La conselleria d’Educació del País Valencià elaborarà un decret que permeti una escolarització equilibrada dels alumnes amb necessitats educatives específiques i dels d’origen estranger. Així ho va anunciar Miguel Soler, secretari autonòmic d’Educació, davant el Congrés. La seva intenció és que les escoles concertades hagin d’assumir el mateix nombre d’alumnes amb aquestes necessitats que els públics, segons recollia El Mundo.
Ja ho avançava el conseller Vicent Marzà en una entrevista a El Diari de l’Educació: “Fins ara a l’escola concertada no se li han demanat els mateixos criteris que a la pública”.
Actualment al País Valencià un de cada deu alumnes són d’origen immigrat. El 84,2% d’ells estan escolaritzats en centres públics, i només el 10,4% en concertats (els privats assumeixen el 5,4%). Aquest desequilibri és un problema, segons el nou Govern valencià, que ha volgut fer seu l‘informe del Defensor del Poble en què es demanava posar solució al fet que els centres educatius públics d’entorns empobrits són els que acostumen a escolaritzar major nombre d’alumnes immigrants.
A Catalunya, la situació és similar. Segons dades d’Ensenyament, el 16% d’aquests alumnes van a escoles concertades, i el 84% a les públiques.
Pel que fa als infants amb necessitats educatives específiques, no existeixen dades sobre el seu repartiment en els centres. La Llei d’Educació de Catalunya preveu que la seva escolarització sigui “territorialment i socialment equilibrada” tant en centres públics com en concertats. Amb aquest objectiu, estableix que s’han de reservar un mínim de places per a aquests alumnats. Aquesta xifra ha quedat en dos alumnes amb dificultats per grup.
La comunitat educativa ha lamentat en diverses ocasions, tanmateix, que aquesta quota és insuficient, perquè permet a la concertada complir-la, però a la vegada els centres públics es queden amb molts més alumnes amb necessitats educatives específiques.