Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Un pacte social per l’escola pública: primer acte del centenari de l’Escola del Bosc

    Redacciómaig 9, 20144 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    El Saló de Cent de l’Ajuntament va reunir alumnes i exalumnes, mestres, pares i mares i altres persones del món de l’ensenyament per conmemorar la primera classe, ara fa cent anys, a l’Escola del Bosc de Montjuic.

    Els moments més emotius els van protagonitzar dos alumnes de sisè en explicar els seus records a l0escola i dedicar-li una poesia sobre la petjada que els ha deixat: “sempre estaràs al meu cor”; i també unes imatges de l’escola on es destacaven els valors de que s’ensenyaven tot educant: amor, natura, igualtat i solidaritat, així com el fet de que s’oferís una escola pública de gran qualitat als fills dels treballadors de les fabriques de Barcelona i, sobretot, als infants més desfavorits i amb dificultats respiratòries.

    En totes les intervencions es va posar de relleu la vàlua dels seus dos primers directors: Rosa Sensat, a la secció de nenes; i Antolí Monroy, a la de nens, així com el caràcter innovador i avantguardista d’aquesta institució. La directora actual, Eva Chacón, va dir que assumir el repte de mantenir l’orientació renovadoradora i revolucionària de l’escola en els seus inicis li provocava un doble sentiment d’orgull i de responsabilitat, ja que requeria un gran esforç professional, tot citant algunes línies de continuïtat que s’han matingut com la recuperació de l’hort i el contacte amb l’entorn natural, les assemblees per promoure la ciutadania democràtica i la tradició musical.

    En els parlaments institucionals, Gerard Ardanuy, regidor d’Educació, va posar l’accent en les iniciatives municipals en el camp de l’ensenyament: el pressupost de Cultura del 1908 que planteja per primera vegada donar un impuls a les escoles publiques de la ciutat, les escoles a l’aire lliure, la Comissió de Cultura del 1916 al front de la qual hi havia Manuel Ainaud, els Grups Escolar del Patronat que van escriure una de les pàgines més brillant de la II República i, més recentment, el Consorci d’Educació entre l’Ajuntament i la Generalitat.

    Per la seva banda, Irene Rigau, Consellera d’Ensenyament, després de llegir uns fragments del diari de Rosa Sensat (publicats al seu llibre “Vers una nova escola”), va destacar alguns trets significatiu de l’Escola del Bosc: el treball manual -“transforma el pensament en acció”-, el dibuix, l’entorn natural, la convivència, i l’equip de mestres: “darrera d’una bona escola sempre hi ha un bon equip”.  I va concloure dient que, a més de la celebració d’aquesta escola també caldria celebrar el bon moment de l’escola pública de la ciutat, oferint algunes dades sobre la gran demanda en aquests centres i sobre els resultats de les competències bàsiques.

    Xavier Trias, alcalde de la ciutat, en la darrera intervenció institucional va posar de relleu la trascendència històrica d’aquest projecte, així com la importància del mestre en la formació de valors com la responsabilitat, l’esforç i el respecte. I, referint-se a la situació actual, va insistir en que Barcelona s’ha de convertir en un referent pel coneixement, la creativitat i la inclusió social; i va anunciar la celebració del “Tretzè Congrés de les Ciutats educadores” (el novembre a Barcelona) sota el lema: “Una ciutat educadora és una ciutat que inclou”.

    La intervencio acadèmica va anar a càrrec de Josep González Agàpito, president de la Secció de Filosofia i Ciències Socials de l’Institut d’Estudis Catalans i autor de “Rosa Sensat i Vilà, fer de la vida escola”. Per aquest historiador de l0educació el caràcter pioner i renovador de l’Escola de Bosc s’inscriu dins d’una xarxa d’escoles públiques de la ciutat que es va convertir en una de les de més qualitat d’Europa i és l’expressió d’un pacte social per l’educació entre els diversos partits polítics i moviments socials que van fer possible que l’educació és convertís en l’instrument bàsic per la regeneració social i la formació d’un home nou.

    González Agápito va anar situant els principals referents pedagògics d´aquesta escola: el dedenvolpumant biològic i l’observació científica de Claparède; l’educació democràtica de Dewey, que tracta de vincular joc i treball, escola i extraescola; els centres d’interès i la globalització segons Decroly; i l’empremta del naturalisme de Rousseau: “la millor escola és l’ombra d’un arbre”. I totes aquelles aportacions que combinen el desenvolupament personal i col·lectiu, el treball individual i en equip, l’escola i la vida i la democràcia amb la ciutadania del futur. Aquesta institució, malgrat el franquisme, va aconseguir obrir algunes escletxes perquè la seva pedagogía anés formant a les noves generacions abans que, amb la recuperació democrática, la ciutat impulsés de nou la xarxa d’escoles municipals.

    Ben segur que, durant aquests dies de celebració, es reviuran records, vivències, experiències i moltes històries individuals i col·lectives. Una munió de pensaments i evocacions d’un relat educatiu poderós ben arrelat en els seus orígens i que encara avui vola ben alt.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Barcelona Escola del Bosc memòria històrica
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous ArticleQuin pes té el reconeixement en l’aprenentatge?
    Next Article
    Actualitat
    La Generalitat es nega a aplicar la FP Bàsica al setembre si Wert no en detalla la dotació econòmica
    Redacció
    • X (Twitter)

    Related Posts

    Actualitat
    La Diputació de Barcelona s’adhereix al Consorci per a la Normalització Lingüística

    maig 29, 2025

    Opinió
    Pacte nacional per la llengua i educació

    maig 26, 2025

    Entrevista
    Javier González: “L’Associació Escola Benaiges continua gràcies al suport de la gent”

    maig 23, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}