Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Aida C. Rodríguez: “Cal una política ambiciosa per garantir el lleure inclusiu i equitatiu per a tots els infants”

    Yeray García
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    La webteca inclusiva, un espai per compartir adaptacions curriculars i estratègies cooperatives

    Víctor Sauragener 3, 20194 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Infants amb síndrome de Down
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Pàgina d’inici de la webteca inclusiva.

    L’esforç que hi ha darrere l’adaptació curricular d’una unitat didàctica o d’un temari sencer per un alumne amb necessitats específiques de suport educatiu (NESE) podria també servir per ajudar altres alumnes si aquesta adaptació fos fàcil de compartir i localitzar. Hi ha molta feina feta en aquest sentit que només ha servit per un alumne, quan potser podria servir per altres. D’aquestes hipòtesis surt un projecte en el qual Down Catalunya va començar a treballar fa dos anys i que ara acaba de presentar. El seu nom és webteca inclusiva i està inspirat en el conegut slideshare, amb la diferència que està orientat en exclusiva a recollir qualsevol documentació vinculada a l’escola inclusiva i que el tipus d’arxiu que es pot pujar per compartir no només pot tenir el format de power point, sinó que també accepta arxius en word o pdf.

    “Tenim molt clar que una educació inclusiva de veritat no consisteix a adaptar materials, sinó que atendre la diversitat passa per canviar la metodologia i l’organització del centre –comenta Pilar Sanjuan, presidenta de Down Catalunya i mestra d’educació infantil–, però també és cert que hi ha molt material dispers i vèiem la necessitat de crear una eina per compartir experiències i recursos”.

    Down Catalunya és una coordinadora que aplega nou entitats catalanes que treballen amb persones amb síndrome de Down (Aura Fundació, Astrid-21 de Girona, Andi-Down Sabadell, Down Lleida, Down Tarragona, Fundación Reto, Barcelona Down, Família Amic i Cromosuma) i les tècniques d’aquestes entitats que compten amb programes de suport escolar han estat testant el portal durant els darrers mesos, i hi han pujat materials que havien treballat amb els seus usuaris. Ara l’obren al públic i animen tots els docents, educadors d’altres entitats, i també a mares i pares (moltes vegades són aquests els qui acaben adaptant la lliçó del llibre de text després de sopar) a fer-se’l seu. Per penjar qualsevol tipus de material que altres puguin trobar interessants per als seus alumnes o fills primer cal registrar-se com a usuari. Llavors ja es pot pujar, però el material no es publica automàticament sinó que el supervisa i valida un pedagog de l’entitat.

    “Això no està pensat només per als infants i joves amb síndrome de Down o discapacitat intel·lectual, sinó que ens agradaria que fos útil per tot aquell alumnat que pugui tenir qualsevol mena de dificultat”, subratlla Sanjuan. Com més materials, estratègies i experiències s’hi pugin més utilitat podrà tenir per tothom, assegura Down Catalunya al seu web.

    Pilar Sanjuan, en una trobada de famílies a Port Aventura | Foto: Fundació Port Aventura (cedida per Down Catalunya)

    A la webteca inclusiva la cerca es fa per paraules clau (igual com l’slideshare), però també es pot buscar a partir de diversos camps: per estratègies educatives (curriculars, metodològiques, organitzatives, d’avaluació, o d’educació no formal), per etapes formatives i cursos, per àmbits temàtics o per nivell de lectoescriptura de l’alumne. Per això cada vegada que algú puja material ha de respondre a tots aquests conceptes a fi que quedi ben classificat, i fins i tot se li demana que expliqui breument alguna cosa sobre l’alumne per al qual es va fer l’adaptació o l’objectiu que es perseguia amb una dinàmica o estratègia concreta. “Jo sempre dic que allò que és imprescindible per algú és beneficiós per un altre, no hi ha dos alumnes iguals, i per tant no hi ha cap material que es pugui copiar i enganxar d’un a un altre, però pot ser un punt de partida perquè un docent readapti un material determinat a la realitat concreta del seu alumne i del seu centre”, afegeix la presidenta de Down Catalunya i mare d’un jove amb síndrome de Down.

    La voluntat, afegeix Sanjuan, “és facilitar que tot l’alumnat pugui aprendre al màxim de les seves possibilitats i que ho facin junts”, i per això insisteix que les adaptacions curriculars (i en especial, de llibres de text) són només el pas més elemental. “Cal organitzar l’aula i planificar l’aprenentatge de forma cooperativa per poder fer educació inclusiva i sobretot cal perdre la por, esperem que això pugui ajudar”, sosté Sanjuán. A banda de l’apartat d’intercanvi, el portal incorpora un fòrum per resoldre dubtes o buscar solucions cooperativament. “Esperem –afegeix– que entre tots ens ajudem mútuament i que aquell mestre que tingui dubtes sobre com realitzar alguna adaptació, com fer una planificació multinivell o com incorporar diferents plantejaments avaluatius trobi bons consells en aquest fòrum”.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Escola inclusiva recursos didàctics
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Carta als Reis d’Orient per un 2019 plenament inclusiu
    Next Article
    Actualitat
    Algunes reflexions en relació al Programa de millora de la formació inicial
    Víctor Saura
    • X (Twitter)

    Periodista i professor de secundària. Exdirector del Diari de l'Educació i secretari de la Fundació Periodisme Plural. Autor de 'Aquest confús i desigual món explicat als joves' (Octaedro)

    Related Posts

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    juny 5, 2025

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Reportatge
    Jordi Balbín: “Les persones aprenen a diferents ritmes, però tothom pot tenir èxit matemàtic”

    març 19, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}