Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Aida C. Rodríguez: “Cal una política ambiciosa per garantir el lleure inclusiu i equitatiu per a tots els infants”

    Yeray García
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Decàleg sobre l’avaluació

    Jaume Carbonellmarç 25, 20144 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    “Totes les crítiques posen un gran interès a condemnar el mecanisme anivellador de l’examen. Pels seus resultats es posa una etiqueta a l’alumne al ‘full d’estudis’, o més aviat ‘d’exàmens’, que en realitat no tenen res a veure amb l’estudi, ni amb les aptituds de l’interessat, excepte per examinar-se. Saber no és el mateix que saber respondre a un programa. L’objecte és tan diferent com les facultats que exigeixen respectivament l’un i l’altre fi. Una clase d’intel·ligència, de laboriositat i fins i tot de memòria és la que es requereix per estudiar les coses, i una altra per aprendre els manuals o apunts de classe”.

    Aquest judici està extret de l’article “O educació, o examens” que Francisco Giner de los Ríos va publicar a finals del segle XIX. Però s’hauria pogut escriure avui perfectament. Una mostra evident de les inèrcies de l’escola i de la seva resistència al canvi. Perquè avui segueix present l’hegemonia dels exàmens memorístics. I això, sí, s’han introduït noves avaluacions nacionals i internacionals, on l’obsessió constant per tractar de mesurar què saben els alumnes acaben, sovint, com advertia Giner avantposant l’avaluació per davant de l’educació.

    Enfront d’aquesta situació plantejo, de manera necessàriament sintética, deu punts, en forma d’afirmacions o preguntes, per promoure el debat a l’entorn de l’avaluació actual.

    1. L’educació està més pendent de l’avaluació i de la certificació que no pas de l’aprenentatge real de l’infant i de la creació de coneixement.
    2. ¿Quin sentit segueixen tenint els exàmens purament memorístics que obliguen als estudiants a fer un esforç sobrehumà a darrera hora per vomitar uns coneixements que s’obliden a la primera de canvi? Una bona part d’aquestes proves no promouen el raonament, la comprensió i altres valors cognitius; en canvi el grau de tensió que genera, afecta el seu benestar físic i emocional.
    3. Si en l’avaluació intervenen components objectius però també subjectius, és lícit representar-la i enllestir-la amb una sola xifra o amb qualsevol altra fòrmula modernitzada que ve a significar el mateix? El procés d’aprentatge és molt complex, es mou en moltes direccions i més que una fotografía fixa és una seqüència cinematogràfica continua.
    4. Si s’admeten diverses maneres d’ensenyar i aprendre, per què no s’admeten diferents maneres d’avaluar? No li pertoca a cada metodologia un sistema d’avaluació específic? Per què si s’admet la diversitat metodològica i l’autonomia docent i del centre s’imposa una avaluació única i uniforme i no s’atén, també, a la diversitat didàctica i de l’alumnat?
    5. És evident que l’avaluació és imprescindible per conèixer com aprenen i creixen els alumnes de totes les edats. Però la història ens mostra -i així s’ha comprovat  amb nombrosos professors i centres de molta qualitat- que existeixen altres propostes més enllà de l’examen. I molt més racionals i eficients per afavorir l’aprentatge.
    6. En les avaluacions internacionals PISA -per citar les més conegudes- es mesuren les competències en lectura, matemàtiques i ciència. Es tracta, però, d’una avaluació parcial, perquè no es tenen en compte altres áreees com l’educació artística, les competències socials i ètiques i tot allò que té a veure amb les anomenades intel·ligències múltiples. D’altra banda, els exercicis es focalitzen molt en l’aplicació dels coneixements -i també això és important- però prescindeixen d’altres adquisicions relacionadess amb el pensament i el coneixement abstracte.
    7. Sovint es fa la comparació de Catalunya i d’Espanya amb altres països de la Unió Europea i se’n treuen conclusions massa precipitades al no llegir-se les estadístiques adequadament; i al fer abstracció del context sòcioeducatiu i del punt de partida i evolució, estructura i condicions de cada sistema educatiu.
    8. L’avaluació no ha de fer rànkings de classificació d’escoles per fomentar la competivitat com es fa en alguns llocs sinò que ha de servir com un instrument de coneixement, correcció i millora de tots i cadascuns dels components del sistema educatiu.
    9. L’avaluació, perquè sigui rigorosa i eficient, i pugui mostrar realment que saben els alumnes -les seves dificultats i progresos, els seus èxits i fracasssos- i quina és la qualitat de l’escola, ha de tenir un carácter holístic o sistèmic. És a dir, que s’han d’analitzar de manera interrelacionada totes les peces que conformen el sistema educatiu: Administració, centre, professorat, famílies, altres professionals i agents socials,…
    10. L’avaluació requereix mecanismes i agències independents del poder polític, perquè deixi de ser un instrument de control i poder per legitimar les seves polítiques. I perquè hi hagi transparència i credibilitat cal garantir la participació i el control democràtic per part de la comunitat educativa i de tota la ciutadania).

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    avaluacions Examens Memorització opinió PISA revàlides
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Escola pública, la de tothom i per a tothom?
    Next Article
    Actualitat
    Rigau aprova el decret de plantilles que sacseja la contractació dels mestres
    Jaume Carbonell
    • X (Twitter)

    Related Posts

    Opinió
    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    juny 6, 2025

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025

    Opinió
    Carles Capdevila

    juny 3, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}