Una seixantena de persones representants de les escoles cooperatives de Catalunya s’han aplegat aquest dijous a la Lleialtat Santsenca. Com cada inici de curs, EscolesCoop dona la benvinguda a les escoles cooperatives federades en un acte lúdic i participatiu que aquest any tenia com a eix la màgia. El lema ‘Sentiu la màgia l’escola cooperativa’ acompanyarà les activitats i accions al llarg del curs.
Marta Rebollar com a presidenta d’EscolesCoop, vicepresidenta de CoopCat i directora de l’escola cooperativa Petit Món-Felisa Bastida de Castelldefels, va ser l’encarregada de presidir l’acte, acompanyada de Ramon Montes, director general de Centres Concertats i Centres Privats del Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya.
Marta Rebollar ha ressaltat la sinonímia del verb sentir del lema escollit en l’acte, ‘Sentiu la màgia de l’escola cooperativa’. Frase que “anirà brodant al llarg del curs els nostres principis, les nostres activitats i els fruits que recollim gràcies a la nostra manera de ser. Aquest lema interpel·la al sentiment cooperatiu que ens uneix i la invitació a ser escoltades com a veu significativa, tant en el panorama educatiu com en el cooperatiu, davant de l’administració, els sindicats, les patronals i altres entitats. Som de pasta dialogant, d’esperit crític i ens agrada escoltar activament”.
Valors pedagògics
L’acte de benvinguda també és un moment per reivindicar el model cooperatiu com una forma de ser i estar que va més enllà d’una forma jurídica. Els principis i valors del cooperativisme són un transmissor pedagògic cabdal per formar els infants i joves per un futur cada vegada més exigent i canviant. Marta Rebollar ha ressaltat que “el fet de ser cooperativa fa que tinguem molt de guanyat per afrontar els reptes que actualment tenim com a societat. Reptes que són d’escala global, enfront dels que es posa l’educació com a escut o com a intermediària. Les escoles cooperatives tenim molt de coneixement a oferir per la nostra manera de ser i d’organitzar-nos en estructures horitzontals i participatives”.
“Creiem fermament que una altra economia és possible, més justa, solidària i sostenible, que posa les persones al centre, en el nostre cas: tant l’alumnat, com les famílies, com les persones treballadores. (…) L’autoorganització és un tret fonamental de les nostres escoles, on tothom té veu, responsabilitats i compromís vers el projecte. I aquest fet, permet fer equips més estables, sòlids i resilients als vaivens dels temps convulsos que estem vivint, especialment, en el sector educatiu”, ha afegit.
Rebollar ha agraït la presència Ramon Montes, a qui li ha donat reconeixement com a persona interlocutora al departament i l’ha convidat a “sentir la màgia de l’escola cooperativa”. Una crida també “per a les altres escoles cooperatives que s’uneixin a aquesta gran família (EscolesCoop) per sentir la màgia de la col·lectivitat i la força del grup, que ens ha de fer arribar encara més lluny”.
“El cervell, sovint ens enganya”, amb aquesta afirmació, el neurocientífic i mag David Bentué d’Open Brains, ha sacsejat les consciències dels i les assistents mitjançant una activitat participativa i col·laborativa per fomentar el pensament científic i l’esperit crític. Amb la màgia i les il·lusions ha repassat diferents processos del cervell, com la presa de decisions, l’atenció, la percepció o la memòria, conceptes tan presents en l’educació. Per equips, els i les assistents han pogut experimentar el mecanisme d’un truc de màgia i l’han pogut exposar connectant-lo amb les vivències comunes de cada dia a les escoles.
EscolesCoop
La Federació de Cooperatives d’Ensenyament de Catalunya, EscolesCoop, agrupa 40 escoles cooperatives, que apleguen més de 6.000 socis cooperativistes i 1.800 treballadors que eduquen més de 18.000 alumnes.
L’escola cooperativa representa el model d’escola laica, plural, solidària, activa, transformadora, innovadora i participativa arrelada al territori, que aprèn a participar i compartir de forma democràtica i que dona gran rellevància al treball en xarxa. Les EscolesCoop parteixen del compromís i la implicació de famílies, docents i no docents per transformar i innovar l’ensenyament a partir de la solidaritat, la pluralitat, el treball en xarxa, l’autogestió i l’autonomia. Aquest model d’escola té com a eix comú ser cooperativa.
Les cooperatives d’ensenyament associades responen a quatre tipologies diferenciades: cooperatives de treball associat (de mestres), cooperatives de consum (de famílies), cooperatives integrals (de famílies i mestres) i cooperatives de segon grau.