Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Front social per una educació en economia crítica als centres educatius

    João Françaabril 19, 20164 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Membres de la PAH, USTEC i SEPC en la presentació de la Platafroma per una educació en economia crítica / SANDRA LÁZARO
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    “Després de tot el martiri que vam passar les meves filles i jo per la pèrdua del nostre habitatge, em nego i em sembla vergonyós que les meves filles aprenguin a caure en el mateix parany”. És el testimoni de Yolanda Yeste, membre de la Plataforma d’Afectats per la Hipoteca i mare de dues adolescents, amb les quals va haver de patir un desnonament. És una de tantes veus que s’han alçat aquest dimarts contra el programa d’Educació Financera a les Escoles de Catalunya (EFEC) impulsat el 2012 per la Generalitat, l’Institut d’Estudis Financers i diverses entitats bancàries.

    L’EFEC porta als instituts voluntaris, molts dels quals empleats o antics empleats de banca –però també economistes o membres de l’Institut Català de Finances, segons remarca el departament d’Ensenyament–, perquè imparteixin tallers sobre el món de les finances a estudiants de 4t d’ESO. “Es tracta que sàpiguen com funciona un crèdit si n’han de demanar un per obrir un negoci, per exemple”, expliquen des d’Ensenyament.

    En canvi, la nova Plataforma per una educació en economia crítica –integrada per entitats que van des del sindicat USTEC o el sindicat d’estudiants SEPC, a organitzacions com la Plataforma d’Afectats per la Hipoteca, diverses ONG o la Xarxa d’Economia Solidària– denuncia que els continguts “només aporten la visió del capitalisme financer hegemònic, sense referències a altres alternatives econòmiques”.

    Estel Oleat, estudiant de secundària, parla acompanyada d'Irene Escorihuela, de l'Observatori DESC / SANDRA LÁZARO
    Estel Oleat, estudiant de secundària, parla acompanyada d’Irene Escorihuela, de l’Observatori DESC / SANDRA LÁZARO

    “Una forma de deformar és presentar com a mecanismes molt senzills el que són mecanismes de la banca”, explica Xavier Montagut, professor de secundària i membre de la plataforma. Denuncien que es donin per suposades algunes idees. Per exemple, recullen d’un dels materials didàctics el recorregut vital d’una persona que compra un cotxe entre els 18 i els 25, compra un pis entre els 25 i els 40 i més tard compra dos cotxes més i disposa d’un pla de pensions privat. Tot plegat, denuncien, és fer passar un determinat model per l’únic.

    Una visió naturalitzada

    “El currículum ocult és un entramat de substrat que està per sota, la gent no en té consciència i per tant es va repetint”, denunciava fa uns dies la professora Mercè Otero en una entrevista a El Diari de l’Educació.  El que busca la plataforma és impedir que aquesta visió de l’economia es naturalitzi i defensen una economia crítica. “Les estudiants volem ser capaces d’afrontar la realitat de forma crítica, i en canvi ens estan ensenyant una visió molt concreta, que diu que ens haurem d’endeutar per pagar uns estudis massa cars”, critica Estel Oleat, estudiant de secundària i membre del SEPC.

    Oleat destaca que es presenta un model econòmic que criminalitza a les víctimes de la crisi per “no haver estat responsables”. Yeste, que ha viscut de primera mà els efectes de la crisi, assegura que “el que haurien d’ensenyar als nostres fills és qui han estat els responsables, els culpables de tenir a dia d’avui situacions tan precàries”.

    La família Yeste, al local de la PAH de Barcelona. /ENRIC CATALÀ
    La família Yeste, en una foto d’arxiu, al local de la PAH de Barcelona / ENRIC CATALÀ

    “Per què volen enganyar els joves? No en tenen prou amb els milers de milions de beneficis a costa dels abusos i enganys practicats fins ara?”, es pregunta l’afectada. Li respon Miren Etxezarreta, catedràtica jubilada d’Economia i membre del Seminari Taifa d’economia crítica: “No en tenen prou amb el que tenen, també volen el futur”, assegura. “Això d’educació financera no en té res, és adoctrinament”, diu contundent. “Estem a favor d’una educació en economia crítica i plural, però en contra del que s’està fent”, apunta. I aquest debat que ara es troba als instituts, Etxezarreta també l’ha abordat a la universitat, amb la crítica a una visió única de l’economia.

    Des del Departament d’Ensenyament remarquen que els 300 instituts que ja estan impartint aquests tallers a 4t d’ESO els demanen voluntàriament entre l’oferta que presenten Ensenyament, Economia i l’Institut d’Estudis Financers. Els voluntaris que els imparteixen, explica una portaveu, “reben una formació prèvia i fan un discurs homogeni, en què està garantida la desvinculació ideològica”. Els impulsors de la plataforma ho qüestionen i critiquen que es vulgui fer passar per neutral un discurs que no ho és. Durant el proper mes recolliran signatures per reclamar-li a la consellera Meritxell Ruiz la retirada d’aquest programa i el treball per “incorporar les perspectives d’economia crítica i plural en els currículums d’educació i els materials didàctics”.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    economia economia social educació financera EFEC Observatori DESC PAH SEPC USTEC
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Les segregacions escolars: etiquetes que et marquen la vida
    Next Article
    Actualitat
    La comunitat educativa recorda el professor Abel Martínez, mort ara fa un any
    João França
    • Website
    • X (Twitter)

    Periodista. Ex-redactor en cap de Catalunya Plural

    Related Posts

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Actualitat
    Preocupació pel tancament de línies d’I3 i 1r d’ESO a Mataró i Terrassa

    març 6, 2025

    Reportatge
    Científiques que inspiren vocacions

    febrer 11, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}