Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    El MUCE demana un pla estratègic “públic, compartit i transparent” per a l’escola inclusiva

    Redacciónovembre 18, 20234 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Representants del MUCE llegint el decàleg durant la jornada sobre educació inclusiva 'Prou pedaços!' | Foto: MUCE
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Més acompanyament als centres, més formació als professionals, més recursos al sistema (6% del PIB!), més coordinació entre departaments del Govern… El Marc Unitari de la Comunitat Educativa (MUCE) –del qual formen part els principals sindicats de mestres i d’alumnes, les principals federacions d’associacions de famílies, així com els moviments de renovació pedagògica– ha presentat aquest matí un manifest amb deu punts al voltant de l’educació inclusiva, en tant que “motor de millora del sistema educatiu i eina transformadora de la societat”. Entre els punts del decàleg, destaca la demanda d’un pla estratègic “públic, clar, compartit i amb uns mecanismes d’avaluació transparent” que doni un nou impuls als objectius fixats pel decret 150/2017, d’educació inclusiva.

    El decàleg s’ha presentat en el marc d’una jornada sobre educació inclusiva que ha tingut lloc aquest matí al Centre Cívic Josep Maria Trias i Peitx, del districte de Les Corts de Barcelona. La jornada ha comptat amb dues conferències breus sobre el dret dels infants a una educació inclusiva, a càrrec de Mònica Arbeláez (assessora del Síndic de Greuges) i Lidón Gasull (directora d’Affac), dues taules rodones, amb la participació de professionals, famílies i alumnes, i posteriorment la participació dels assistents en grups de treball en els quals cadascú ha pogut aportar la seva experiència i reflexions.

    Sens dubte, la part més emotiva ha estat la dels alumnes, un noi de 14 anys que és a 3r d’ESO i una noia de 18 que ha acabat 2n de batxillerat, ja que en primera persona han pogut explicar com les seves respectives diversitats han estat un focus de situacions doloroses al llarg de tota la seva etapa escolar, i especialment a la secundària. Tots dos han demanat més recursos i suports, però sobretot als professors els han demanat més sensibilitat a l’hora de deixar anar segons quins comentaris que poden tenir un fort impacte en l’autoestima de l’estudiant i menys prejudicis a l’hora de determinar cap a on ha d’orientar cadascú el seu futur.


    El decàleg del MUCE

    1.- L’educació inclusiva té com a objectiu que totes les persones tinguin accés a una educació de qualitat amb igualtat d’oportunitats, justa i equitativa. Apostem pel desenvolupament de  l’educació inclusiva com a  motor per a la millora del sistema educatiu i com eina transformadora de la societat.

    2.- Constatem que actualment  la doble xarxa educativa – pública i concertada  sovint contribueix a la segregació de l’alumnat i a la concentració d’alumnat  més vulnerable en els centres públics. És per tant un dels elements d’iniquitat que cal modificar profundament si pretenem una educació inclusiva.

    3..- La publicació del Decret 150/2017, va intentar regular la implementació d’un sistema inclusiu. La manca d’un Pla Estratègic,  públic, clar, compartit  i amb uns mecanismes d’avaluació transparents ha fet que sis anys després encara no s’hagin assolit uns resultats suficients. Cal elaborar aquest Pla Estratègic.

    4.- És imprescindible la coordinació àgil i eficient entre Serveis Educatius, de Salut i Afers Socials del territori al marge de la dependència administrativa. Els centres educatius necessiten respostes ràpides i eficaces a les múltiples situacions que han d’atendre.

    5.- Cal una elaboració i publicació de materials de lliure accés per docents i famílies amb protocols i orientacions clares per facilitar l’atenció de l’alumnat en els diversos marcs educatius. I un pla per comunicar-ho a les famílies.

    6.- És necessària l’ampliació de la plantilla amb educadors especialitzats. Segons les necessitats de cada centre, valorades conjuntament entre el centre i l’administració educativa: educador social, psicopedagog…formant part de la plantilla de centre de manera estable.

    7.- L’acompanyament a centres educatius per implementar les millores en el funcionament es basa en la  formació permanent del professorat i dels educadors, al propi centre, d’acord amb les necessitats específiques.

    8.-La dotació pressupostària ha de cobrir les necessitats dels centres, permetent l’autogestió dels recursos i  la no discriminació de cap alumne per motius econòmics. El xec escolar no és una eina per garantir l’educació pública i gratuïta.

    9.-Reiterem la necessitat d’incrementar el pressupost per l’educació pública al 6% del PIB,per tal de millorar la situació actual i poder desenvolupar l’educació inclusiva.

    10.- L’educació inclusiva va més enllà del món escolar i és un mecanisme imprescindible per a una bona convivència i el benestar social en una societat tant plural i diversa com la catalana. Apostem per tant, per una educació inclusiva com eina preventiva de conflictes socials.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    educació inclusiva Escola inclusiva Marc Unitari de la Comunitat Educativa (MUCE) MUCE
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Millorar la comprensió lectora, infant a infant
    Next Article
    Reportatge
    Viatge a Ceuta: alumnat de Batxillerat coneix la tanca i els seus protagonistes
    Redacció
    • X (Twitter)

    Related Posts

    El paper de les entitats en els projectes d’ApS

    maig 27, 2025

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}