d’Alemany, entre altres companys del centre, amb la col·laboració de l’Oficina d’Europa a Tarragona han estat tres anys de moltes activitats i de voler posar en valor el sentiment d’Europa com un espai d’acollida i de sentiment compartit. El nou rol significa que podrem tutoritzar i guiar altres centres que s’incorporin al programa, exercir un lideratge nacional sobre les iniciatives europees, celebrar el 9 de maig i més accions pro Europa.

    Al maig, vam poder gaudir d’una representació teatral sobre l’obra d’un dels grans ideòlegs d’Europa: George Steiner. Les alumnes Sílvia Busquets, Adriana Viladomat i Judith Trilla en va fer una crònica a La Gaseta del Martí.

    Què ens defineix als europeus? Què tenim en comú? Steiner, a l’obra «La idea d’Europa», destaca cinc axiomes que defineixen aquest espai comú:

    – el primer, el cafè. Per a ell és un dels gestos de la comunicació i de l’espai d’entesa. Han estat i són llocs on el debat flueix, tant si és de grans temes com de la quotidianitat. M’hi referia fa uns anys… https://sarramostre.wordpress.com/2011/11/10/un-cafe-si-us-plau/

    – el segon, la geografia a escala humana. Allò del campanar que veu l’altre campanar. No tenim grans extensions, la natura està prou domesticada i no ens sentim aliens a cap territori o clima.

    – el tercer, una història que es fa present a cada carrer. Els noms de cada espai es relacionen amb la nostra tradició de governs, cultural, científica, etc. Hi ha un veritable reforç, no exempt de polèmica, dels valors de la memòria col·lectiva.

    – el quart, té un doble vessant cultural. Som hereus de Grècia laica (amb el filtre romà) i de la cultura hebrea (amb el filtre romà i cristià) a la vegada.

    – el cinquè, un sentiment inevitable de civilització que mor i que sovint, s’autodestrueix. Durant massa segles l’estat natural dels europeus ha estat la guerra fratricida. Per sort, la Unió Europea representa l’aprenentatge de la lliçó després de massa morts.

    En definitiva, ser europeus no és només una moneda, una bandera, un “roaming”, el programa Erasmus+, unes competicions, unes institucions, la democràcia… És sentir-nos a «casa» siguem al racó més petit i allunyat del nostre punt d’origen.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Europa opinió Unió Europea
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Entrevista
    Magalí Homs: “El foment del gust lector dura tota la vida escolar”
    Next Article
    Opinió
    El negacionisme digital
    Jordi Satorra

    Director de l'Institut Antoni de Martí i Franquès

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}