Aquest és un article publicat a eldiario.es
En un context de pèrdua contínua de professors durant els últims anys, el Ministeri d’Educació té previst invertir 22 milions d’euros en contractar uns 2.000 becaris. El departament que dirigeix José Ignacio Wert va anunciar ahir que facilitarà pràctiques per a recent titulats “per a realitzar activitats de suport a l’ensenyament en centres amb especials dificultats”. Els sindicats i algun expert van posar el crit al cel: “És una ocurrència per substituir el professorat per treballadors a baix cost”, valoren des de CCOO.
Després de reunir-se amb les comunitats autònomes -que tenen les competències en educació- fonts del Ministeri van anunciar el programa. “Es tracta d’un programa pilot de beques de formació de titulats universitaris [amb molt bon expedient acadèmic]. El programa té com a objectiu fonamental propiciar la millora dels resultats dels alumnes de centres docents amb especials dificultats, i oferir solucions als diferents problemes que es plantegen”, diu la nota d’Educació.
“No podem omplir el sistema de precarietat”, explica Nicolás Fernández, president d’Anpe. “La idea, ajudar els alumnes amb necessitats, pot ser lloable, però no realitzada per becaris, sobretot quan hi ha molts especialistes que han perdut el seu lloc”, afegeix. “Portem temps plantejant que no poden suplir les deficiències amb el professorat en els centres amb contractes en precari o voluntarismes”, lamenta Carlos López, secretari general de FETE-UGT. “Ara s’adonen que rebaixar en un 90% la partida d’educació compensatòria [el que ha passat en els Pressupostos de 2015] genera problemes educatius i els volen suplir amb pedaços”, afegeix.
Els professors que necessiten més formació
En els darrers cursos, el sistema educatiu espanyol ha perdut entre 20.000 i 30.000 professors, segons els diferents càlculs, per la pràctica desaparició de la taxa de reposició de funcionaris (va estar diversos anys al 10%, aquest curs ha pujat al 50% i s’estan començant a convocar oposicions de nou). Aquesta pèrdua de docents s’ha acarnissat sobretot amb els suports als alumnes amb més dificultats, segons explica Augusto Serrano, de STES-i, que abans per exemple podien sortir de classe en certes assignatures més complicades per rebre una atenció més personalitzada. La manca de personal ho impedeix ara.
Els futurs becaris hauran de ser llicenciats de l’àmbit de l’educació, i d’altres branques de ciències i ciències socials i tenir un expedient acadèmic amb una nota mitjana igual o superior al 8,5 per als mestres i un 8 per a la resta. La seva tasca serà donar suport a “l’ensenyament en horari escolar i extraescolar per a centres sostinguts amb fons públics amb especials dificultats, mitjançant atenció especialitzada (adaptacions curriculars, disseny i implantació de metodologia específica, i altres mesures adequades a les necessitats de l’alumnat) als següents grups d’alumnat d’Educació Primària: grups d’Educació Primària amb alumnat amb necessitat específica de suport educatiu, grups d’Educació Primària amb baixa taxa d’idoneïtat, grups d’Educació Primària l’alumnat dels quals promocioni amb àrees suspeses, grups d’Educació Primària amb taxes d’absentisme superior a la mitjana nacional”.
Cobraran uns 1.000 euros al mes. “Entre 400 o 500 euros menys que un interí”, assenyalen des de STES.
A més, són precisament aquests alumnes els que necessiten un professorat més format, amb més pràctica, recorda Serrano. “Cal contractar professors de suport, res de becaris. L’ensenyament necessita professionals amb més formació”, sosté.